شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹

تبعات اصرار بر انتشار آمار کرونا

 

وحید بهزادی و همسرش نجوا لاشیدایی که لقب «سلطان خودرو» را گرفته‌اند به جرم اخلال در بازار خودرو به اعدام محکوم شدند و پیدا شدن سلطانی دیگر و حکم اعدام این زن و شوهر تیتر اول بسیاری از روزنامه‌هاست.  

بهزادی و همسرش متهم‌اند که ۶۷۰۰ دستگاه خودرو از شرکت سایپا خریده‌اند. با این حال، روزنامه رسالت در گزارشی با عنوان «اعدام برای سلطان و غفلت از سلطان‌سازها»، پرسیده است که تا چه وقت باید این وضعیت ادامه پیدا کند و سلاطین فساد از بخش‌های گوناگون اقتصاد ایران سبز شوند. رسالت ادامه داده است تا زمانی که نظارت تا این حد وضعیت نا‌بسامانی دارد، کسی مثل وحید بهزادی و نجوا لاشیدایی، موفق به ثبت سفارش‌های صوری و پولشویی دو هزار میلیارد تومانی می‌شوند.  

مدیرعامل سابق سایپا به ۷ سال و دو نماینده مجلس به ۶۱ ماه حبس تعزیری محکوم شدند چون در اعطای این رانت‌ها مشارکت داشتند.  

از سوی دیگر، بازار خودرو همچنان آشفته است و دولت برای خودرو‌های داخلی قیمت تعیین کرده، کاری که به نوشته روزنامه خراسان، در ثبات دادن به بازار خودرو بی‌ثمر است.  

در یادداشت مهدی حسن‌زاده در خراسان، با عنوان «تکرار نسخه شکست‌خورده برای خودرو»، آمده است که قیمت تعیین‌شده دولتی ۱۰ تا ۲۳ درصد افزایش یافته است. به نوشته حسن‌زاده، کارخانه‌های خودرو‌سازی تعهد فروش دارند و برخی کارخانه‌ها خودروها را تا سال ۱۴۰۰ هم پیش‌فروش کرده‌اند و دولت باید رقم جدید این پیش‌فروش‌ها را اعلام کند و تا نظارت نباشد، تعیین قیمت خودرو به جایی نمی‌رسد.  

در خبری دیگر در مورد خودرو، روزنامه آفتاب یزد گزارش داده است که ارائه گزارش تحقیق و تفحص از کارخانه‌های خودرو‌سازی در مجلس به تعویق افتاده است و شخص رییس مجلس و هیات رییسه در ارائه این گزارش مفصل تعلل می‌کنند.  

روزنامه وطن امروز اما حواسش به آن سوی آب‌هاست و به کشتی‌های سوخت‌رسان ایرانی که به سمت ونزوئلا پیش می‌روند. وطن امروز با تیتر «بادبان‌های بر‌افراشته»، عبور این کشتی‌ها از اقیانوس اطلس را یک پیروزی برای جمهوری اسلامی دانسته و نوشته است کشتی‌های ایرانی که ۴۰ روز پیش از خلیج فارس حرکت کرده‌اند تا چند روز دیگر به ونزوئلا می‌رسند. علی آران هم در یادداشتی در وطن امروز، نوشته جمهوری اسلامی بی‌هیچ هزینه‌ای، هژمونی آمریکا را در نزدیکی این کشور به خطر انداخته است و در واقع، ارسال سوخت به ونزوئلا یعنی شکسته شدن تابوی تحریم‌های آمریکا.  

روزنامه اعتماد خبر احضار محمد‌جواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران، را تیتر یک کرده است. حق‌شناس به اتهام «تشویش افکار عمومی» به‌دلیل تشکیک در آمار وزارت کشور در مورد کرونا به دادگاه احضار شده است و حالا، اعضای شورای شهر تهران به رییس‌جمهوری اعتراض کرده‌اند که به وظایف قانونی‌اش در حراست از قانون اساسی عمل کند، چرا که حق‌شناس به‌دلیل عمل به تکلیف نمایندگی به دادگاه می‌رود. حسن رسولی، دیگر عضو شورای شهر تهران، هم با بیان این‌که حق‌شناس با شکایت نهادی نظامی به دادگاه احضار شده است، هشدار داده که نقش شوراها تضعیف شده است و رییس‌جمهوری باید از شوراها دفاع کند.  

اما از روزنامه جام‌جم بشنوید که در اقدامی بی‌سابقه، با کارگزاری از دوران پهلوی مصاحبه کرده است. روزنامه جام‌جم امروز عکس اردشیر زاهدی، وزیر خارجه حکومت پهلوی، را در صفحه اول چاپ کرده و از قول زاهدی نوشته است که «نگذارید سلطه آمریکا و انگلیس برگردد».   

به گزارش اقتصاد پویا، سنگینی گرانی بر دوش مردم تحمل‌ناپذیر شده است.  به گفته عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس، افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و گرانی کالاهای اساسی کمر مردم را شکسته است. تقی کبیری پرسیده است چرا دولت اقدامی برای کنترل سریع قیمت‌ها انجام نمی‌دهد.  

برویم سراغ خبرهای بیشتر.

 

آب از سرچشمه گل‌آلود است

احمدرضا مسعودی در سرمقاله اسکناس، در واکنش به احکام قضایی سنگین برای متخلفان بازار خودرو، نوشته است نگاهی به پرونده‌های قضایی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که آب از سرچشمه گل‌آلود است و دقیقا همان مسئولانی که وظیفه تامین نیازهای مردم را دارند غرق در فساد و رانت‌خواری‌اند.  

مسعودی یادآور شده است در سال ۱۳۹۷ و در اوج بحران تامین گوشت، ده‌ها نفر از مسئولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی به جرم اخلال در بازار دستگیر شدند یا همان زمانی که سکه ۴ میلیون تومان بود، دو نفر را به جرم اخلال اعدام کردند، قیمت سکه امروز بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.  

به نوشته این روزنامه‌نگار، فساد مثل موریانه در تاروپود نظام و انقلاب رخنه کرده است و فاسدان همچنان در مسئولیت‌های مهم منصوب‌اند و کشف چند ده خودرو در سطح شهر به‌معنای مبارزه با فساد نیست. 

تبعات اصرار بر انتشار آمار کرونا

محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران، به دادسرای رسانه فراخوانده شد، چون به اعلام نشدن آمار تفکیکی مبتلایان به کرونا و فوت‌شده‌ها در استان تهران معترض بود.  

اعضای شورای شهر تهران بارها درباره نبودِ شفافیت آماری وزارت بهداشت اعتراض کرده بودند. به‌جز حق‌شناس، ناهید خداکرمی، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران، هم قبلا در مصاحبه با شرق گفته بود که مطابق آماری که در اختیار دارد، روزانه در تهران در بهترین شرایط ۷۰ نفر و در بدترین شرایط کمی بالاتر از ۱۰۰ نفر در اثر کرونا می‌میرند. 

خداکرمی در گفت‌و‌گو با شرق با تاکید بر لزوم انتشار آمار تفکیک‌شده استانی، گفته بود ارائه آمار دقیق مراقبت و حساسیت مردم را بیشتر می‌کند، مردم حق دارند بدانند چقدر شهرشان آلوده است.  

به گزارش شرق، حق‌شناس به اتهام تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب احضار شده و شاکی هم یکی از نهادهای نظامی و امنیتی بوده است. 

جنگ اراده‌ها و دزدان دریایی کاراییب

از نگاه کیهان، حرکت نفتکش‌های ایرانی به سمت ونزوئلا به چند دلیل مهم است، اول این‌که نشان می‌دهد ایران در حال حاضر، علاوه بر بی‌نیازی از واردات بنزین، از خام‌فروشی فاصله گرفته است و فرآورده‌های نفتی صادر می‌کند.  

به نوشته کیهان، علاوه بر پنج نفتکش که به سمت ونزوئلا می‌رود، چهار نفتکش دیگر هم با پرچم جمهوری اسلامی عازم چین است. یادداشت‌نویس کیهان بر این باور است که ناوگان دریایی آمریکا جرات تعرض به نفتکش ایرانی را ندارد و مقام‌های آمریکایی فقط لفاظی می‌کنند. 

اما چرا ایران علی‌رغم تهدید آمریکا، بر اعزام نفتکش اصرار دارد؟ کیهان دلیلش را در سخنان اخیر علی خامنه‌ای می‌داند که گفته بود مقاومت هزینه دارد. 

آیا کشف حجاب در فضای مجازی جرم است؟

علی نجفی توانا، حقوقدان، در یادداشتی در آرمان ملی نوشته است ادعای نیروی انتظامی مبنی بر این‌که کشف حجاب در فضای مجازی، به‌علت این‌که زیر‌مجموعه ناهنجاری‌ها قرار می‌گیرد، تخلف محسوب می‌شود غلط و غیرقانونی است. 

به گفته این حقوقدان، جرم با ناهنجاری متفاوت است. هیچ ناهنجاری و انحرافی در قانون جرم نیست. او تاکید کرده است که کشف حجاب در فضای مجازی در چارچوب قانون اساسی جرم تلقی نمی‌شود.  

نجفی توانا در ادامه افزوده است در جرایم رایانه‌ای هم به کشف حجاب و بی‌حجابی نشده است و حتی اتهام تشویش اذهان عمومی هم در این مورد مصداق ندارد، چرا که منظور از آن انتشار اکاذیبی علیه دیگران است. 

سفر به‌ خطر  

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از مردم خواست در تعطیلات عید فطر سفر نکنند. روزنامه شهروند با تیتر «سفر به‌ خطر»، هشدار داده که ممکن است با سفر دوباره مردم، به‌خصوص به شهرهای شمالی، شهرها در وضعیت قرمز قرار گیرند.  

روزنامه جام‌جم هم نوشته سفر در شرایط فعلی ریسک بزرگی است که به شیوع بیشتر بیماری منجر می‌شود. این روزنامه با انتشار گفته‌های برخی هنرمندان تلویزیونی، از مردم خواسته است از سفرهای غیرضروری در تعطیلات پیش‌رو بپرهیزند.  

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More