شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بدهی میلیاردی داروخانه‌ها به شرکت‌های پخش دارو

 

میزان طلب شرکت‌های پخش دارو، از داروخانه‌های بخش دولتی، به ۴هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. این آخرین رقم مطالبات عنوان شده، از سوی هیأت مدیره انجمن داروسازان تهران است.

حسام‌الدین شریف‌نیا، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران، شنبه بیست و نهم مهر، شرایط دارویی کشور را بحرانی اعلام کرد و درباره میزان مطالبات بخش دارویی توضیحاتی را ارائه داد.

به گفته شریف‌نیا، در حال حاضر حدود یک سال است که بیمارستان‌ها و داروخانه‌های بخش دولتی، طلب خود را به مراکز پخش دارو پرداخت نکرده‌اند و این مقدار طلب در حال حاضر به حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

 

طبق قانون بودجه سال ۱۳۹۰، سازمان‌های بیمه‌گر می‌بایست تا دو هفته بعد از اعلام بدهی و ارائه اسناد از سوی داروخانه‌ها، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، ۶۰ درصد مطالبات داروخانه‌ها و ظرف سه ماه، کل مطالبات آنها را پرداخت کنند. این در حالی است که، مطالبات شرکت‌های واردات دارو و شرکت‌های تولیدی نیز پرداخت نشده  و کل زنجیره تامین دارو به شدت مختل شده است تا جایی که  بسیاری از داروها به سختی تأمین می‌شود و شرکت‌های تولیدکننده به دلیل ضرر مالی که، تولید بسیاری از داروهایشان را متوقف کرده‌اند و به همین دلیل در حال حاضر ۵۳ قلم داروی اساسی در کشور با کمبود روبروست.

 

چندی پیش اکبرعبداللهی، مدیرکل نظارت و ارزیابی  دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو نیز از نبود داروهای اساسی در کشور خبر داده  و علت  کمبود این داروها را  مشکلات کمبود نقدینگی دانست.

شریف‌نیا، بار دیگر با اشاره به کمبود و نبود برخی اقلام دارویی خاطر نشان کرد: پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت، همیشه مشکل پرداخت مطالبات سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها وجود داشت، اما آن شرایط با امروز یک تفاوت اساسی دارد. به عنوان مثال پیش از اجرای طرح تحول سلامت، برخی خدمات حمایتی وزارت بهداشت، مانند عدم خروج بیمار از بیمارستان برای تهیه دارو و لوازم پزشکی، وجود نداشت و متاسفانه بیماران مجبور می‌شدند برای تهیه دارو و ملزومات پزشکی مورد نیازشان به خارج از بیمارستان مراجعه کنند. بر این اساس بیماران هزینه دریافت دارو را پرداخت می‌کردند و این موضوع به ایجاد یک گردش مالی واقعی برای داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش منجر می‌شد.

شریف‌نیا معتقد است،  یکی از نتایج اجرای طرح تحول نظام سلامت، کاهش کمبود اقلام دارویی بود. در دولت دهم، حدود ۳۰۰ قلم داروی کشور به دلیل تحریم‌های بین‌المللی دچار کمبود بود، اما این میزان در آغاز طرح تحول نظام سلامت به ۳۰ قلم کاهش پیدا کرد. این درحالی‌ است که متاسفانه میزان کمبود اقلام دارویی مجددا در حال افزایش است.

درحال حاضر، براساس گفته‌های عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان تهران، برخی داروخانه‌ها بویژه داروخانه‌های خصوصی، برای تامین داروها می‌بایست به شرکت‌های پخش پول پرداخت کنند.

 

در مواردی شرکت‌های پخش نیز داروهایی  چون انسولین، فاکتورهای خونی، داروهای شیمی‌درمانی و... را به صورت نقدی به داروخانه‌ها می‌فروشند. داروخانه نیز پنج تا ۱۰ درصد پول دارو را از بیمار می‌گیرد، بیمه هم شش ماه بعد مابقی پولش را پرداخت می‌کند و از طرفی  حاشیه سود دارو هم کم است.
بر اساس آمار منتشرشده، در حال حاضر میزان طلب مراکز دارویی و تجهیزات پزشکی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی معادل ۹ هزار میلیارد تومان است طلبکارند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More