شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حراج تهران اتهام پولشویی را رد کرد

 

حراج تهران در پاسخ به گزارش روزنامه شرق اتهام پولشویی در این حراج را رد و اعلام کرد که ارقام حراج‌ها نمی‌تواند «توهم پولشویی» را تداعی کند.

در جوابیه حراج تهران به روزنامه شرق تاکید شده که خریداران «همگی شناخته‌شده و نوعا مجموعه‌داران فرهیخته‌اند که هویتشان برای اهالی هنر روشن است».

در این جوابیه در عین حال به مشخصات خریداران حراج اشاره نشده است.

در این جوابیه همچنین اعلام شده که در این حراج ۴۰ نفر آثار را خریداری کرده‌اند و رقم‌های معامله‌شده «به‌هیچ‌وجه قابل مقایسه با ارقام پولشویی نیست».

روزنامه شرق در گزارشی نوشته بود: «نام حراج تهران با پولشویی در اذهان تقریبا مترادف شده است.»

الیاس حضرتی، نماینده سابق مجلس، نیز روز چهارم بهمن در نامه‌ای به محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، ضمن تکذیب نقش داشتن فرزندانش در خرید یکی از آثار گرانقیمت در این حراج خواستار«اعلان عمومی خریدار یا خریداران این اثر هنری» شده بود.

آیدین آغداشلو، نقاش مشهور ایرانی که به آزار جنسی به چندین زن متهم شده، با فروش یک اثر در سیزدهمین دوره حراج تهران، رکورد تاریخ این حراج را شکست. 

تابلوی «خاطرات امید» از آغداشلو روز جمعه ۲۶ دی‌ماه در حراجی تهران به قیمت پایه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان عرضه شد و در نهایت به ده برابر این قیمت یعنی ۱۲ میلیارد تومان، به فروش رسید.

این تابلوی آغداشلو نه تنها گران‌ترین اثر حراج سیزدهم نام گرفت، بلکه رکورد فروش حراج تهران در طول دوازده دوره گذشته آن را شکست. 

اثر دیگری از آغداشلو نیز در حراج امسال به قیمت ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

پیشتر اثری از سهراب سپهری با قیمت ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان که در دوره نهم حراج تهران به فروش رسیده بود، رکورددار این مراسم بود.

حراج تهران در سال‌های اخیر با فروش بالای آثار هنری توجه بسیاری را به خود جلب کرده و این حراج در سیزدهمین دوره خود نیز در مجموع به فروش ۸۷ میلیارد و ۹۴۲ میلیون تومانی رسید.

رکوردزنی آغداشلو در حراج تهران واکنش های کاربران در شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت و برخی از بی‌توجهی به اتهام‌های مطرح‌شده علیه او انتقاد کردند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More