شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش‌های ضدونقیض درباره ربایش یک هواپیمای اوکراینی در کابل و انتقال به ایران

 

به دنبال انتشار خبرهایی درباره ربوده شدن یک هواپیمای اوکراینی در کابل پایتخت افغانستان و انتقال آن به ایران، مقام‌های ایران و اوکراین این خبر را تکذیب کردند.

اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین روز سه‌شنبه دوم شهریور به خبرگزاری آی‌بی‌سی اوکراین گفت هیچ هواپیمای اوکراینی در کابل یا جای دیگری ربوده نشده و اطلاعات منتشر شده در این زمینه در برخی رسانه‌ها صحت ندارد.

کمی پیشتر خبرگزاری تاس روسیه به نقل از یوگنی ینین، معاون وزیر خارجه اوکراین از ربوده شدن یک هواپیمای این کشور که برای خارج کردن نظامیان اوکراینی به کابل رفته بود به دست افراد ناشناس مسلح خبر داده بود.

بر اساس آنچه خبرگزاری تاس نوشت، ینین گفته بود: «یکشنبه گذشته، هواپیمای ما توسط افرادی دیگری ربوده شد. در روز سه‌شنبه هواپیما عملا از ما دزدیده شد و به جای انتقال اتباع اوکراینی همراه با گروهی از مسافران ناشناس به ایران برده شد.»

او اضافه کرد سه تلاش اوکراین برای خارج کردن نیروهایش از کابل ناموفق بود، زیرا این نیروها نتوانستند وارد فرودگاه شوند.

اما سخنگوی وزارت خارجه اوکراین گفت ینین صرفا به طور کلی درباره مشکلات بی‌سابقه در زمینه خارج کردن اتباع خارجی از فرودگاه کابل سخن گفته است.

پیشتر معاون وزیر خارجه اوکراین درباره سرنوشت هواپیمای ربوده‌شده، چگونگی بازگرداندن این هواپیما و بازگرداندن اتباع اوکراینی از کابل توضیحی نداده بود.

در واکنش به اظهارات این مقام دولت اوکراین، محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران، ربایش هواپیمای اوکراین را تکذیب کرد و گفت این هواپیما فقط برای سوختگیری در فرودگاه مشهد به زمین نشست و سپس راهی کی‌یف پایتخت اوکراین شد.

ذیبخش روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا گفت که این هواپیما ساعت ۲۱ و ۵۰ دقیقه دوشنبه (به وقت تهران) در فرودگاه شهر کی‌یف به زمین نشسته است.

او تاکید کرد: «مستندات حرکت این هواپیما از فرودگاه مشهد و فرود آن در فرودگاه کی‌یف را منتشر می‌کنیم.»

خبرگزاری تاس نوشت روز یکشنبه یک هواپیمای نظامی با ۸۳ سرنشین از جمله ۳۱ اوکراینی از افغانستان وارد کی‌یف شد.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More