شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تشییع پیکر ناصر ملک‌مطیعی در میان شعارها علیه صدا و سیما  



پیکر ناصر ملک‌مطیعی، هنرپیشه معروف سینمای پیش از انقلاب، در تهران و در میان شعارهای حاضران علیه صدا و سیما تشییع شد.  

پیکر ملک‌مطیعی، روز یک‌شنبه ۶ خرداد، در حالی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد که شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع شعارهایی مانند «ننگ ما، ننگ ما، صدا و سیمای ما» به خاطر سانسور چهل ساله این بازیگر سر دادند.

این بازیگر سینمای ایران، ۵ خرداد در سن هشتاد و هشت سالگی درگذشت.

شمار زیادی از طرفداران ملک‌مطیعی از شهرهای مختلف به تهران آمده و ساعت‌ها پیش از آغاز مراسم خاکسپاری در برابر خانه‌ سینما حاضر شده بودند.

پرویز پرستویی، بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون، که در این مراسم حضور داشت با ایراد سخنانی از رفتار صدا و سیما با ملک‌مطیعی انتقاد کرد و گفت:‌ «صدا و سیما مال همه ماست چرا که از پول بیت‌المال تأمین می‌شود».

پرستویی در ادامه خطاب به اهالی سینما گفت: «ما بسیار قدرتمند هستیم و نباید یاران خود را از دست بدهیم. بیایید قدر پیشکسوتان خود را بدانیم. اگر دیشب امکان داشت که ناصر را از تلویزیون پخش کنند، در همه این سال‌ها هم می‌شد که تصویر او پخش شود».

در این مراسم، همچنین پیغامی صوتی از بهروز وثوقی، دیگر چهره سرشناس سینمای پیش از انقلاب، پخش شد.

 

تشییع پیکر ناصر ملک‌مطیعی

 

ملک‌مطیعی به مدت سه دهه در بیش از یکصد فیلم بازی کرد و یکی از نخستین ستاره‌های سینمای ایران بود که  پس از انقلاب اسلامی ممنوع‌التصویر شده و از فعالیت سینمایی نیز منع شد.

او ورود به صحنه سینما را با بازی در فیلم «واریته بهاری» ساخته پرویز خطیبی در سال  ۱۳۲۸ آغاز کرد.

بازی در فیلم «قیصر» ساخته مسعود کیمیایی و ایفای نقش «داش فرمان» یکی از ماندگارترین آثار ناصر ملک‌مطیعی است. بالا انداختن ابرو، صدای دورگه، پوشیدن پیراهن سفید با کت و شلوار مشکی و کفش چرمی نوک تیز، کلاه مخملی و دستمال ابریشم یزدی و به کار بردن اصطلاحاتی که در آن زمان نشانه لوتی‌گری و مرام مردانه بود باعث شد که او در ذهن مخاطبان و علاقه‌مندان به سینما ماندگار شود.

از میان دیگر آثار معروفی که این هنرمند قدیمی سینما در آنها ایفای نقش کرد می‌توان به سه‌قاپ (زکریا هاشمی) و طوقی (علی حاتمی) اشاره کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More