شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روز دوم دادگاه حمید نوری؛ جزئیاتی از اعدام زندانیان دهه ۶۰ در آمفی‌تئاتر گوهردشت

 

در دومین روز از دادگاه حمید نوری، دادیار زندان گوهردشت در دهه شصت، به اتهام مشارکت در اعدام‌ چندین هزار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، قتل و انجام جنایت آشکار و نقض حقوق بین‌الملل، جزئیاتی از چگونگی اعدام این زندانیان تشریح شد.

این جلسه روز چهارشنبه ۲۰ مرداد در استکهلم سوئد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایران اینترنشنال، در این جلسه، وكيل نورى اعتراض كرده که فتواى روح‌الله خمينى درباره اعدام‌های ۶۷ صحت ندارد، اما دادستان پرونده در جواب او از مدارکی سخن گفت كه نشان می‌دهد این فتواى خمينى است و در خاطرات حسینعلی منتظری هم به آن اشاره شده است.

همچنین در این جلسه از دادگاه نوری، دادستان پیامک‌های تلفن همراه این متهم را بررسى كرد و دو پیامک را در دادگاه نشان داد که نوری در آن خود را «حميد نورى» و «حمید عباسى» معرفى كرده است.

دادستان همچنین درباره زندان گوهردشت توضيحاتی ارائه داد و گفت اكثر زندانيان سياسى در آمفى‌تئاتر اين زندان پس از بازجويى كوتاه توسط كميته مرگ به دار آويخته می‌شدند.

در دادگاه نقشه كامل زندان گوهردشت كه توسط كارشناسان كشيده شده نیز پخش شد.

دادستان گفت در زندان گوهردشت مقابل دوربين از زندانيان اعتراف مى‌گرفتند و اين دوربين‌ها می‌توانست مربوط به تلويزيون ايران هم باشد.

او اضافه کرد زندانیان مستقيم بعد از بازجويى براى اجراى حكم اعدام می‌رفتند و در تاريخى هم دارهاى اعدام را به داخل سالن آمفی‌تئاتر برده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایران اینترنشنال، وكيل نورى به صداى معترضان خارج از ساختمان دادگاه اعتراض كرد و پليس به داخل سالن آمد تا بررسى كند صداها چقدر براى روند دادگاه مزاحمت ايجاد مى‌كند.

همزمان با برگزاری دادگاه از روز سه‌شنبه، چند صد نفر از معترضان مقابل ساختمان دادگاه تجمع کردند و از دادگاه‌های سوئد و بین‌المللی خواستند که ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری اسلامی ایران و دیگر متهم این پرونده را محاکمه کنند.

در هفته جاری، سه روز جلسه دادگاه برای نوری پیش‌بینی شده، اما روند طولانی محاکمه او تا آوریل سال آینده میلادی ادامه خواهد داشت.

برگزاری دادگاه حمید نوری از این رو که برای اولین‌بار یکی از مقام‌های قضایی‌امنیتی جمهوری اسلامی دخیل در اعدام‌های گروهی سال ۶۷ در خارج از ایران بازداشت و محاکمه می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

علاوه بر این، اکنون با نشستن ابراهیم رئیسی بر کرسی ریاست جمهوری اسلامی، دادگاه نوری بیش از پیش اهمیت یافته است.

رئیسی که در جریان اعدام‌های سال ۶۷، معاون دادستان تهران و از اعضای هیات منصوب روح‌الله خمینی برای اعدام زندانیان، مشهور به «هیات مرگ» بود، گفته است که باید از او قدردانی شود.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More