شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تجمع ماهشهری‌ها در واکنش به کودک‌آزاری؛ ایران رتبه نخست را در این زمینه به خود اختصاص داد

 

بار دیگر آزار و اذیت سه کودک از سوی والدینشان که در شهرک طالقانی بندر ماهشهر زندگی می‌کردند خبرساز شده و با واکنش بسیاری از سوی شهروندان ماهشهری همراه شد.

شهروندان ماهشهری امروز ۴ اردیبهشت، با تجمع مقابل دادگستری این شهر از مراجع قانونی خواستند تا برخورد جدی با کودک‌آزاران داشته باشند.

ماجرای آزار و اذیت این کودکان زمانی برملاء شد که والدین آنها، دست  دختر بزرگتر را با چکش شکستند و همسایه‌ها از آن مطلع شدند. آنها بلافاصله به نیروی انتظامی گزارش دادند.  این سه کودک که حاصل دو ازدواج پیشین پدر خانواده هستند به دفعات از سوی پدر و نامادری خود تحت آزار و اذیت قرار گرفتند.

محسن بیرانوند، فرماندار بندرماهشهرگفته است که پدر این سه کودک پس از آنکه به ارتکاب جرم خود در شکستن دست فرزندش اعتراف کرد بازداشت و راهی زندان شده است.

 

کودک آزاری رتبه نخست خشونت‌های خانگی در ایران

اخبار کودک‌آزاری در ایران رو‌به افزایش است. آنگونه که ریاست اورژانس اجتماعی آن را رتبه نخست خشونت در کشور معرفی کرده است.

به گفته رضا جعفری سدهی، در نیمه نخست سال گذشته بیش از ۱۶ هزار مورد کودک آزاری به ثبت رسیده  که با رشد ۲۰ درصدی همراه بوده است.

رضا جعفری سدهی در گفت و گویی با «روزنامه ایران» که دوشنبه چهارم اردیبهشت منتشر شد به آمار بدست آمده در خشونت‌های خانگی از جمله کودک آزاری، همسرآزاری و موارد دیگری چون اذیت و آزار سالمندان و معلولان اشاره کرد .

به گفته او آمار بدست آمده می گوید که تنها در ۹ ماهه سال گذشته، حدود هزار و ۷۵۰ زن مورد خشونت خانگی قرار گرفتند که این افراد برای حمایت و درمان به خانه‌های امن (مراکز ویژه زنان خشونت دیده) فرستاده شدند.

آنگونه که رئیس اورژانس اجتماعی گفته سهم افرادی که مورد خشونت‌های خانگی قرار گرفتند از ابتدای سال جدید تاکنون حدود ۷/۵ درصد بوده است.

رئیس اورژانس اجتماعی اگر چه آمار دقیقی از میزان خشونت‌های رخ داده منتشر نکرد، اما خاطرنشان کرد که  حدود ۷۰ درصد از خشونت‌های خانگی مربوط به حوزه کودک‌آزاری بر روی کودکان زیر ۱۰ سال اتفاق می افتد.

اعتیاد، طلاق و اختلالات روانی از عوامل تأثیرگذار در افزایش خشونت‌های خانگی عنوان شده که جعفری سدهی  والدین را مقصر اصلی ۷۰ درصدی این خشونت‌ها دانست.

به گفته او  ۳۰ درصد باقی نیز شرایط کودک است که عامل محرک تنش و خشونت محسوب می‌شود.  ابتلای کودک به بیماری‌های صعب العلاج و بیش‌فعالی اعضای خانواده از عواملی است که باعث تحریک خشونت خواهد شد.

بر اساس تحقیقات انجام شده از سوی اورژانس اجتماعی حدود ۴۵ درصد از کودکانی که به اورژانس معرفی شدند، حدود یک سال به طور مداوم مورد اذیت و آزار قرار گرفته‌اند و  حدود ۸۰ درصد کودک‌آزاری‌ها در کشور توسط بستگان نزدیک و خانواده‌های آنها اتفاق می‌افتد. هر چه سن کودک کمتر باشد احتمال بروز خشونت در او بیشتر است.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی رئیس اورژانس اجتماعی، حدود ۵۰ درصد این افراد، دختر و مابقی آمار خشونت خانگی به پسران تعلق دارد.  

تنش‌های موجود در خانواده میان زوجین، قرارگرفتن کودکان در معرض مواد مخدر و مصرف الکل از مصادیق کودک‌آزاری است که باید به آن توجه ویژه داشت.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با اشاره به اینکه «آزار و اذیت روانی و عاطفی» در رتبه دوم خشونت علیه کودکان قرار دارد از مردم خواست در صورت مشاهده رفتارهای همراه با خشونت یا بی تفاوتی والدین نسبت به کودکان اورژانس اجتماعی را در جریان امر قرار دهند.

جعفری سدهی بروز پدیده خشونت خانگی را در خانواده‌های  فقیر و خانواده‌های در معرض طلاق را بیشتر از دیگر خانواده‌ها عنوان کرد.

مرداد سال گذشته، روزبه کردونی، مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه ، نرخ کودک‌آزاری را نگران کننده عنوان کرد و نبود سیاستگذاری درست را یکی از علل آن دانست.

به گفته کردونی، حوادث در کشورها باید به سیاستگذاری اجتماعی منجر شود که در ایران این مسئله وجود ندارد و در راستای سیاستگذاری کشور قرار ندارد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More