شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی سیزدهم آذرماه

اوپک شاید از هم بپاشد

 

همه خبرها از مجلس می‌آید. علی لاریجانی دیروز در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و امروز ِروزنامه‌ها را ساخت. هرچند لاریجانی گفته بود که باید بحث‌های فرعی را رها کنیم و به مشکلات مردم بپردازیم، اما آنچه در روزنامه ها انعکاس یافت، همان حرف‌های دیگر لاریجانی بود، درباره پول‌شویی و اختلاف مجلس شورا و مجمع تشخیص مصلحت و ماجرای تصویب «اف‌‌ای‌تی‌اف».

رییس مجلس به اینکه در ایران پولشویی هست، اقرار کرد و با تایید حرف‌های جنجالی ظریف ازسوی لاریجانی، دیگر می‌توان گفت استیضاح ظریف به‌جایی نخواهد رسید. هرچند گروه پایداری و تندروهای مجلس هنوز هم دست از سر وزیر امور خارجه برنداشته‌اند. جبهه پایداری و نمایندگان تندروی مجلس گویا در دنیایی دیگری زندگی می‌کنند و این تصویری است که قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده اصلاح‌طلب مجلس از این دار و دسته ترسیم می‌کند. این عضو فراکسیون امید مجلس درباره برخی همکارانش به آرمان گفته است که نمی‌داند این‌ها چه کسانی‌اند و از کجا آمده‌اند و در این شرایط کشور که هر انسان عاقلی به ثبات کشور فکر می‌کند، دنبال ایجاد بحران‌اند. این نماینده اصلاح‌طلب گفته که با توجه به نگاه بسته‌ای که تندروهای مجلس دارند، درِ گفت‌وگو هم بسته است.

لاریجانی در نشست خبری‌اش از اختلاف مجمع تشخیص مصلحت و مجلس شورای اسلامی هم گفت و اینکه مجمع حق قانون‌گذاری ندارد و همین اشاره کافی بود که روزنامه‌ها به‌سراغ محسن رضایی، دبیر مجمع بروند که این روزها به‌جای مجلس تصمیم می‌گیرد. روزنامه همدلی با در این‌باره، با نعمت احمدی، حقوقدان، گفت‌وگو کرده و شنیده که کار مجمع، خلاف قانون اساسی است. از مجلس بگذریم و به حال و روز تنها منبع درآمد ایران، یعنی نفت نگاهی کنیم که این روزها بحرانی است.  

قیمت نفت در بازار جهانی سقوط کرد و نفت شصت دلاری برای ایران که در تحریم به‌سر می‌برد و فروش نفتش به نصف رسیده، یک فاجعه است. صفحه اول روزنامه اعتماد کاملا نفتی است و تیترها هم درباره کاهش قیمت نفت است و هم خروج قطر از سازمان اوپک. حمید حسینی در یادداشتی با عنوان نقش قطر در قیمت نفت، نوشته که تمرکز قطر بر صادرات گاز است و خروج این کشور از اوپک که درپی اختلافش با عربستان سعودی است، تاثیری بر قیمت نفت نخواهد داشت.

اما آن‌سوی میدان، روزنامه کیهان تصمیم دولت در تجارت با کره‌جنوبی را ذلیلانه دانسته و با تیتر «بازار ۸۰میلیونی کشور در اختیار تحریم‌کننده نفت ایران»، گلایه کرده است که وقتی کره‌ای‌ها خرید نفت از ایران را به‌خاطر تحریم‌ها متوقف کرده‌اند، چرا باید بازار هشتاد میلیونی ایران را در انحصار داشته باشند.

روزنامه اصول‌گرایِ جوان هم امروز چند عکس از زخمی‌های آشوب پاریس را چاپ کرده است، با این تیتر: «مشت آهنین ماکرون بر فرق فرانسوی‌ها».

روزنامه سازندگی اما فارغ از همه ماجراهای سیاست روز ایران و جهان، به دو هزار و پانصد سال پیش بازگشته و نیم‌رخی خیالی از کوروش را بر صفحه اولش تصویر کرده و پرسیده که آیا کوروش همان ذوالقرنین است که نامش در قرآن آمده است؟

 

خط فقر کجاست؟

 

خط فقر چیست و کجاست؟ روزنامه ابتکار در گزارشی درباره خط فقر در ایران نوشته که اصلا معلوم نیست که تعریف خط فقر در کشور چیست که بتوان برمبنایش گروهی را زیر خط فقر دانست. ابتکار نوشته که اخیرا یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفته که خط فقر در تهران ده‌میلیون تومان و در شهرستان‌ها پنج‌میلیون تومان است و با این حساب، نیمی‌از مردم ایران زیر خط فقرند، اما به‌نظر می‌رسد که چنین چیزی درست نیست. این روزنامه نوشته است که تعیین خط فقر، شناختی از مشکلات اقتصادی درپی ندارد.

 

بازار هشتادمیلیونی ایران جایزه مسئولان به کره‌جنوبی

 

کیهان مدعی است که کره‌جنوبی از ژوئیه (تیرماه) گذشته خرید نفت از ایران را متوقف کرده و این درحالی است که بازار ایران در اختیار کالاهای آن کشور است و اجناس لوکس کره‌جنوبی در ایران فروش می‌رود. این روزنامه در گزارشی درباره میزان فروش لوازم خانگی ساخت کره‌جنوبی در ایران، مدعی شده است که کارخانه‌های ایرانی می‌توانند نیاز کشور به لوازم خانگی را تأمین کنند. در این گزارش آمده که بازار موبایل ایران در قبضه دو شرکت ال‌جی و سامسونگ است و این درحالی است که این دو شرکت در ایران نزدیک پنج‌هزار میلیارد تومان جریمه شده‌اند که برخی از مسئولان این جریمه را همراه بازار ایران به کره‌ای‌ها بخشیدند.

 

خطر فروپاشی اوپک در آینده

 

آن‌طور که صابر گل عنبری در سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته است، هر چند خروج قطر از اوپک با صادرات روزانه پانصد و بیست هزار بشکه نفت، تاثیر آن‌چنانی در بازار جهانی نفت ندارد، اما ممکن است اعضای دیگر اوپک هم از این سازمان خارج شوند و آن‌گاه می‌توان گفت که سازمان اوپک فروخواهد پاشید. نویسنده اعتماد نوشته که روسیه به عربستان سعودی نزدیک شده است و این دلیلی جز تثبیت قیمت نفت ندارد و حالا کار برای سعودی‌ها دشوار است. سعودی‌ها از طرفی نمی‌خواهد قیمت نفت سقوط کند و از طرفی اگر تولید نفت خود را کاهش دهند، با عصبانیت ترامپ مواجه خواهند شد و این درحالی است که موقعیت محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی متزلزل است و محتاج پشتیبانی آمریکا. در چنین شرایطی، باتوجه به اینکه عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک، در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد، سازمان اوپک بی‌خاصیت شده است. از طرفی تحریم ایران و مناسبات خصمانه برخی از اعضای سازمان و نیز علاقه آمریکا به تضعیف نقش اوپک در تعیین قیمت نفت، می‌تواند این سازمان را با خروج اعضا مواجه کند و با توجه به اینکه اوپک نتوانسته است عضو تازه‌ای جذب کند، ممکن است ازهم بپاشد.

 

صنعت پوشاک ایران مواد اولیه ندارد

 

تولیدکنندگان پوشاک ایران در همایشی با عنوان فرصت‌ها و چالش‌های صنعت پوشاک در تحریم، از مشکلاتشان گفته‌اند و روزنامه همدلی گزارشی در این‌باره داده است. صنعت پوشاک ایران که وابسته‌به مواد اولیه و پارچه خارجی است، با شروع تحریم‌ها، دچار مشکلات بزرگی در تامین مواد اولیه شده است و آن‌چنان که مسئولان چند برند ایرانی می‌گویند، دولت ارزی برای واردات پارچه اختصاص نداده و از همین است که کارگاه‌ها کار نمی‌کنند. تولیدکنندگان پوشاک گفته‌اند درحالی‌که ارز دولتی برای واردات پارچه اختصاص نیافته و واردات لباس هم ممنوع است، قاچاقچی‌های لباس دست‌به کار شده‌اند و حالا بازار به‌دست آن‌ها افتاده است و برندهای ایرانی حذف می‌شوند.

 

مددکاران اجتماعی را به مدارس بفرستید

 

در «یادداشت روز» آرمان آمده است که اخبار تجاوز به دانش‌آموزان و سوء‌استفاده از کودکان و نوجوانان، افکار عمومی را جریحه‌دار می‌کند و باید تصمیمی درست و ریشه‌ای در این‌باره گرفت. حسن موسوی چلک در یادداشتی باعنوان «لزوم استقرار مددکاران اجتماعی در مدارس»، نوشته است که حضور مددکاران اجتماعی می‌تواند به دانش‌آموزان، این اطمینان خاطر را بدهد که اگر مشکلی پیدا کردند و یا مورد تعرض قرار گرفتند، کسی و جایی هست تا مراجعه کنند و بی‌ترس و هراس حرفشان را بزنند.

 

روانشناسان و روان‌کاوان، دلیل اصلی طلاق

 

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «روان‌کاوان اوضاع را وخیم‌تر کرده‌اند»، از قول ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس، نوشته است که روان‌شناسان و مشاوران خانواده، علت اصلی طلاق‌اند. خبرنگار روزنامه جوان با چندنفر از مراجعان به مراکز مشاوره خانواده هم گفت‌وگو کرده و شنیده است که بیشتر روان‌شناسان خانواده در مشاوره‌شان می‌گویند که طلاق بگیر و به زندگی‌ات برس. روزنامه جوان نوشته که روان‌شناسان درمورد رابطه دختر و پسر هم معمولا این‌طور مشاوره می‌دهند که دخترها بهتر است با پسرها رابطه داشته باشند، تا تجربه به‌دست آورند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More