شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

امضای ۲۰۰ نماینده برای طرح امکان کاندیداتوری پیروان ادیان الهی در انتخابات شوراها

۲۰۰ نماینده از همه جناح‌ها، طیف‌ها و گروه‌های سیاسی و همچنین فراکسیون‌های غیرسیاسی همچون روحانیون با امضا از  «طرح امکان کاندیداتوری پیروان ادیان الهی»  حمایت کردند.

اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی که خود از تهیه کنندگان این طرح بود به خبرنگار ایلنا گفت:  طرحی با قید دوفوریت برای تثبیت قانون انتخابات شوراها تهیه کردم که امکان کاندیداتوری پیروان ادیان الهی در انتخابات شوراها که در قانون نیز به آن تصریح شده است، مورد تاکید مجدد قرار گیرد.

به گفته اختیاری، ۲۰۰ نماینده از همه جناح‌ها، طیف‌ها و گروه‌های سیاسی و همچنین فراکسیون‌های غیرسیاسی همچون روحانیون خواستار اجرای این طرح شدند.

او با اشاره به تکمیل مراحل تهیه و تدوین این طرح دوفوریتی خاطرنشان کرد: «خوشبختانه هیأت رئیسه مجلس نیز دوفوریت این طرح را تایید کرده و امیدواریم پس از طی مراحل اداری نهایتا تا هفته آینده این طرح در دستورکار صحن علنی مجلس قرار گیرد.»

نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی مجمع تشخیص مصلحت نظام را تصمیم‌گیرنده نهایی عنوان کرد و گفت: اگر شورای نگهبان در نظر خود مصر باشد مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم‌گیرنده خواهد بود و بر اساس قانون اساسی حرف آخر را می‌زند.

از زمانی که سپنتا نیکنام، منتخب مردم برای شورای شهر یزد، به‌دلیل زرتشتی بودن، با دستور شورای نگهبان از فعالیت در این شورا منع شد و شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری نیز این حکم را تأیید کرد، این بحث برسرزبان‌ها افتاد.

حکم قطعی شورای نگهبان برای تعلیق سپنتا نیکنام از عضویت در شورای شهر یزد که با مخالفت افکار عمومی از جمله گروه‌های اصلاح‌طلب، اعضا و رییس شورای شهریزد و حتی علی لاریجانی رییس اصولگرای میانه‌روی مجلس شورای اسلامی روبرو شد، به تدریج به یک جدال فکری استراتژیک در مورد راهبردهای سیاسی آینده نظام تبدیل شد.

محمدجواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، که ناظر انتخابات شوراهاست، از استمهال رأی دیوان عدالت اداری در موضوع سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد، خبر داد و اعلام کرد: "تا اصلاح قانون، وی در جلسات شورای شهر یزد حاضر خواهد شد".

حال با تمام واکنش ها و درگیری های اتفاق افتاده مجلس شورای اسلامی قرار است به این مشکل رسیدگی کند و درصورتی که شورای نگهبان از خواسته خود مبنی برمنع فعالیت اقلیت های مذهبی در شوراهای شهر صرف نظر نکند، تشخیص مصلحت نظام در این رابطه تصمیم گیری خواهد کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More