شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پاسخ رهبر جمهوری اسلامی  به مولوی عبدالحمید: تبعیض جایز نیست

 

دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبرجمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۱۵ شهریور، به نامه مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، که در آن نسبت به برخی تبعیض‌ها انتقاد کرده بود، پاسخ داد.
به گزارش ایسنا، درمتن نامه‌‌ای که دفتر آیت‌الله خامنه‌ای آن‌را ۲۱ مردادماه نوشته، اما امروز منتشر کرده، آمده است: «همه ارکان جمهوری اسلامی موظفند بر اساس معارف دینی و قانون اساسی هیچگونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهبی روا ندارند. ما هم به جد معتقدیم همه باید با هم در کنار هم و در صفوف فشرده و واحدی به سربلندی و عزت ایران اسلامی بیندیشند و در راه آن تلاش کنند و اجازه ندهند دشمنان این مرز و بوم و خناسان وابسته به این و آن در این صف واحد تفرقه افکنده و کارشکنی کنند».

در این نامه از طرف آیت‌الله خامنه‌ای ابراز امیدواری شده که همه در جهت تحکیم وحدت و یکپارچگی گام برداریم و نقش خود را در انجام وظایف دینی و ملی ایفا کنیم.»

 

نامه از طرف آیت‌الله خامنه‌ای به مولوی عبدالحمید

 

پیشتر مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در نامه‌ای که خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشت، از او خواست تا تبعیض و نابرابری نسبت به اهل سنت پایان یابد. او در نامه‌ی خود با بیان این‌که اهل سنت در ایران خود را متعلق به ایران می‌دانند، آورده بود: «علی رغم تاکیدات مکرر رهبر جمهوری اسلامی در خصوص مبارزه با نابرابری و تبعیض و نگاه یکسان در دیدار با مسئولان مختلف، هنوز تبعیض و نابرابری بیداد می‌کند به نحوی که اگر گزارش جزییات آن از مراکز سنی‌نشین و مرکز ایران منتشر شود، خاطر شما مکدر خواهد شد».

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی در نامه خود تاکید کرده بود که اهل سنت از فقدان نگاه یکسان رنج می‌برند. او از آیت‌الله خامنه‌ای خواست به نابرابری‌های ۳۸ ساله در رده‌های مختلف کشور در استخدام‌ها و واگذاری مسئولیت‌ها و مناصب در مرکز و مناطق مختلف کشور پایان داده شود و دستور دهد از توانمندان اهل‌سنت در هیات دولت استفاده شود و از آنها در مدیریت‌های استانی و ارشد کشور استفاده شود. امام جمعه اهل‌سنت زاهدان همچنین از رهبر جمهوری اسلامی خواست تا آزادی‌ مذهبی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و در نمازهای یومیه و جمعه در کلان‌شهرها به ویژه تهران، دست تندروها که مزاحمت ایجاد می‌کنند، قطع شود. مولوی عبدالحمید در پایان نامه‌ی خود به رهبر جمهوری اسلامی حرکت به سوی رفع تبعیض‌ها را باعث تحکیم وحدت اسلامی و ملی خوانده بود که می‌تواند بر رفع تنش‌های منطقه‌ای اثرگذار باشد.
امام‌جمعه اهل سنت زاهدان تاکنون بارها به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نامه‌ی سرگشاده نوشته اما پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای به آن تاکنون منتشر نشده است.

مولوی عبدالحمید پیش از این نیز بارها به تبعیض علیه اهل سنت اعتراض کرده و خواستار به‌کارگیری اهل‌سنت در مدیریت‌های ارشد، سفارتخانه‌ها و استانداری‌ها شده بود. حسن روحانی در کارزارهای انتخاباتی خود وعده استفاده از اهل سنت در سطوح ارشد مدیریتی را داده بود، با این حال او در کابینه‌ی خود از اهل سنت استفاده نکرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More