شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۷ آذر‌ماه

انتظار داریم که همه شبکه‌های تلویزیون عزاداری پخش نکنند

 

روزنامه‌های امروز پیروزمندانه خبر داده‌اند که داماد رییس‌جمهور از معاونت وزیر صنعت استعفا داد و با گزارش و یادداشت درباره فامیل‌بازی بدرقه شد. روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان «اتوبوسی با گنجایش بسیار» نوشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هیچ‌وقت با منصب گرفتن پسرش احمد خمینی موافق نبود، اما گویا آن رویه انقلابی به دست فراموشی سپرده شده و در‌مورد داماد رییس‌جمهور باید از خود آقای داماد تشکر کرد که بالاخره شرایط را سنجید و استعفا داد، وگرنه وزیر از این انتصاب دفاع می‌کرد. نعمت احمدی، حقوقدان، هم در روزنامه آرمان از هزار فامیل جدیدی که پس از انقلاب به وجود آمده گفته و این پدیده را ناشی از این دانسته که مسئولان به جز اقوام نزدیک خود به کسی اعتماد ندارند.

امروز علی‌اکبر ناطق نوری، پس از مدت‌ها، در صفحه اول روزنامه‌ها دیده شد. ناطق نوری، که در همایش سرباز صلح شرکت کرده بود، ابتدا از این‌که او را آیت‌الله خطاب کردند گله کرد و گفت از این القاب خوشش نمی‌آید، سپس از برجام دفاع کرد و آن را حرکت عاقلانه نظام دانست. همین اظهار‌نظرِ موافق با دولت از سوی یک چهره محافظه‌کار قدیمی تیتر چند روزنامه بود.

امروز، بازار گفت‌و‌گو و مصاحبه هم گرم بود. روزنامه خراسان مصاحبه‌ای کرده با سخنگوی قوه قضاییه، محسنی اژه‌ای. روزنامه ایران با محمد‌علی موحد، ادیب و مورخ نامدار، درباره تصحیح تازه‌اش از مثنوی به گفت‌و‌گو نشسته و روزنامه سازندگی با اصغر فرهادی درباره فیلم تازه‌اش گپی زده است. یک خبر خوش هم بشنوید از روزنامه اطلاعات که در صفحه اول گزارش داده ذخایر عظیمی از نفت و گاز در ایران کشف شده است که می‌تواند آنچه در چهل سال گذشته مصرف شده را جبران کند. پس با این حساب، می‌توان دوباره به نفت امید داشت و کاری نکرد.

 

بودجه نداریم، طرح تفکیک مجرمان هم نداریم

 

روزنامه خراسان با غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، گفت‌وگویی داشته است. در پاسخ خبرنگار خراسان که می‌گوید مردم می‌ترسند از قضات خاطی شکایت کنند، اژه‌ای شماره تلفنی برای شکایت از قاضیان اعلام کرده است. در بخش دیگری از این مصاحبه، اژه‌ای گفت به‌دلیل کمبود بودجه و تعداد زیاد زندانی‌ها، طرح تفکیک مجرمان انجام نمی‌شود و در مواردی مجرمانی با جرم سبک در کنار مجرمان حرفه‌ای و مثلا تروریست‌های داعشی نگهداری می‌شوند.

 

قانون ما هوای زنان را ندارد

 

تلاش جمعی از وکلای دادگستری در تدوین قانونی که بتواند از خشونت خانگی علیه زنان جلوگیری کند هر‌چند به اجرا نرسید، اما این مجموعه قانون با پنجاه‌و‌دو ماده در کانون دادگستری رونمایی شد. حالا، شرق گفت‌و‌گویی کرده است با سه تن از وکلایی که در تهیه و تدوین این قانون نقش داشتند. زهرا مینویی، ثمین چراغی و شیما قوشه از وکلایی هستند که سعی کردند قانونی برای مبارزه با خشونت علیه زنان تهیه کنند و به دولت مشاوره دهند، اما چندان موفق نبودند و آن لایحه‌ای که در حمایت از زنان به مجلس رفت، چیزی جز حرف و شعار نبود و ضمانت اجرایی نداشت. در این گفت‌و‌گو، از قول این وکلای دادگستری می‌خوانیم که قانون چندان هوای زنان را ندارد و در بحث خشونت علیه زنان، متاسفانه قوانین مردسالارانه است. از طرفی، تمام آسیب‌شناسی‌ها و مبارزه با معضلات اجتماعی در محدود کردن زنان خلاصه شده و مثلا وقتی می‌خواهند آمار طلاق را پایین بیاورند، حقوق زنان در جدایی را محدود می‌کنند، یا قوانین مبارزه با خشونت خانگی را از حالت کاربردی خارج کرده‌اند و قانون‌گذاران به زنان که می‌رسند، سیاست یک بام و دو هوا دارند.

 

انتظار دارم همه شبکه‌های تلویزیون عزاداری پخش نکنند

 

انتظار دارم همه شبکه‌های تلویزیون با هم عزاداری پخش نکنند. حسن محدثی در یادداشتی با عنوان «آنچه از رسانه ملی انتظار دارم»، از انتظارات یک جامعه‌شناس از صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی ایران گفته است و نوشته از بخش خبر صدا‌و‌سیما انتظار می‌رود مهم‌ترین خبرها را پوشش دهد و این‌طور نباشد که مهم‌ترین خبرها را باید در رسانه‌های ماهواره‌ای ببینیم. این جامعه‌شناس می‌گوید صدا‌و‌سیما باید بداند خبر و گزارش با هم فرق دارند و نباید اول بخش خبری با گزارش‌های خسته‌کننده از عزاداری در استان‌ها باشد و هر کانالی را عوض کنیم عزاداری پخش کند. به‌گفته محدثی، شبکه‌های تلویزیونی باید برنامه‌های متنوع داشته باشند و به مردم شادی و نشاط بدهند.

 

حراج املاک ایرانی در گرجستان

 

بعد از این‌که روابط ایران و گرجستان بر سر برخورد پلیس مرزبانی گرجستان با مسافران ایرانی تیره شد، حالا رویای اخذ اقامت در گرجستان به باد رفته است و شمار بسیاری از ایرانی‌ها برای زنده کردن سرمایه در‌به‌در دنبال مشتری می‌گردند تا املاکشان در گرجستان را بفروشند. روزنامه جوان از وضعیت غم‌بار ایرانی‌هایی که در گرجستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند نوشته و خبر داده است ایرانی‌هایی که در گرجستان خانه خریده بودند نه‌تنها نتوانستند اقامت گرجستان را بگیرند، بلکه حالا مشتری هم پیدا نمی‌کنند و این شایعه هم شنیده می‌شود که ممکن است گرجستان، با فشار آمریکا، اموال ایرانی‌ها را مصادره کند.

 

قاچاقچی‌ها زمان می‌خرند

 

آن‌طور که روزنامه جهان صنعت گزارش داده است، قاچاق پوشاک گسترده‌ترین نوع قاچاق در ایران و بازارهای کشور مملو از پوشاک و برندهای تقلبی است. بنا‌بر گزارش این روزنامه، هر‌گونه مقابله با قاچاق پوشاک از سوی لابی‌های قدرتمند سیاسی و اقتصادی ناکام می‌ماند و نمونه اخیرش تعویق طرح کد‌گذاری و مقابله با برندسازی است. در این گزارش آمده است که پوشاک قاچاق تولیدی‌های داخلی را به ورشکستگی کشانده و بازار کار در صنعت پوشاک را کساد کرده و این در حالی است که قاچاقچی‌ها با لابی‌های قدرتمندی که دارند هر طرح مبارزه با قاچاق را به تعویق می‌اندازند یا ناکام می‌کنند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More