شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هیأت تحقیق و تفحص مجلس: ۲۱۰ مدیر دوتابعیتی شناسایی شده‌اند

 

هیأت تحقیق و تفحص مجلس ایران اعلام کرد که بر اساس تحقیقاتی که انجام گرفته، تاکنون ۲۱۰ مدیر دو تابعیتی طی ۲ سال گذشته شناسایی شده‌‌اند.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، روز یک‌شنبه ۲۳ اردیبهشت، گزارشی را به ریاست مجلس تحویل داد که در آن اعضای هیات تحقیق و تفحص مجلس با شناسایی افراد دوتابعیتی و دارای «گرین کارت» در میان مسئولان و مدیران ارشد، خلاءهای قانونی در این زمینه را بررسی می‌کنند.

در این گزارش از وزارت خارجه خواسته شده تا کاستی‌های خود را جهت ثبت و شناسایی افراد دوتابعیتی و تکمیل بانک اطلاعاتی برطرف کرده و از ظرفیت‌های نهادها و سازمان‌هایی مانند پلیس امنیت و سازمان ثبت‌احوال در شناسایی این افراد استفاده کند.

در این گزارش مفصل نام‌هایی مانند محمود خاوری، مدیرعامل متواری بانک ملی با تابعیت کانادا، و حسین موسویان، تبعه آمریکا که پیشتر به اتهام جاسوسی و همکاری با برخی کشورها در پرونده مذاکرات هسته‌ای تحت تعقیب قرار گرفته بود  به چشم می خورد.

این گزارش همچنین گفته است که  محمدجعفر محلاتی (تبعه آمریکا) و سیروس ناصری (شهروند اتریش و مقیم بریتانیا) از افرادی بودند که به طور فعال در برهه تاریخی قطعنامه ۵۹۸ و نیز پذیرش پروتکل الحاقی توسط ایران نقش محوری داشتند و اکنون از ایران خارج شده اند.

از دیگر نام‌های مطرح در این گزارش ، دری اصفهانی « کانادایی» است که به گفته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نقش جاسوس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای قرار داشت و در رأس حساس‌ترین بخش مذاکرات یعنی کمیته مالیـبانکی بود.

کمیسیون امنیت ملی معتقد است که پذیرش اجرای FATF به عنوان پیش‌شرط امضای برجام از نتایج حضور دری اصفهانی در تیم مذاکره‌کننده بوده است.

در این گزارش از محمدباقر نمازی استاندار خوزستان در زمان پهلوی و پسرش سیامک نمازی،  به عنوان یکی از مهمترین موارد نفوذ در ایران  نام برده شد که در حال حاضر در زندان بسر می برند.

به گفته تیم تحقیق و تفحص مجلس، به کارگیری این افراد در مناصب دولتی به دلیل وابستگی‌های خارجی آنها یک خطر جدی برای ایران خواهد بود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More