شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت امور خارجه به سخنان نبویان واکنش نشان داد

 

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در واکنش به سخنان اخیر محمود نبویان، نماینده‌ی پیشین مجلس، عضو «جبهه‌ی پایداری» و از اعضای ستاد ابراهیم رئیسی در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ گفت: «FATF یک سازوکار مالی بین‌المللی است که هیچ ارتباطی با استرداد اتباع بین کشورها ندارد».

نبویان، در فایل صوتی‌ای که چند روز پیش منتشر شد، ادعا کرده بود که «ظریف براساس FATF، تعهد داده قاسم سلیمانی را به آمریکا تحویل دهد». پس از انتشار گسترده‌ی این ادعا در رسانه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی، عکس جدیدی از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی و قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران منتشر شد و ظریف درضمن، روز چهارشنبه، ۱۰ خرداد، از پی‌گیری حقوقی این سخنان به گفته‌ی او کذب، در صورت عدم عذرخواهی نبویان خبر داد.

 

محمد جواد ظریف و قاسم سلیمانی

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در نشست خبری دیروز خود، سخنان نبویان را دروغ‌هایی خیال‌پردازانه خواند و گفت: «اصرار آقای نبویان بر دروغ‌های خیال‌پردازنه و به‌خطر انداختن منافع ملی بر اساس توهمات و افتراها، از این دست است، که نه‌تنها تمامی مرزهای شرع و انصاف و اخلاق را پشت سر گذاشته، بلکه قبل از هر چیز، توهین به شعور میلیون‌ها ایرانی به شمار می‌رود».

قاسمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «متأسفانه باب اتهامات کذب و دروغ‌گویی‌های بی‌پروا هر روز گسترده‌تر می‌شود و عده‌ای عامدانه و با هدف تشویش افکار عمومی و دامن‌زدن به شکاف و خشونت، مطالب کاملاً کذب و بی‌پایه‌ای را مطرح می‌نمایند که از یک‌سو موجبات سوءاستفاده‌ی دشمنان را فراهم می‌آورد و از سوی دیگر، بستر فعالیت‌های سالم اقتصادی در کشور را تخریب می‌کند و از همه بدتر، وهن ملت شریف و بزرگ ایران است».

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه «FATF یک سازوکار مالی بین‌المللی است که هیچ ارتباطی با استرداد اتباع بین کشورها ندارد»، تصریح کرد: «برخلاف آنچه آقای نبویان به دروغ - اما با قسم جلاله در سخنرانی خود در خانه‌ی خدا - ادعا کرده بودند، اولاً طرف تعامل کشورها در گروه ویژه‌ی اقدام مالی یا همان FATF، یک نهاد بین‌المللی است و نه دولت آمریکا؛ ثانیاً گروه ویژه‌ی اقدام مالی، هیچ‌گونه سازوکاری در رابطه با افراد ندارد. اصولاً در گروه ویژه‌ی اقدام مالی، در مورد نظام‌های مالی و بانکی صحبت می‌شود، نه افراد؛ چه رسد به اینکه از کسی نام برده شده باشد».

قاسمی با اشاره به اینکه نبویان در نشست خبری روز گذشته‌اش، از ادعای خود یک پله عقب‌نشینی و قبول کرده است که نام سردار سلیمانی در FATF نیست، گفت که او با وجود این، «به‌جای پذیرش اشتباه، ادعای کذب جدیدی مطرح می‌کند، مبنی‌بر اینکه نتیجه‌ی اجرای تعهدات FATF، تحویل دادن امثال سردار سلیمانی است».

 

الیاس نادران، نماینده‌ی پیشین مجلس شورای اسلامی نیز امروز در نامه‌ای به محمود نبویان، از او خواست که «سهو لسان خود درباره‌ی ظریف و سردار سلیمانی را اصلاح کند و گزک به دست دولت ندهد».

نادران در این نامه خطاب به نبویان نوشته است: «هرچند توضیحات بعدی شما در تبیین مسأله و تلطیف فرمایش قبلی نسبتاً خوب بود، ولی جسارتاً به‌هیچ‌وجه کافی نیست».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More