شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بیش از ۴۰۰ هزار کشته در تصادفات رانندگی طی ۱۸ سال در ایران

 

براساس گفته ‌ای تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا طبق آمار بدست آماده از سال ۱۳۷۷تا پایان سال ۱۳۹۵ ،  چهارصد و دو هزار و ۲۵۹ نفر براثر سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایلنا، روز پنجشنبه ۱۳مهر در یادبود قربانیان تصادف راهنمایی و رانندگی،رئیس پلیس راهور ناجا با اعلام آمار کشته شدگان به آمار مجروحان و مصدومان نیز اشاره کرد و گفت: ۴میلیون و ۵۹۱ هزار و ۳۰۷ نفر سال گذشته، بر اثر سوانح رانندگی مجروح، مصدوم و معلول شده‌ که بی‌شک هزینه‌های فراوانی را برای کشور ایجاد کرده‌اند.
تقی مهری با اشاره به امنیت موجود در کشور گفت: «مهم‌ترین ظرفیت توسعه کشور امنیت است و این مساله به قدری در همه ابعاد اهمیت دارد که در هر پروژه‌ای چه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اگر امنیت نباشد هیچ‌گونه توسعه‌ای انجام نمی‌شود.»
او در ادامه تشریح کرد: ما  به دنبال این هستیم که همه دست به دست هم دهیم و با هماهنگی یک پویش مبنایی را در کشور فراهم کنیم.  تمام تلاشمان این است که این طرح تا نوروز ۹۷ در کشور اجرا شود تا از قربانیان حادثه رانندگی بکاهیم در نتیجه از همه کسانی که به عنوان نخبه و پیشکسوت در جامعه اثرگذار هستند و همچنین افرادی که قربانی تصادفات هستند، می‌خواهیم ما را در اجرای این طرح  یاری کنند.
مهری همچنین با اشاره به تخت های بیمارستانی گفت:  از بین ۱۲۰ هزار تخت بیمارستانی که در حال حاضر در کشور فعال است بخش اعظمی از آن برای مصدومان و مجروحان تصادفات رانندگی اختصاص داده شده و بیش از ۳۰ الی ۴۰ درصد کسانی که در طول هفته در بیمارستان بستری می‌شوند مربوط به سوانح رانندگی است. این آمار نشان می‌دهد که باید به سمت پیشگیری از تصادفات گام‌های گسترده‌ای برداریم.
به گفته رئیس پلیس راهور ناجا، بزرگترین عامل تصادفات عامل انسانی است. او با بیان مطلب به بررسی عوامل تصادف پرداخت و گفت: سه عامل جاده، خودرو و راننده نقش اساسی در بروز تصادف دارند.

او در ادامه خاطر نشان کرد: «امداد و نجات و شرایط محیطی نیز بر تشدید تعداد مجرومان و متوفیان اثرگذار هستند. بی‌شک جاده و نقاط حادثه‌خیز آن در بروز یک سانحه تصادف بسیار مهم است اما نقش نیروی انسانی در تصادفات راهنمایی و رانندگی از همه مهم‌تر است و همانطور که می‌دانید برای تغییر رفتار نیاز به کار فرهنگی بلندمدت است. چراکه کار فرهنگی دیر جواب می‌دهد اما دیر هم از بین می‌رود. ما باید هم جاده‌هایمان را اصلاح کنیم و هم به اصلاح رفتار رانندگان بپردازیم.»

بنا بر اعلام پزشکی قانونی ۴۳ نفر روزانه در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند که از این تعداد ۵۰ درصد در سر صحنه و ۵۰ درصد در بیمارستان فوت می‌شوند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی از سال ۸۴ تا پایان سال ۹۴، بیست و هفت  هزار و۷۰۰ نفر جان باختند. در پایان سال ۹۵ این تعداد به ۱۶ هزار نفر رسید بنا به گفته رئیس پلیس راهور ناجا اگر چه آمار تلفات جاده‌ای در حدود ۱۲هزار نفر کاهش داشته اما هنوز رضایت‌بخش نیست و باید در فکر راهکارهایی برای به حداقل رساندن تلفات ناشی از این حوادث بود.

سرعت زیاد، بی‌احتیاطی رانندگان و کیفیت جاده‌های در این کشور از مهمترین دلایل تصادفات جاده‌ای است. جمعه دهم شهریورماه سال جاری، در ساعت ۰۳:۵۸ دقیقه بامداد، یک دستگاه اتوبوس که حامل دانش آموزان دختر راهنمایی و دبیرستان شهرستان‌های رودبار و میناب بود، در محور داراب به بندرعباس واژگون شد و ۴۳ نفر کشته و زخمی برجای گذاشت. حسن نوری معاون عملیات سازمان اورژانس کشور علت اولیه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان نخبه را  خستگی و خواب آلودگی راننده اتوبوس عنوان کرد.

به فاصله چند روز در تاریخ سه‌شنبه ۲۱ شهریورماه ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه بامداد ، یک دستگاه اتوبوس مسافربری که از شهر کرج به‌سمت ساری در حرکت بود، به‌دلایل نامشخصی از مسیر اصلی خود منحرف شد و با حدود ۴۰ مسافر، به دره‌ی جاجرود سقوط کرد. در این حادثه ۱۱ نفر کشته و ۲۸ نفر زخمی شدند که علت نقص فنی اتوبوس عنوان شد.

ایران به لحاظ آماری یکی از بالاترین تلفات جاده‌ای در جهان را داراست. سازمان یونیسف در سال ۱۳۹۳ در یک همکاری مشترک با وزارت بهداشت و درمان ایران کمپینی را برای اطلاع‌رسانی در مورد کاهش تصادفات رانندگی در این کشور به راه انداخت.
یونیسف در گزارش خود نرخ سوانح رانندگی در ایران را ۲۰ برابر میانگین جهانی خوانده و نوشت، هر ساله در ایران حدود ۲۸ هزار نفر قربانی تصادفات جاده‌ای شده و ۳۰۰ هزار تن نیز دچار مصدومیت یا معلولیت می‌شوند.

حوادث رانندگی یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر ایرانیان است و آسیب‌های زیادی به مردم وارد می کند. سالانه بیش از ۱۵هزار نفر در تصادفات رانندگی، جان خود را از دست می‌دهند و ده‌ها هزار نفر نیز در این حوادث، دچار معلولیت و ناتوانی می‌شوند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More