شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دادستان قوچان علت لغو کنسرت را جلوگیری از تکرار حادثه پلاسکواعلام کرد

 

رمضانعلی آذری دادستان قوچان، علت لغو کنسرت شهرام و حافظ ناظری را جلوگیری از تکرار حادثه پلاسکو و طمع برگزارکنندگان برای اجرای کنسرت در یک سالن مناسب عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قوچان در پی واکنش‌های صورت گرفته در خصوص لغو کنسرت شهرام و حافظ ناظری در روز ششم مردادماه تصریح کرد: «ما هیچ مشکلی با اجرای کنسرت در این شهرستان نداریم و این گفته را بارها و صادقانه اعلام کردیم اما مکان مناسبی را در نظر بگیرید و این حداقل مطالبه است.»

او در ادامه گفت: « سالنی که همه سرویس‌های بهداشتی خراب است و تنها یک سرویس بهداشتی برای دو هزار نفر دارد؛ سالنی که تنها گنجایش چیدن ۸۰۰ صندلی داشت ولی تصمیم داشتند به صورت فشرده دو هزار صندلی در سالن قرار دهند. این سالن با یک خروجی و آتش زا بودن آن با وجود فرش در سالن و تنها دو هواکش کوچک برای دو هزار نفر جمعیت برای اجرا مناسب نبود. این برنامه اگر اجرا می‌شد و خدای ناکرده حادثه‌ای مثل پلاسکو به وجود می‌آمد ما باید پاسخ می‌دادیم و در حال حاضر نیز که این برنامه در شان مردم اجرا نشد باز هم ما هدف قرار گرفتیم، اما واقعیت‌‎هایی است که در این بین مسئولان برگزار کننده صریح اعلام نکردند و تا آخرین لحظه مردم را اذیت کردند.»
آذری با تاکید بر فرهنگ غنی و سابقه درخشان قوچان در حوزه موسیقی عنوان کرد: «محل پیش بینی شده در شان استاد ناظری نبود و نمی‌توانستیم بدون تضمین امنیت آن را مدیریت کنیم. ما هیچ اجازه‌ای برای اجرا و هیچ دستوری هم بر عدم اجرا صادر نکردیم. تنها گفتیم مدیریت کنید و به تعویق بندازید تا در شأن استاد برگزار شود.»
او با بیان این‌که اولین پیشنهاد به برگزارکنندگان این برنامه سالن تشریفات بود، افزود: «کنسرت آقای همایون شجریان سال گذشته در همین سالن و بدون هیچ مشکلی برگزار شد اما متأسفانه آنان نتوانستند از درآمدی که کسب کرده بودند صرف‌نظر کنند، چرا که اجرا در آن سالن هم هزینه بیشتری در پی داشت و هم افرادی کمتری می‌توانستند در سالن حضور پیدا کنند.»
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قوچان در ادامه با تاکید بر ابلاغ به کنسرت گذار در تاریخ ۳۱ تیرماه مبنی بر وجود ۸ ایراد اساسی در سالن ورزشی کارگران قوچان و لزوم رفع این موانع برای اخذ مجوز، تصریح کرد: «دقیقا از روزی که این خواسته کتبا به عوامل برگزاری کنسرت اعلام شد، دنبال کارشان رفتند و به نوعی به تفکرات حکومتی بی‌احترامی کردند.»
آذری در پایان از جمع آوری مستندات و پیگیری قضایی افرادی که اقدام به فک پلمب کردند خبر داد.

پس از لغو کنسرت، خبرگزاری‌ها اعلام کردند که شهرام ناظری «به علت فشار و خستگی» در بیمارستان بستری شد.
پروانه سلحشوری نماینده مجلس شورای اسلامی روز شنبه هفتم مرداد، ضمن انتقاد از دخالت «نابجای» دادستان‌ها در لغو کنسرت‌ها گفت که بر اساس قانون، جایگاهی برای ورود دادستانی‌ به موضوع کنسرت‌ها تعریف نشده است.
او در گفت‌وگو با وب‌سایت خانه ملت، وابسته به مجلس، ضمن انتقاد از دخالت دادستانی‌ها در کار دولت، این اقدامات را «ابزاری برای نشان دادن قدرت از سوی گروه خاص» خواند.
این عضو فراکسیون امید مجلس اضافه کرد: «متأسفانه مصاحبه‌ها و موضع‌گیری‌ها در این خصوص نیز کارکرد خود را از دست داده‌ است و ما هرچه بگوییم فایده‌ای ندارد».
او تأکید کرد: «اینکه کنسرت در برخی از مناطق کشور برگزار می‌شود و در برخی مناطق دیگر با دخالت‌های بی‌مورد لغو می‌شود، قابل درک نیست».

نادر مشایخی، آهنگساز و رهبر ارکستر،نیز  آزار دادن چنین استادی را  بی‌اخلاقی دانست . او تصریح کرد: «لغو پی در پی کنسرت‌ها باید ریشه‌یابی شوند. با لغو کنسرت‌ها واقعا چه اتفاقی می‌افتد؟ عملا هیچ اتفاقی جز تحمیل خسارت‌های مالی و معنوی نمی‌افتد. در همین مورد آخر شاهد بودیم آقای شهرام ناظری به قدری از جریان پیش آمده ناراحت شده که اجبارا کارشان به بیمارستان کشید.»

کنسرت موسیقی سنتی شهرام و حافظ ناظری که قرار بود روز جمعه در شهر قوچان در استان خراسان رضوی برگزار شود، به دستور دادستان این شهر لغو و محل برگزاری کنسرت نیز پلمب شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More