شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کدخدایی: شورای نگهبان نمی‌تواند نیت‌خوانی کند

عباسعلی کدخدایی، سخن‌گوی شورای نگهبان در مورد نامزدهای به‌اصطلاح پوششی می‌گوید، شورای نگهبان نمی‌تواند انگیزه‌ی افراد را بررسی و نیت‌خوانی کند.

«نامزد پوششی»، اصطلاحی است که امسال برای اولین‌بار در انتخابات ايران مطرح شده است. بعد از ثبت‌نام اسحاق جهانگيري و محمد هاشمي برای نامزدی انتخابات دوره‌ی دوازدهم ریاست‌جمهوری، بسیاری از رسانه‌هاي نزدیک به دولت، اين حركت را پوششی و در راستای حمایت از نامزد اصلی آن جناح، یعنی حسن روحانی اعلام كردند. مسأله‌ای که با انتقادها و بحث‌های فراوانی روبرو شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، کدخدایی، دیشب، دوشنبه، ۲۸ فروردین ماه، در برنامه‌ی  زنده‌ی گفت‌وگوی ویژه‌ی خبری شبکه‌ی دوم سیما، همچنین با تأکید بر اینکه اصولاً احراز صلاحیت نامزدها در مورد همان دوره است و در دوره‌های بعدی فرد باید بار دیگر شرایط را احراز کند، گفت که شورای نگهبان نظارت خاصی در دوره‌ی مسؤولیت افراد منتخب ندارد. او افزود که البته اگر گزارش خاصی درخصوص دوران مسؤولیت یا نمایندگی فرد منتخب وجود داشته باشد، قطعاً در احراز صلاحیت او برای دوره‌های بعدی انتخابات اثرگذار است.

برخلاف تعبیر رسانه‌ها و افکار عمومی، چیزی به‌عنوان رد صلاحیت نداریم و احراز شرایط ایجابی مهم است

سخن‌گوی شورای نگهبان همچنین با رد گمانه‌زنی‌ها مبنی‌بر فشارهای سیاسی یا لابی با شورای نگهبان برای احراز صلاحیت افراد، تأکید کرد تنها چیزی که در احراز صلاحیت افراد تأثیرگذار است، رأی اعضای شورای نگهبان (دست‌کم هفت رأی از میان ۱۲ رأی) است. او همچنین اعلام کرد که البته زمینه برای دریافت مستندات یا نظرات افراد معتمد و مطلع درمورد وضعیت تدبیر و مدیریت افراد و یا صحبت با نامزدها مهیاست و نظرات افراد شنیده می‌شود، ولی در نهایت، رأی اعضای شوراست که تعیین‌کننده است.

کدخدایی تأکید کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری برخلاف تعبیر رسانه‌ها و افکار عمومی، چیزی به‌عنوان رد صلاحیت نداریم و احراز شرایط ایجابی مهم است، یعنی باید در مورد داوطلبان نامزدی انتخابات، شرایط اصل ۱۱۵ قانون اساسی برای اعضای شورای نگهبان احراز و سپس  نتیجه اعلام شود.

این عضو حقوق‌دان شورای نگهبان گفت که با توجه به شرایط سنگین اصل ۱۱۵، قانون‌گذار هیچ‌گاه تصور نمی‌کرد که وقتی می‌گوییم رجل سیاسی و مذهبی، همه‌ی افراد در «جشنواره‌ی ثبت» حاضر شوند و ثبت‌نام کنند. او تعداد بسیار زیاد مراجعه‌کنندگان برای ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست‌جمهوری را نشانه‌ی ناکارامدی قانون انتخابات در راستای نیاز امروز کشور دانست و گفت که هرچند این را به آزاد بودن جامعه تعبیر می‌کنند، اما دلیلش فقدان نظام منظم ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات و کلی بودن قوانین مرتبط است و ما نیازمند قوانین جزئی‌تر هستیم.

گدخدایی در رابطه با برخی مفاهیم رایج‌شده در این دوره از انتخابات مانند «نامزدهای پوششی» و نوع برخورد این شورا با این پدیده نیز اعلام کرد که شورای نگهبان نمی‌تواند انگیزه‌ی افراد را بررسی کند و نمی‌تواند نیت‌خوانی کند که اگر کسی ثبت‌نام کرده است، حسب ظاهر برای حضور در گردونه‌ی انتخابات آمده است و اصطلاحاً نامزد پوششی است یا خیر؟

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More