شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیویورک تایمز: پشت حملات ترامپ و خامنه‌ای به یکدیگر معاملات اقتصادی است

 

 

نیویورک تایمز، امروز، دوشنبه ۸ خرداد، در گزارشی نوشت که ورای حملات لفظی دونالد ترامپ و آیت‌الله علی خامنه‌ای به یکدیگر در روزهای اخیر، معاملات اقتصادی بزرگی میان آمریکا و ایران در حال شکل‌گیری است.

نیویورک تایمز می‌نویسد: «ترامپ که هیچ‌گاه دشمنی خودش را نسبت‌به ایران پنهان نکرده است، اخیراً از کشورهای مسلمان سنّی خواست تا علیه حکومت ایران یک ائتلاف جدید به‌وجود بیاورند. اما حکومت ایران از این درخواست ترامپ شگفت‌زده شده است، زیرا در عمل دولت ترامپ تا امروز نوعی علاقه به انجام معاملات اقتصادی با ایران نشان داده است.

در ظاهر چنین به نظر می‌رسد که پس از حضور ترامپ در عربستان سعودی و اسرائیل، اخبار بدی برای ایران در راه است. زیرا ترامپ گفته است تا زمانی که ایران نتواند بخشی از روند صلح در منطقه باشد، همه کشورهای جهان باید آن را منزوی کنند.

رهبر مذهبی جمهوری اسلامی ایران، آیت‌الله خامنه‌ای هم روز گذشته با حملات لفظی شدید به سران عربستان سعودی آنها را متهم کرد که در دشمنی با اسلام، پول ملت خود را به جیب آمریکایی‌ها می‌ریزند و روزی که پولشان تمام شود، سرانجام آنها را به دور می‌اندازند. سخنان و جملاتی بسیار شدید و خصومت‌بار.

اما در ایران، مقامات کشور هم‌اکنون در انتظار رسیدن چندین فروند هواپیماهای بوئینگ آمریکایی به ارزش ۲۲میلیارد دلار اند که به قول مسؤولین بوئینگ، ضامن کارآفرینی برای ۱۸ هزار آمریکایی می‌باشد. اینجاست که شعار «اول آمریکا» از طرف ترامپ برای نوسازی صنایع آمریکا وارد این معامله بزرگ می‌شود.

از دیگر شواهدی که آمریکا خواهان نوعی معامله با ایران است، اظهارات اخیر رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا است که گفته بود اگر محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به او تلفن بزند، او گوشی را برمی‌دارد.

با این حال، هنوز همه‌چیز به‌راحتی پیش نمی‌رود. سنای آمریکا درصدد اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران است و خزانه‌داری هم گفته است که در معامله بوئینگ تجدیدنظر خواهد کرد.

ماشاالله شمس‌الواعظین ، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب می‌گوید: فرقی نمی‌کند، چه ترامپ، تیلرسون یا هرکس دیگر، این دولت آمریکا، دولت صاحبان صنایع و تاجران است. آنها هر مشکلی را با معامله حل می‌کنند، نه از راه جنگ.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More