شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۱ خرداد

ترامپ برنده انتخابات آینده است

 

روز گذشته آن‌قدر خبر ریز و درشت منتشر شد که روزنامه‌ها ماندند به کدام بپردازند، از برکناری کیانوش جهانپور و اتهام‌های عیسی شریفی، قائم‌مقام قالیباف در شهرداری، گرفته تا حواشی تصویب اعتبارنامه تاج‌گردون و حکم اعدام جاسوس سپاه قدس. روزنامه اقتصاد سرآمد تصویری از نام‌های پرحاشیه روز گذشته را به صفحه نخست آورده و نوشته است «کدامتان را تیتر کنیم؟» 

خبرهای داغ سخنگوی قوه قضاییه زیر چاپ رفته بود که ماجرای دست داشتن محمود موسوی مجد در کشته شدن قاسم سلیمانی را خبرگزاری قوه قضاییه تکذیب کرد. فقط روزنامه همدلی این ناهماهنگی در اطلاع‌رسانی قوه قضاییه را منعکس کرد و از ماجرای تعویض اتهام یک اعدامی نوشت. 

اما روزنامه کیهان از میان همه حرف‌های غلامحسین اسماعیلی، هشدار او به دولتی‌ها را تیتر کرده که گفته است آقایان جایگاه خودشان را بدانند و «بدون هماهنگی با قوه قضاییه، وعده آزادی زندانیان خارجی را ندهند». 

روزنامه جمهوری اسلامی در واکنش به محاکمه اکبر طبری، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه، به‌کنایه پرسیده است آیا دادگاه معاون قالیباف هم علنی می‌شود؟ جمهوری اسلامی نوشته است عیسی شریفی یک سال زودتر از طبری دستگیر شد و محاکمه علنی او یک مطالبه عمومی است. 

روزنامه ابتکار پرسیده است چه دلایلی پشت انتصاب سخنگوی جدید وزارت بهداشت وجود دارد؟ این روزنامه از نیمه پنهان عزل و نصب سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گزارش داده است. عزل و نصب‌ها در حالی است که یک مقام وزارت بهداشت خبر داده است احتمالا تاکنون، ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشور به ویروس جدید کرونا مبتلا شده‌اند. 

این روزها، بحث قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال آن‌قدر داغ است که به صفحه نخست روزنامه‌های سیاسی هم کشیده شده است. روزنامه خراسان با کالبد‌شکافی اعداد و ارقام قرارداد وزارت ورزش با ویلموتس، نوشته است که ایران باید ۷ میلیون دلار، یعنی حدود ۱۱۲ میلیارد تومان، به ویلموتس غرامت بدهد و این «بزرگ‌ترین غرامت تاریخ ورزش ایران» خواهد بود.

فساد در فوتبال موضوع گزارش نخست روزنامه شرق هم است. این روزنامه با تیتر«رونمایی از دومین ب.ز»، نوشته است که بعد از بابک زنجانی، نام یک ب. ز. دیگر هم در مفاسد اقتصادی، این بار در فوتبال و پرونده ویلموتس، مطرح شده است. 

با اعلام نتایج قرعه‌کشی فروش فوق‌العاده خودروسازان، نام ۲۵ هزار نفر از بین پنج میلیون متقاضی بیرون کشیده شد و قرار است این برندگان خوشبخت خودروهای ثبت‌نامی‌شان را با نرخ رسمی تحویل بگیرند. کف اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو حداقل ۲۵ میلیون تومان است. دنیای اقتصاد حجم رانت این قرعه‌کشی را محاسبه کرده که رقمی حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان است. 

به عبارت دیگر، دولت عملا این رقم را به‌عنوان تخفیف به بخش کوچکی از مشتریان که فقط خوش‌شانس بوده‌اند تقدیم کرده است. روزنامه صمت، روزنامه صنعت معدن تجارت، خبر فروشنده شدن برندگان قرعه‌کشی خودرو را تیتر یک کرده و نوشته است قرعه‌کشی ایده خودروساز نبود و ناگزیر به پذیرش آن شد چون برای هر خودرو بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان ضرر می‌کند. 

نگاهی هم به روزنامه رسالت داشته باشیم که از وجود بیش از ۱۰۰ هزار دانش‌آموز معتاد در کشور خبر می‌دهد و با تیتر ایهام‌دار «دسته‌گل‌های مدارس»، نوشته است ۳۳ درصد دانش‌آموزان مصرف ماده مخدر «گل» را بی‌ضرر می‌دانند.   

 

نیمه پنهان عزل و نصب سخنگوی کرونا 

 

چهره نیمه‌پنهان کیانوش جهانپور زیر ماسک در آخرین نشست خبری که برای خداحافظی با اصحاب رسانه بود، در کنار سخنگوی جدید وزارت بهداشت که بدون ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، برای اعلام آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا حضور یافته بود، توجه روزنامه ابتکار را جلب کرده است که ببیند اتفاق‌های پشت‌پرده این تصمیم ناگهانی وزارت بهداشت چه بوده است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، دلیل برکناری را «اظهارنظر بدون هماهنگی سخنگو» اعلام کرد و جانشین او، سیما‌ لاری، را هم بر حذر می‌دارد که بدون هماهنگی، نه حرف بزند و نه توییت کند. 

فرضیه اول ابتکار ناراحتی سفیر چین از توییت کیانوش جهانپور است، اما دلیل دیگر جدال‌ها بر سر تناقض‌های آماری مبتلایان و جان‌باختگان کووید‌ـ‌۱۹ در ایران است. ابتکار این برکناری را به سخنان هفته پیش حسن روحانی هم مرتبط می‌داند که به وزیر بهداشت گفته بود به‌جای هشدارهای یک‌سویه و ایجاد نگرانی، مردم را برای زندگی و کار با کرونا سازگار کنید. 

به باور ابتکار، نتیجه این تصمیم شبانه برای عزل جهانپور «از دست رفتن اعتماد عمومی به متولیان سلامت کشور خواهد بود».

 

برندگان قرعه‌کشی فروشنده شدند

 

روزنامه دولتی ایران در گزارش میدانی از بازار خودرو، مدعی است که «بازار آرام است» اما روزنامه صمت، از داغ شدن دوباره بازار خودرو در آگهی‌های اینترنتی گزارش داده است.  

از میان پنج میلیون متقاضی، ۲۵ هزار نفر در قرعه‌کشی خودرو برنده شدند و وزارت صمت قراردادی با شرایط ده‌گانه با آن‌ها امضا کرد که بر اساس آن، خریدار خودرو به هیچ عنوان حق فروش وکالتی خودرو را ندارد و سند خودرو تا یک سال در رهن شرکت باقی خواهد ماند. با همه این بند‌و‌بست‌ها، چند ساعت پس از اعلام اسامی برندگان، سایت دیوار پر شد از آگهی فروش حواله‌های خودرو. 

در واکنش به این اتفاق، خودروسازان بیانیه دادند که هرگونه فروش حواله خودرو ممنوع و قابل پیگرد قانونی است. با این حال، آرمان خالقی، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت، به صمت گفته است افراد همچنان راه‌های دور زدن قانون را بلدند و ممکن است بین دو طرف قرارداد غیررسمی بسته شود.

 

رونمایی از دومین «ب.ز»

 

در خبرها گفته شد بهروز زنجانی در کنار مهدی تاج و سفیر ایران در بروکسل با مارک ویلموتس دیدار و مذاکره کرده‌اند. اما بهروز زنجانی کیست؟ به نوشته شرق، کسی پاسخ روشنی ندارد. مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال ایران، می‌گوید زنجانی شناخت خوبی از مربیان دارد. این  مساله که در جلسه قرارداد با مربی بلژیکی، چرا رییس فدراسیون فوتبال به‌جای یک حقوقدان، بهروز زنجانی را با خود برده، سوال‌ها و ابهام‌های زیادی ایجاد کرده است. 

شرق از لابه‌لای حرف‌های تاج، زنجانی را این‌طور معرفی می‌کند که بهروز زنجانی ملقب به بوروس، پولدار، تاجر شکر، دوست کی‌روش، ساکن ترکیه، معتمد تاج و آشنا به مربیان فوتبال، مترجم و پسر بسیار خوبی بوده است.

 

مذاکرات بغداد تله آمریکایی‌هاست

 

امروز موعد شروع مذاکرات واشینگتن و بغداد است. به نوشته کیهان، موضوع مذاکرات قاعدتا بر سر اخراج یا ادامه حضور آمریکا در عراق است. با این همه، از نظر کیهان، این یک «تله» است و آمریکایی‌ها می‌خواهند زمان بخرند تا به هر شکل ممکن به حضورشان در عراق ادامه دهند. 

از نگاه کیهان، آمریکا احتمالا وعده‌هایی هم به دولت عراق می‌دهد تا بین دو گزینه «ایران و مقاومت»، که نتیجه‌اش تحریم اقتصادی و ناامنی است، یا «آمریکا»، که نتیجه‌اش شکوفایی اقتصادی است، یکی را انتخاب کند. 

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول و سردبیر روزنامه کیهان، در یادداشتی نوشته «این بسته‌ها پر از خالی است». به نوشته نماینده علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان، آمریکا سعی می‌کند با بسته‌های به‌ظاهر «تشویقی» ولی در واقع «پوچ و توخالی»، طرف عراقی را فریب دهد و پای میز مذاکره بکشاند. 

از نگاه شریعتمداری، جای حشد شعبی سر میز مذاکره امروز خالی است که اگر بود، می‌دانست تنها محور این مذاکرات باید خروج هرچه سریع‌تر آمریکا از عراق باشد. یادداشت‌نویسان امروز کیهان به‌شدت نگران‌اند که مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق، با وعده رونق اقتصادی، به خواسته آمریکا مبنی بر حذف حشد شعبی و فاصله گرفتن از ایران تن بدهد.

 

ایران به شکست ترامپ امید نبندد

 

احمد نقیب‌زاده، استاد روابط بین‌الملل، پیش‌بینی می‌کند به احتمال زیاد دونالد ترامپ در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا به پیروزی خواهد رسید. بنابراین، نمی‌توان انتظار داشت تغییرهای مهمی در روابط ایران و آمریکا و رویکرد ایران در عرصه بین‌المللی رخ بدهد. از نگاه نقیب‌زاده، تهدیدها ادامه خواهد یافت و تحریم‌ها علیه ایران تشدید خواهد شد.  

این عضو حزب کارگزاران سازندگی معتقد است که با تشکیل مجلس یازدهم و احتمال شکل‌گیری یک دولت راست‌گرای تندرو بعد از دولت روحانی، احتمال بنیادگرایی در ایران وجود دارد. نقیب‌زاده همچنین احتمال می‌دهد که ترامپ در دور دوم ریاست جمهوری‌اش، احتیاط را کنار بگذارد و تحرکاتی را آغاز کند که به درگیری منجر شود. 

از نگاه این استاد روابط بین‌الملل، هرچند ممکن است مجلس یازدهم به سمت خروج از برجام حرکت کند، با توجه به پیامدهای وحشتناک چنین تصمیمی، بعید است چنین اتفاقی عملی شود. به باور نقیب‌زاده، مجلس بیش از آن‌که بنیادگرا باشد، شعاری است. 

نقیب‌زاده، نگران از فرصت‌سوزی نظام، معتقد است اگر اراده‌ای برای تغییر در روابط وجود داشته باشد، شرایط کنونی بهترین فرصت است.

 

زاینده‌رود، روزنامه استانی اصفهان

 

احتمال شیوع موج دوم کرونا در اصفهان جدی است و هم‌اکنون، پاسخ آزمایش تشخیصی کرونای ۳۰ درصد افراد آزمایش‌شده مثبت بوده است.  

هم‌زمان پریسا سعادت گزارشی داده است از ۵۰ کانون در استان اصفهان که در معرض خطر آتش‌سوزی‌اند. به نوشته زاینده‌رود، حدود ۱/۸ میلیون هکتار از رویشگاه‌های استان در فریدون‌شهر، فریدن، بویین و میاندشت، و سمیرم در معرض خطر آتش‌سوزی قرار دارند. این روزنامه از قول مدیرکل منابع طبیعی استان نوشته است که هر‌چند ۸۰ تیم اطفای حریق در استان وجود دارد، این اداره با کمبود امکانات و تجهیزات اطفای حریق در موقع بحران مواجه است.

 

هفته‌نامه چلچراغ ۱۸ ساله شد 

 

نوجوانی ما با مجله چلچراغ گذشت و با این مجله روزنامه‌خوان شدیم. 

چلچراغ به‌مناسبت ۱۸ سالگی انتشارش، صفحه فیس‌بوکش را روی جلد کار کرده و از مخاطبانش خواسته است که روی دیوارش پست بگذارند و به‌طنز نوشته است «آرزوهای مجاز ۱۸+ خود را برای چلچراغ بنویسید». 

در پایین صفحه هم جلد برخی از شماره‌های پیشین چلچراغ را می‌بینیم که بین آن‌ها، شماره ویژه‌ای که برای استاد شجریان منتشر کردند بیشترین لایک را از مخاطبان گرفته است. 

چلچراغ یک بار در سال ۱۳۸۹ توقیف شد، اما خوشبختانه به محاق نرفت و بعد از یک ماه، دوباره به دکه روزنامه‌فروشی‌ها برگشت. 

به فریدون عموزاده خلیلی، مدیر‌مسئول چلچراغ، ۱۸ سالگی نشریه‌اش را تبریک می‌گوییم.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More