شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۱۱ شرط رجل سیاسی؛ زنان حق رئیس جمهور شدن ندارند

 

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان از ۱۱ شرط و فاکتور شورای نگهبان برای رجل سیاسی خبر داد و گفت باتوجه به شروط در نظر گرفته شده، زنان حق رئیس جمهور شدن ندارند.

عباسعلی کدخدایی روز شنبه ۲۶ اسفندماه در جمع خبرنگاران در خصوص معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی  و مذهبی اعلام کرد که این شروط با توجه به سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی خامنه‌ای در نظر گرفته شده است.

او افزود که یکی از شروط لازم برای نامزد انتخابات ریاست جمهوری داشتن شرط رجل مذهبی است، به عبارتی دیگر فرد باید آگاهی لازم به دین اسلام و مذهب تشیع داشته باشد و از سوی دیگر از لحاظ تدین در زندگی فردی و اجتماعی از برجستگی ویژه‌ای برخوردار باشد.

کدخدایی شرط رجل سیاسی را داشتن قدرت تحلیل و درک مسائل و پدیده‌های سیاسی داخلی و بین‌المللی و داشتن عملکردی مطابق با مصالح نظام عنوان کرد.

 

  • کلاهبردار و اختلاس‌گر نمی‌تواند رئیس جمهور شود

کدخدایی با اشاره به دیگر شرایط رجل مذهبی ابراز داشت: سن، صلاحیت علمی، داشتن خط مشی‌های اجرایی مطابق  سیاست نظام، معرفی مشاوران، عدم محرومیت از حقوق اجتماعی و عدم محکومیت قطعی کیفری به جرائم اقتصادی از جمله کلاهبرداری، رشاء و ارتشاء، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی و پولشویی را جمله شروط لازم برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری است.

او در خصوص بحث جنسیت در تعریف رجل سیاسی و مذهبی و همچنین حق شرکت زنان در انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد که هنوز درباره جنسیت رجل سیاسی جمع‌بندی صورت نگرفته است.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اخیرا در گفت‌وگویی اعلام کرد که از نظر فقهی زنان حق وزیر و رئیس جمهور شدن ندارند.

او درگفت وگوی خود اعلام کرد: «باید دقت داشته باشید که این مسأله هر چند در رسانه‌ها فقط به عنوان بحث سیاسی مطرح می‌شود اما بحث سیاسی نیست بلکه بحث فقهی و قدیمی است و بحثی نیست که در طول دوره انقلاب به آن رسیده باشیم. این یک نظریه فقهی است که زن نمی‌تواند به مفهوم شرعی ولایت داشته باشد و عده‌ای می‌گویند ریاست جمهوری و وزارت چون جزپی از آن ولایت است پس زن نمی‌تواند وزیر و رییس‌جمهور شود.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More