شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۹ مهر

خوب و بد تعطیلی پنجشنبه‌ها

«تا کی می‌خواهید به این خودروسازی فشل ادامه دهید؟!» این جمله را رییس‌کل بانک مرکزی دیروز در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گفت و تیتر بسیاری از روزنامه‌های امروز کشور شد. انتقاد تند عبدالناصر همتی از خودروسازان به دلیل دریافت نقدینگی ارزی و ناتوانی از بازپرداخت تعهداتشان، داغ دل خیلی‌ها را که از کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای وطنی می‌نالند تازه کرده است. انتقاد همتی بهانه‌ای شد تا روزنامه‌های همدلی و ابتکار در گزارش و گفت‌وگو با کارشناسان از «چرخه بی‌پایان بحران خودروسازی» و «خودروسازهای گروگانگیر» بنویسند.  

روزنامه همدلی امروز یادداشتی از حسین ساسانی، تحلیلگر توسعه پایدار، منتشر کرده است با این تیتر که «در اقتصاد بیمار، نه می‌توان تولیدکننده بود نه واردکننده». به نوشته ساسانی، وقتی سیستم اقتصادی کشور از اساس اشتباه و از نوع رانتی باشد، رانت روی تولید، واردات و صادرات تاثیر می‌گذارد و هر‌گونه سیاستی در اقتصاد بی‌‌اثر می‌شود.  

جهان صنعت اما حرف‌های رییس‌کل بانک مرکزی در توجیه مشکلات نظام پولی و ارزی کشور را ابتلا به «ویروس بی‌اختیاری» خوانده که مبتکرش حسن روحانی است و حالا، به مدیران ارشد دولتی هم سرایت کرده است و ناتوانی در حل مشکلات را با نبودِ اختیارات قانونی توجیه می‌کنند.  

طرح کمیسیون اجتماعی مجلس برای تعطیلی دو روز آخر هفته به‌زودی برای رای‌گیری به صحن علنی مجلس می‌رود. روزنامه جمهوری اسلامی با طرح تعطیلی پنجشنبه به‌شدت مخالف است و هشدار داده که «ایران نیازمند کار است نه تعطیلی». به نوشته جمهوری اسلامی، دلایل توجیهی موافقان طرح تعطیلی نا‌موجه است، ایران برای جبران عقب‌ماندگی‌ها به کار و تلاش نیازمند است، نه افزایش تعطیلی‌ها.   

تحلیل و تفسیرها از انقلاب واتس‌اپی لبنان هم ادامه دارد. علی بیگدلی در روزنامه آرمان ملی نوشته لبنان به دنبال تغییر قانون اساسی است. طبق قانون اساسی لبنان و تعادل قوا، رییس‌جمهوری مسیحی، نخست‌وزیر سنی و رییس مجلس باید شیعه باشد. به باور بیگدلی، معترضان خواهان تغییر این سیستم‌اند تا به‌جای قومیت‌گرایی، شایسته‌سالاری حاکم شود.  

حسین شریعتمداری بار دیگر به رییس‌جمهوری تاخته و نوشته است: «جناب روحانی! تسلیم که به رفراندوم و مذاکره نیاز ندارد. برای تسلیم شدن نیم متر پارچه سفید کافی است تا در مقابل آمریکا روی دست بلند کنید.» به نوشته مدیرمسئول روزنامه کیهان، مذاکره‌ای که آمریکا کف و سقف و متن آن را از قبل تعیین و اعلام کرده است مذاکره نیست دیکته‌نویسی ذلیلانه است.  

برویم سراغ روزنامه‌خوانی امروز.

خودروسازهای گروگانگیر

 

صنعت خودروسازی دچار بحران است، روزنامه ابتکار در گزارشی از گره‌های تاریخی صنعت خودروسازی ایران نوشته و این‌که ممکن است دیگر راهی برای سامان دادن به برون‌رفت از بحران پیدا نشود.  

هوشیار رستمی، تحلیلگر اقتصادی، صنعت خودروسازی را صنعتی رانتی می‌داند و به ابتکار گفته خودروسازی در ایران یکی از رانتی‌ترین صنایع است با تعداد محدود تولید‌کننده، بدون رقیب و برخوردار از حمایت دولتی. او با اشاره به نقد رییس بانک مرکزی علیه خودروسازان، گفته است متاسفانه دولتی‌ها مسائل را چند سالی دیر می‌فهمند و دیر تصمیم به اصلاح می‌گیرند.  

این تحلیلگر اقتصادی راه‌حل را در رقابتی کردن صنعت خودروسازی می‌داند. به گفته رستمی، در هیچ جای دنیا سابقه ندارد به تولیدکننده‌ای ۴۰ سال رانت بدهند و همچنان کالای بی‌کیفیت تولید کند. باید به خودروسازان اولتیماتوم دوساله داد و سپس، رانت را قطع کرد. اما برای اجرایی کردن چنین سیاستی، هراس وجود دارد و ترس از بیکاری نیروی کار باعث بی‌تصمیمی شده است. 

به باور این تحلیلگر اقتصادی، نمی‌شود برای بیکار نشدن تعدادی، ۸۰ میلیون ایرانی را گروگان بگیریم و خودروهایی به آن‌ها تحویل دهیم که هیچ‌کدام از استانداردهای جهانی را ندارد. 

تعطیلی دو روز آخر هفته، خوب یا بد؟

 

طرح کمیسیون اجتماعی مجلس برای تعطیلی دو روز آخر هفته به‌زودی برای رای‌گیری به صحن علنی مجلس می‌رود. دولت مخالف است اما احتمال می‌رود طرح در مجلس تصویب شود. به گزارش آفتاب یزد، بین پنجشنبه یا شنبه هنوز اختلاف نظر هست. با این حال، نظر مخالفان طرح بر این است که تعداد تعطیلات رسمی ایران بالاتر از میانگین جهانی است و طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها باعث می‌شود نظام آموزشی، اقتصادی و خدمات‌رسانی کشور دچار اختلال شود.  

اما طبق تقویم رسمی ایران، مجموع تعطیلات مناسبتی و جمعه‌ها ۷۸ روز است، در حالی که تعطیلات رسمی در اکثر کشورها بین ۱۱۰ تا ۱۲۹ روز است.  

موافقان طرح می‌گویند افزایش تعطیلات می‌تواند از هزینه‌های اضافی بکاهد و باعث افزایش بهره‌وری نیروی کار شود. آخر هفته دو‌ روزه باعث رونق سفرهای منظم خانوارها و رونق گردشگری به‌عنوان یک بازار پیشران اقتصادی می‌شود.  

در مقدمه طرح آمده است «روزهای پنجشنبه، کلیه وزارتخانه‌ها، مراکز قضایی در تهران و مجلس شورای اسلامی تعطیل است. برای جلوگیری از هزینه‌های اداری و پیشگیری از آلودگی هوای شهرها به‌خصوص کلان‌شهرها، کاهش رفت‌و‌آمد، کاهش حمل‌و‌نقل، طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها پیشنهاد می‌شود». اما هیات دولت با طرح مخالف و معتقد است وضعیت تهران با شهرستان‌ها متفاوت است و نباید پنجشنبه‌ها تعطیل رسمی شود.  

آفتاب یزد یادآوری کرده است اگر پنجشنبه‌ها تعطیل شود، از لحاظ گمرکی و بازرگانی، هفته کاری تجار به سه روز تقلیل پیدا می‌کند و بازرگانان عملا چهار روز از هفته را در تعطیلی به سر می‌برند. پس تجار خواهان تعطیلی شنبه به‌جای پنجشنبه‌اند.  

اما برای واحدهای صنعتی و تولید‌کننده‌ها، یک روز تعطیل اضافه به‌معنای یک شیفت کاری اضافه و دستمزد اضافه به نیروی کار است، که هزینه‌های تولید را برای کارفرما بالا می‌برد. به گفته یکی از اعضای هیات مدیره خانه صنعت و معدن، با یک روز تعطیلی اضافه، تولید ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

آیا پایان برجام نزدیک است؟

 

ضرب‌الاجل دو ماهه ایران، که با نام گام سوم در کاهش تعهدات هسته‌ای از آن یاد می‌شود، رو به اتمام است و آن‌گونه که مقام‌ها گفته‌اند، ایران در روزهای آینده آماده می شود تا گام چهارم در کاهش تعهدات هسته‌ای را بردارد. مجتبی ذوالنوری، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، گام چهارم احتمالی ایران را مشتمل بر تجدیدنظر کلی در همکاری با آژانس، ارتقای نسل جدید سانتریفیوژهای نطنز، بازگرداندن راکتور اراک و افزایش مجدد غنی‌سازی عنوان کرده است.  

به گزارش همدلی، ورود ایران به گام چهارم در کاهش تعهدات هسته‌ای از آن جهت مهم است که می‌تواند به خروج اروپایی‌ها از برجام و فعال شدن مکانیسم ماشه علیه ایران منجر شود.  

همدلی با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت‌و‌گو کرده و از او شنیده است گام چهارم به‌معنای خروج از برجام یا ان‌پی‌تی نیست و تهدیدهای اروپایی‌ها را بازی روانی خوانده است. این نماینده مجلس گفته ممکن است آمریکا سیاست‌های فشار حداکثری‌اش را افزایش دهد، اما آنچه مشخص است اکنون هم تحریم‌های آمریکا در وضعیت حداکثری قرار دارد، پس آمریکا برگ برنده دیگری ندارد و ممکن است اروپایی‌ها را علیه ایران تحریک کند.  

گفتنی است ژاپن و فرانسه طرح مشترکی برای دادن وام حدود ۱۸/۴ میلیارد دلاری به ایران ارائه داده‌اند که شرطش پایبندی کامل تهران به برجام است.

۱۰ هزار خانوار شهر ری در معرض خطر سرطان

 

روز گذشته، حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران، خبر داد که بهداشت بیش از ۱۰ هزار خانوار در محله‌های شهر ری در معرض خطر است.  

سالانه ۴۰۰ میلیون متر مکعب فاضلاب پایتخت از دو رودخانه نهر فیروزآباد و سرخه‌حصار به جنوب تهران جاری می‌شود و ۷۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و صیفی با آب‌های آلوده و فاضلاب آبیاری می‌شود. این در حالی است که جنوب تهران قطب اصلی تولید سبزیجات و صیفی‌جات است.  

چون سطح آب‌های زیرزمینی افت کرده است، کشاورزی با آب‌های آلوده انجام می‌شود. به گفته کارشناسان محیط زیست، محصولات این اراضی قابل استفاده نیستند و سرطان‌زا هستند.  

به گزارش آرمان ملی، با وجود تصفیه‌خانه جنوب تهران، محله عباس‌آباد، تقی‌آباد، جاده نظامی، شهرک شهید مفتح و شهید بهشتی هنوز به تصفیه‌خانه انشعاب ندارند و سلامت شهروندان این مناطق در معرض خطر جدی است.  

مجرم‌انگاری جوانان به دلیل بدحجابی غلط است

 

روزنامه اعتماد به بهانه اکران فیلم «سال دوم دانشکده من»، سراغ رسول صدرعاملی رفته و این کارگردان باسابقه از سیاست‌زدگی مدیران سینما و تلویزیون گلایه کرده است.  

به گزارش اعتماد، رسول صدرعاملی فیلم‌ساز جریان‌ساز و تابوشکن سینمای ایران است. از «گل‌های داوودی» گرفته تا «دختری با کفش‌های کتانی»، «من، ترانه ۱۵ سال دارم» و حتی فیلم اخیرش «سال دوم دانشکده من»، صدرعاملی نشان داده است به ذائقه مخاطب آشناست و به آن احترام می‌گذارد.  

صدرعاملی گفته است نمی‌تواند فیلم‌های حکومتی مثل «قلاده‌های طلا» یا از جنس کمدی «آینه بغل» بسازد. او این نوع فیلم‌سازی را بلد نیست. برای این کارگردان مهم است فیلمی بسازد که صد درصد ملی، ایرانی و درباره کسانی باشد که در روزمرگی‌های خود، آن‌ها را می‌بیند.   

فیلم‌های صدرعاملی درباره دختران و مناسبات مگوی آن‌هاست. خودش می‌گوید رفاقت بین دخترها خیلی سخت و پر از پیچیدگی است. در فیلم «سال دوم دانشکده من»، درگیری‌های ذهنی دانشجویان از دفاع از عقاید و باورها به لایه‌های سطحی و ابتدایی و غرایزشان تنزل پیدا کرده است. صدرعاملی آیین‌نامه انضباطی دانشگاه‌ها و مراقبت‌های بی‌جهت از دانشجویان را دلیل سطحی شدن دغدغه‌های دانشجویان امروزی می‌داند.  

صدرعاملی از سانسور مصاحبه‌اش در برنامه تلویزیونی «خندوانه» هم گفته است که در آن به سیاست‌گذاری‌های نظام در برخورد با جوانان و نوجوانان، به‌ویژه در مساله حجاب، نقد جدی داشت، اما بخش عمده آن گفت‌و‌گو منتشر نشد. 

صدرعاملی مخالف مجرم‌انگاری جوان‌ها به دلایل پیش‌پاافتاده‌ای مثل بد‌حجابی است. به باور او، هدف از انقلاب انسان‌سازی بود و انسان‌سازی یعنی آزادی‌خواهی و آرمان‌گرایی و این‌که هرکس آیین و مرام خودش را داشته باشد و عقیده و نظرش نزد قانون محترم باشد.

جدال آبکی در طرح انتقال آب خزر به سمنان

 

گروه جامعه روزنامه فرهیختگان تنها نقطه اشتراک روحانی و احمدی‌نژاد را طرح عجیب انتقال آب خزر به سمنان می‌داند. به گزارش فرهیختگان، بعد از نامه عیسی کلانتری و اعلام موافقت سازمان حفاظت از محیط زیست با درخواست وزیر نیرو مبنی بر طرح انتقال آب، محیط زیستی‌ها سردرگم شدند که چطور وقتی نظر کارشناسی منابع طبیعی منفی است، کلانتری موافقت می‌کند.  

تضادها و تناقض‌ها در گفته‌ها و سیاست‌ها و واکنش‌های وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست فراوان است. چند روز قبل، محمد فاضلی، سرپرست مرکز امور اجتماعی وزارت نیرو، درباره انتقال آب خزر به فلات مرکزی گفته بود که تامین آب از خزر و عمان بسیار گران تمام می‌شود و در صورت تحقق، فقط ۲ درصد نیاز آبی کشور را تامین می‌کند و به‌هیچ‌وجه جایگزین کاهش مصرف آب نیست.  

به نوشته فرهیختگان، انتقال آب خزر بیش از آن‌که مبتنی بر ملاحظات زیست‌محیطی باشد، طرحی است در راستای منافع و اغراض سیاسی. محمد درویش، از فعالان محیط زیست، به فرهیختگان گفته رفتار سازمان محیط زیست غم‌انگیز است، این سازمان خطاب به وزارت نیرو می‌گوید اگر شما مخالفید، درخواست اجرای چنین طرح‌هایی را ندهید تا ما هم تصویب نکنیم. 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More