شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش‌ها به حادثه مرگبار واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد

 

در حالی که تعداد کشته‌شدگان حادثه‌ واژگونی اتوبوس دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات تهران به ۱۰ نفر رسیده است، سازمان اورژانس اعلام کرد که حال سه نفر از مجروحان این حادثه وخیم است.

ظهر سه‌شنبه چهارم دی ماه اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات با بیش از ۳۰ سرنشین وارد فضای سبز دانشگاه شده و پس از واژگونی و غلتیدن در زمین فرو رفت.

درباره علت وقوع این حادثه هنوز گزارش‌های رسمی منتشر نشده است. روز گذشته ابتدا گزارش‌هایی منتشر شد که سکته راننده را علت انحراف مسیر اتوبوس عنوان کرده بود، اما سپس موضوع فرسوده‌بودن اتوبوس و ترمز بریدن آن از سوی برخی شاهدان عینی طرح شد.

در همین حال، محمد شهریاری معاون دادستان تهران با رد فرضیه سکته راننده به نتیجه کالبد شکافی استناد کرد و گفت: «مطابق کالبدشکافی که امروز با حضور پزشکان قانونی در محل پزشکی قانونی کهریزک صورت گرفت، علائمی که نشان‌دهنده سکته قلبی یا مغزی راننده اتوبوس باشد، یافت نشد.»

او همچنین از بازداشت پیمانکار حمل‌و‌نقل و مسئول تاسیسات دانشگاه خبر داد و گفت دو نفر از مسئولان دانشگاه برای ارائه توضیحاتی به دادستانی احضار شدند.

صادق آملی لاریجانی رییس‌ قوه‌قضاییه هم از دادستان کل کشور خواسته که «نظارت لازم را در رسیدگی سریع به پرونده حادثه» به عمل بیاورد.

در پی این حادثه، انتقادهای فراوانی از فرسوده بودن اتوبوس‌‌های این دانشگاه در رسانه‌های اجتماعی طرح شده است. برخی از دانشجویان فعلی و سابق این دانشگاه روایت‌های خود را منتشر کرده‌اند که حاکی از فعالیت اتوبوس‌های فرسوده برای مدتی طولانی در مسیر این دانشگاه است.

حمید میرزاده رییس اسبق دانشگاه آزاد در واکنش به حادثه واژگونی اتوبوس گفت که از وضعیت نامناسب جاده منتهی به دانشگاه‌ آگاه بوده و به همین دلیل در زمان مدیریت‌اش طرح ایجاد تله‌کابین در این مسیر را پیگیری کرده است.

او گفت: «این تله‌کابین که مجهز به ۷۲ کابین هشت نفره بود در پایان سال ۹۵ به مراحل نهایی رسید و ظرفیت جابه‌جایی دو هزار دانشجو در هر ساعت را داشت.»

میرزاده افزود مدیریت بعدی دانشگاه «با این توجیه که استفاده از این تله‌کابین جنبه تفریحی و فانتزی دارد، آن را متوقف کردند.»

واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه پنج تهران در شمالی‌ترین منطقه پونک واقع شده است.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More