شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۹ آبان‌ماه

دولت بزرگ‌ترین مانع رشد و توسعه کشور است

 

وقتی پس از سه‌روز تعطیلی روزنامه منتشر شود، لابد خبرش مانده و بیات است. روزنامه‌های امروز شنبه، هنوز در حال‌ و هوای سه روز پیش مانده‌اند. انتخابات کنگره آمریکا و تب و تابش گذشت، اما هنوز تیتر اول روزنامه‌های ایران است.

روزنامه شرق عکسی از«اوباما»، رییس جمهوری سابق آمریکا روی جلد رفته و تیتر زده: «شکست انحصار قدرت جمهوری‌خواهان». خراسان هم از«جاده لغزنده ترامپ» خبر داده. اما جالب روزنامه ابتکار است که هرچند تیتر خوش‌بینانه «پایان یکه‌تازی» را با عکس بی‌ربطی از ترامپ بر صفحه یک رفته، اما سرمقاله‌اش هشدار می‌دهد که به پیروزی دموکرات‌ها و پایان یکه‌تازی ترامپ هم نمی‌توان دل خوش کرد.

کارزار سلبریتی‌ها علیه تحریم‌های آمریکا هم سوژه‌ای برای گزارش و خبر روزنامه‌های امروز بوده و روزنامه آفتاب از هم‌صدایی هنرمندان علیه تحریم‌ها گفته است.

کم‌خبری روز شبنه کاری کرده است که حسین فاطمی پس از شصت‌وپنج سال، روی جلد روزنامه‌ها بیاید، به‌مناسبت روز اعدامش. روزنامه آفتاب یزد یادداشتی درباره «فاطمی» دارد و به همین مناسبت، عکس وزیر خارجه دولت مصدق در صفحه اول آن چاپ شده است و روزنامه قانون هم یادی از قربانی کودتای ۲۸مرداد کرده است. امروز اما در روزنامه‌های ورزشی غوغایی است. بازی برگشت پرسپولیس در ورزشگاه نوسازی‌شده آزادی، فکر و ذکر روزنامه‌های ورزشی است؛ خبر ورزشی تیتر زده است که «طلاش کن» و در یک کلمه یعنی جام را ببر.

 

سفیر کره‌جنوبی می‌گوید ایران قوی‌تر از عربستان است

 

اجازه دهید خواندن روزنامه اعتماد را اول از یادداشت عباس عبدی شروع کنیم، بعد برسیم به گفت‌وگوی این روزنامه با سفیر کره‌جنوبی در ایران.

عبدی یادداشتی با عنوان «چشم‌انداز بلندمدت برای جامعه کوتاه‌مدت»، درباره سندی باعنوان «الگوی پیشرفت ایران در پنجاه‌سال آینده» نوشته است که اخیرا ازسوی برخی دولتی‌ها منتشر شده است و بر اساس آن، قرار است تا پنجاه‌سال آینده، ایران در ردیف پنج‌کشور اول در تولید علم و فناوری باشد. عبدی نوشته است که تدوین چنین سندی در جامعه‌ای که ثبات ندارد و یک‌باره هشت‌سال احمدی‌نژادی می‌آید که هیچ سند توسعه‌ای را قبول ندارد و بعد روحانی می‌آید که اصلا احمدی‌نژاد را قبول ندارد، بی‌معنی است و اصلا باید معلوم شود ما کجا ایستاده‌ایم، تا بعد بدانیم کجا می‌رویم.

اما گفت‌وگوی روزنامه اعتماد با یوجانگ هیان، سفیر کره‌جنوبی در ایران، غم انگیز است. هرچه‌قدر خبرنگار اصرار دارد تا از سفیر کره‌جنوبی موضعی ضد‌آمریکایی بیرون بکشد، موفق نمی‌شود. آقای سفیر با لحن دیپلماتیک خبر داده است که ایران به‌واسطه فروش نفت، در حساب کره‌ای‌ها مبلغ هنگفتی دارد که نمی‌تواند به ایران پرداخت شود و ناگزیر ایران باید از کره‌جنوبی کالاهایی ازقبیل موبایل و لوازم‌خانگی و دارو بخرد و پولش را از همین حساب‌ها به کره پرداخت کند. سفیر کره‌جنوبی گفته که کشورش به‌سختی توانسته مجوز ادامه تجارت با ایران را از آمریکایی‌ها بگیرد و امیدوار است که چهارماه بعد هم بتواند این معافیت را تمدید کند. آقای سفیر عاقبت برای دل‌خوشی خبرنگار، گفته که ایران از عربستان قوی‌تر است، چراکه منابع انسانی و جمعیت بیشتری دارد و از اینکه تکواندو در ایران این‌همه پیشرفت کرده و هوادار دارد، خوشحال است.

 

چابهار برای دل هندی‌ها

 

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا آمریکا بندر چابهار و فعالیت اقتصادی هندی‌ها در این منطقه آزاد تجاری را از تحریم معاف کرده است. جوابش را صلاح‌الدین هرسنی در یادداشتی باعنوان «چرایی معافیت چابهار از تحریم‌ها» داده است. این استاد علوم سیاسی نوشته است که هندی اخیرا شریک استراتژیک آمریکا شده‌اند و آمریکا نمی‌خواسته تا با تحریم چابهار که دسترسی هند به بازار افغانستان را مختل می‌کند، ضربه‌ای به این شریک تجاری تازه و مهم بزند. در این ارفاقِ آمریکا به هند، باید رقابت بین هند و چین را هم درنظر گرفت که آمریکایی‌ها آن را هم در نظر دارند و می‌خواهند تا هند با دسترسی به ایران و افغانستان، نقش چین را کم‌رنگ کند.

 

برای سامان‌دادن به بازار ارز، اعدام چندنفر ضروری است

 

احمد توکلی چند روزی مشهد بوده و روزنامه خراسان مصاحبه‌ای با این منتقدِ همیشگی دولت‌ها کرده است، البته درباره اقتصاد و بالا رفتن قیمت ارز. احمد توکلی در این گفت‌وگو از سیاست‌های ارزی دولت و آنچه که خونسردی دولتمردان خوانده، به‌شدت انتقاد کرده و بعد چند روش برای بسامان کردن وضعیت بازار ارز ارائه داده است.

توکلی معتقد است که برای جلب اعتماد مردم باید چندنفری از متخلفان اعدام شوند و تکلیف تخلفات برادر رییس جمهوری و برادر رییس قوه‌قضاییه -منظور جواد لاریجانی است- روشن شود. البته توکلی گفته که خواهان اعدام این دو برادر نیست و مجازات درحد زندان هم معقول است. توکلی افزوده است که نمی‌توان قیمت ارز را در سال‌های آینده ثابت نگاه داشت و این خبر را داده است که نیمی از شانزده‌هزار هزار میلیارد تومان سپرده بانکی کشور، متعلق‌به نیم‌درصد سپرده‌گذاران است و این جمعیت نیم‌درصدی سالانه دویست و هفتاد هزار میلیارد تومان سود بانکی می‌گیرند، بی‌اینکه مالیاتی بدهند.  

 

دولت بزرگ‌ترین مانع رشد و توسعه تولید در کشور است

 

روزنامه قانون نوشته است که اعتیاد میان جوان‌ها رشد روزافزون دارد و این بی‌امیدی که به اعتیاد جوانان منجر شده، دلیلش بیکاری است و این درحالی است که کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی در سال‌های اخیر، یکی بعد از دیگری تعطیل شده‌اند و انگار در فضای تولید کشور، بمب شیمیایی زده‌اند و ما با کارخانه‌های متروک روبه‌روییم.

با این مقدمه، قانون به سراغ «سهیلا جلودارزاده»، نماینده و نایب رییس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس رفته و شنیده است که به‌قدری در زمینه تولید و اشتغال قوانین دست‌وپاگیر وجود دارد و دولت مانع‌تراشی می‌کند که می‌توان گفت خود دولت، مانع اصلی رشد و توسعه تولید در کشور است. این نماینده مجلس گفته که حتی اختصاص ارز چهار هزار و دویست تومانی هم مشکل تولید را حل نکرده و اصلا معلوم نیست این ارز دولتی به چه کسانی تعلق گرفته است.

 

آزادی آماده احترام به همه

 

به درخواست و فشار فیفا، عاقبت نوسازی استادیوم آزادی آن‌هم به‌سبک بین‌المللی انجام شد و همین اتفاق، تعجب ناظران را برانگیخته و سعید زاهدیان در ایران ورزشی از این فضای تازه استادیوم نوشته است. زاهدیان نوشته که در ورود به استادیوم، یک‌باره می‌بینی که همه‌چیز سرجایش قرار دارد. گیت‌های الکترونیکی هر ثانیه، دو تماشاچی را به‌داخل می‌فرستند و تماشاچیان بلیط‌هایی در دست دارند که شماره صندلی دارد. جایگاه خبرنگاران هم کاملا مشخص و دارای امکانات مناسب است. چه خوب است که ایران بیشتر و بیشتر شاهد رخدادهای بین‌المللی فوتبال باشد، چه برنده باشد و چه بازنده، اصل برگزاری دیدارهای مهم و بزرگ، می‌تواند ورزش ایران را متحول کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More