شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نجیب مایل‌هروی در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال: خبرها درباره انگیزه پسرم از خودسوزی صحت دارد

 

نجیب مایل هروی ادیب و نسخه‌شناس اهل افغانستان در مصاحبه‌ای تلفنی به ایران اینترنشنال گفت خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها در مورد دلیل خودسوزی پسرش شهاب مایل، حقیقت دارد اما او نمی‌تواند در این باره بیشتر حرف بزند.

پیشتر گفته شده بود هیات دولت اعطای یک اپارتمان به این پژوهشگر را که پنجاه سال در ایران فعالیت کرده، تصویب کرده است.

شهاب مایل هروی، در اعتراض به وضعیت اقامت پدرش در ایران، دست به خودسوزی زد. ایران اینترنشنال با شهاب مایل نیز تماس گرفت. او می‌گوید در بیمارستانی در مشهد بستری است و ۵۸ درصد سوختگی دارد.

او گفت دفترچه اقامت ده ساله که به پدرش داده شده «شبیه همان مدارکی است که از سوی مسئولان ایرانی به اعضای  فاطمیون و زینبیون داده می شود و نمی توان از آن به عنوان ویزای اقامت استفاده کرد.»

خانواده مایل می‌خواستند با استفاده از این مدرک،  نجیب مایل را برای «مداوا» به آلمان انتقال دهند اما آن گونه که پسرش شهاب می‌گوید سفارت آلمان از قبول دفترچه اقامت به عنوان مدرک قابل اعتبار خودداری کرده است.

شهاب مایل همچنین گفت که پدرش در وضعیت مالی بسیار بدی بسر می‌برد و صرفا با همان ۴۰۰ هزار تومان حقوق بازنشستگی زندگی می‌کند.

نجیب مایل هروی که در سال‌های پنجاه خورشیدی از افغانستان به ایران رفته، در دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل کرده و سال‌های زیادی در کتابخانه آستان قدس رضوی مشغول کار بود.

او اکنون در خانه‌ای اجاره‌ای زندگی می‌کند.

مایل‌هروی به ایران تاریخی و زبان فارسی دلسبتگی زیادی دارد. در حدی که از تلفظ نام افغانستان نیز پرهیز می‌کند و آن را به صورت «آبگانیان» تلفظ می‌کرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More