شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گلف استیت نیوز: پیروزی روحانی صحنه را برای نبرد جناح‌های حکومتی آماده کرده است

 

نشریه گلف استیت نیوز در سرمقاله شماره ماه ژوئن خود به تحلیل درباره انتخاب روحانی پرداخته و می‌نویسد اگرچه پیروزی او نشانه رنگ باختن جذابیت پوپولیسم نیروهای محافظه‌کار کشور است، اما روحانی بیشتر از دوره نخست ریاست خود در چهار سال آینده با چالش‌های داخلی و فشارهای بین‌المللی روبه‌رو خواهد شد.

این نشریه می‌نویسد: «به زبان ساده، پیروزی روحانی شکست برنامه‌های محافظه‌کاران برای جامعه ایرانی است. از آن‌هم فراتر، شکستی برای رهبر رژیم آیت‌الله علی خامنه‌ای است.

علیرغم این پیروزی قاطعانه، روحانی الزاماً از چهار سال بی‌دردسر در برابر خود برخوردار نیست. جوّ جهانی پس از دیدار ترامپ از عربستان سعودی و اسرائیل در هفته گذشته برای ایران تاریک‌تر شده است.

یک گفتمان سیاست خارجی آمریکا که ایران را در مرکز همه گرفتاری‌های خاورمیانه قرار می‌دهد شرایط را برای دعوت روحانی از سرمایه‌گذاران خارجی سخت خواهد کرد.

از سوی دیگر، بازماندگان انتخابات و عناصر محافظه‌کار حکومتی وی را تنها نخواهند گذاشت. آنها بر نهادهایی تسلط دارند که درآوردنشان از چنگال آنها غیرممکن است.

آیت‌الله خامنه‌ای هم بی‌توجه به محبوبیت شعارها و برنامه انتخاباتی روحانی در میان مردم ایران در صورت لزوم از جانب خود می‌تواند به عنوان سدّی در اجری این برنامه عمل کند.

اما روحانی می‌تواند در دوران ماه‌عسل انتخاب مجدد خود به سرعت به چندین رفرم سیاسی- اقتصادی مانند مبارزه با فساد گسترده دستگاه‌های حکومتی و پیشبرد طرح قراردادهای جدید و حیاتی نفت و گاز ایران با کشورهای صنعتی دست بزند. در صحنه سیاست خارجی روحانی می‌تواند با نزدیک شدن به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) از طریق عمان و کویت از تنش با عربستان بکاهد.

باتوجه به اینکه رکس تیلرسون وزیرخارجه آمریکا به نظر می‌رسد پراگماتیست‌ترین فرد کابینه ترامپ باشد، هنگامی که او از ایران می‌خواهد که شبکه حمایت خود از تروریسم را نابود کند، روشن است که واشنگتن هیچ علاقه‌ای به گفت وگو با دولت روحانی ندارد».

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More