شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش آمار خودسوزی در ایران و نبود تجهیزات برای بیماران سوخته

 

محمد جواد فاطمی، رییس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران  می گوید:  خودسوزی در ایران در حال افزایش است و از ۳۰ هزار بیماری که هر سال  بر اثر سوختگی بستری می‌شوند، فقط هزار و ۳۵۰ تخت سوختگی در کل کشور وجود دارد.
براساس آمار اعلام شده از سوی مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران، خودسوزی در برخی استان‌ها مانند ایلام، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و شمال خوزستان بسیار شایع است و جزو فجیع‌ترین نوع سوختگی‌ها حساب می‌شود. افرادی که خودسوزی می‌کنند به علت اینکه درصد بالایی از بدنشان می‌سوزد، بیشتر از دیگر بیماران در معرض مرگ و میر هستند.
محمدجواد فاطمی، رییس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به آمار سوختگی سالانه در ایران گفت: طبق آمار صورت گرفته در سال ۳۰ هزار بیمار سوختگی دارد که  این آمار نسبت به جمعیت ایران بسیار بالاست، زیرا این ۳۰ هزار نفر بیماران بستری هستند که سوختگی‌های شدید و وسیع داشتند.

به گزارش ایلنا، او درباره امکانات و تجهیزات موجود دربیمارستان های سوانح سوختگی به نبود امکانات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر فقط هزار و ۳۵۰ تخت سوختگی در کشور وجود دارد؛ یعنی حدود هزار و ۵۰ تخت تا پایان سال ۹۴ کم داشتیم. همچنین تعداد کمی از این تخت‌های موجود استانداردهای لازم را دارند و اغلب این تخت‌ها غیراستاندارد هستند. تعداد خیلی زیادی از تخت‌ها هم وضع فجیعی دارند و اصلا مناسب بستری کردن و مراقبت از یک بیمار سوخته نیستند.
رییس مرکز تحقیقات سوختگی تهران با اشاره به وعده عمل نشده دولت درخصوص تامین تخت‌های ICU گفت:  متاسفانه فقط ۱۵۰ تخت ICU برای بیماران سوختگی در سراسر کشور وجود دارد  و قرار بود تا پایان سال ۹۴ تعداد تخت‌های ICU نیز به ۴۵۰ برسد که هنوز عملی نشده است. به گفته این مقام مسؤول، علاوه بر کمبود و استاندارد نبودن تخت‌ها با کمبود و غیراستاندارد بودن تجهیزات نیز در این بخش مواجه هستیم؛ یعنی پانسمان‌ها و سایر اقلام مورد نیاز برای بیماران سوختگی هم وضعیت خوبی ندارد.
او افزود: مسائلی مانند بازتوانی بیماران‌‌ رها شده و لباس سوختگی تحت پوشش بیمه قرار ندارد، بسیاری از کاردرمان‌ها با مسائلی سوختگی آشنا نیستند و مشکلات روانی واجتماعی بیماران سوختگی اصلا دیده نشده است. همه این موارد از مشکلاتی است که بیماران سوختگی با آن درگیر هستند. اما مسئله اصلی سوختگی در ایران پیشگیری است، تعداد بسیار زیادی از موارد سوختگی قابل پیشگیری است.
در ایران سالانه حدود ۳ هزار نفر بر اثر سوختگی جان خود را از دست می‌دهند که اکثر آن‌ها از عفونت بعد از سوختگی فوت می‌شوند و شایع‌ترین علت مرگ در بیماران سوختگی  عدم کنترل عفونت تشخیص داده شده است.
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More