شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وکیل حمید نوری: موکلم در زمان اعدام‌های ۶۷ در مرخصی بود

وکیل حمید نوری، دادیار زندان گوهردشت در دهه شصت و متهم به دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷، نقش داشتن موکلش در این اعدام‌ها را رد کرد و گفت نوری در آن زمان در مرخصی بوده و در اصالت فرمان روح‌الله خمینی برای کشتار زندانیان نیز تردید هست.

پنجمين روز دادگاه حمید نوری که روز جمعه ۲۹ مرداد در استکهلم برگزار شد به استماع سخنان وکلای شاکیان و متهم اختصاص داشت.

در ابتدای جلسه، نماینده وکلای شاکیان اولين جرم حمید نوری را «نقض حقوق بشر» و جرم دوم او را « جنايت و قتل» ذکر کرد.

او بر درخواست غرامت برای خانواده بازماندگان تاکید کرد و گفت شاکیان نیز همچون دادستان خواستار مجازات نوری هستند.

با این حال وکیل حمید نوری اتهام‌های او را رد کرد و نه تنها برخی اظهارات مطرح‌شده در دادگاه را نپذیرفت، بلکه گفت موکلش در زمان اعدام‌ها مرخصی بوده و در فرمان روح‌الله خمینی برای کشتار زندانیان نیز تردید است.

او گفت: موکلم در زمان اعدام‌ زندانیان سیاسی در سال ۶۷ با همسر و دختر تازه به دنيا آمده‌اش در مرخصی بود و همچنین نمى‌تواند باور كند اعدام‌های مورد اشاره در زندان گوهردشت رخ داده باشد.

این ادعا در حالی مطرح شده که در سومین روز از دادگاه حمید نوری به نقش او در بازجویی از زندانیان پیش از حضور آنها در برابر «کمیته مرگ» پرداخته شد.

حمید نوری هویت خود را انکار کرده اما دادستان در جلسات قبلی دادگاه پیامک‌هایی از او را ارائه کرد که او در آنها خود را حمید نوری و حمید عباسی معرفی می کند.

همچنین بر اساس کیفرخواست صادرشده که نسخه‌ای از آن به دست ایران‌اینترنشنال رسیده، حمید نوری پیامک‌هایی را به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس فعلی قوه قضاییه، و علی فلاحیان، وزیر اطلاعات در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، می‌فرستاده است.

وکیل حمید نوری در پنجمین روز دادگاه همچنین گفت که وقایعی که شاكيان مطرح کرده‌اند خارج از سوئد رخ داده و تحقیق درباره آنها سخت است.

او همچنین خاطرات و كتاب‌هاى مورد اشاره در دادگاه درباره اعدام زندانیان را «باورناپذير» خواند و درباره دادگاه مردمی موسوم به «ایران تریبونال» که مادران خاوران در راه‌اندازی آن نقش دارند گفت آنها بی‌طرف نيستند.

وکیل حمید نوری همچنین گفت که به دلیل گذشت ۳۳ سال از آن زمان، موکلش نتوانسته مدارک لازم را برای دفاع از خود ارائه کند.

او با اینکه از دادستان پرسید چرا تقاضای بازدید از زندان گوهردشت را به جمهوری اسلامی ارائه نکرده، در عین حال گفت که خود او این درخواست را ارائه کرد اما مقامات جمهوری اسلامی به آن پاسخ ندادند.

وکیل حمید نوری همچنین گفت که فرمان روح‌الله خمینی برای اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ مهر و تاريخ ندارد و معلوم نيست كه اصل باشد.

او تاکید کرد که اين نامه در كتاب خاطرات آیت‌الله منتظری منتشر شده و نمی‌تواند مدرک معتبری باشد.

هفته گذشته سه جلسه از دادگاه حمید نوری برگزار شد که در اولین جلسه، دادستان كيفرخواست را قرائت و به دستور اعدام مخالفان حکومت از سوی روح‌الله خمینی، رهبر وقت جمهوری اسلامی، اشاره کرد.

دادگاه نوری اولین دادگاهی است که در آن یکی از مقام‌های دخیل در اعدام‌های گروهی سال ۶۷ محاکمه می شود. این دادگاه همچنین با اعلام پیروزی براهیم رئیسی در انتخابات اخیر ایران بیش از پیش اهمیت یافته است.

رئیسی در جریان اعدام‌های سال ۶۷ معاون دادستان تهران و یکی از اعضای هیات منصوب روح‌الله خمینی برای اعدام زندانیان، مشهور به هیات مرگ، بود.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More