شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پرونده سقوط هواپیمای تهران-یاسوج: دادگاه سهم قصور مقام‌های دولتی را کاهش داد

 

آخرین جلسه دادگاه پرونده سقوط هواپیمای تهران-یاسوج در حالی برگزار شد که برخلاف گزارش هیات کارشناسی، دادگاه سهم خطای کادر پرواز را افزایش و میزان قصور مقام‌ها از جمله مدیران شرکت هواپیمایی آسمان و سازمان هواپیمایی کشوری را کاهش داد.

همشهری آنلاین روز پنجشنبه ۲۰ آذرماه گزارش داد در جریان برگزاری این دادگاه، خانواده کشته‌شدگان به افزایش میزان قصور کادر پرواز از پنج به ۳۷ درصد اعتراض کردند.

پیشتر، گزارش هیات کارشناسی برای شرکت هواپیمایی آسمان و سازمان هواپیمایی کشوری مجموعا ۸۵ درصد و برای شرکت فرودگاه‌ها  ۱۰ درصد قصور در نظر گرفته بود.

به این ترتیب،‌ دادگاه میزان قصور ۱۸ متهم پرونده را از ۹۵ درصد به ۶۳ درصد کاهش داد. 

این متهمان رییس وقت سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل وقت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی، مدیرعامل وقت شرکت آسمان، مدیرکل فرودگاه یاسوج و سازمان هواپیمایی ایرانند.

در پرونده متهمان عناوینی از جمله «عدم رعایت نظامات و مقررات دولتی»، «قتل شبه‌عمد ۶۶ نفر»،‌ «معاونت در جعل رایانه»، «استفاده از اسناد مجعول» و «گزارش خلاف واقع» قرار دارد.

همسر حجت‌الله فولاد،‌ کاپیتان پرواز،‌ در جریان دادگاه در حال گریه اعتراض کرد و گفت: «وقتی همسرم زنده بود هر وقت هواپیمایی سقوط می‌کرد، می‌گفت همیشه تقصیر را به گردن خلبان می‌اندازند، چون او زنده نیست از خودش دفاع کند.»

او مدیران هواپیمایی را مقصر اصلی حادثه خواند.

پرواز ای‌تی‌آر شرکت هواپیمایی تهران به مقصد یاسوج در بهمن‌ماه ۱۳۹۶ در اثر کاهش ارتفاع و برخورد به کوه سقوط کرد و همه ۶۶ نفر سرنشین آن جان باختند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More