شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دو ساعت سکوت در سالگرد قتل فروهرها

 

پرستو فروهر، دختر داریوش فروهر و پروانه اسکندری، در نامه‌ای سرگشاده که منابع خبری آن‌را روز سه‌شنبه ۳۰آبان منتشر کرده‌اند، از علاقمندان به شرکت در مراسم سالگرد قتل والدینش خواست تا با سکوت یاد و خاطره آنان را گرامی دارند.

او در این نامه نوشته است نوزدهمین سالگرد قتل والدینش، چهارشنبه یکم آذرماه در منزل آنها که محل قتل آنها نیز بود، برگزار می‌شود. پرستو فروهر که به اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام متهم شده، در نامه‌ی خود نوشته است: «برای جلوگیری از پاره شدن سنت نوزده ساله‌ی این مراسم، و برای گرفتن هر بهانه‌ای از آنان در سنگین‌تر کردن پرونده‌ی قضایی‌ام، از شما همراهان گرامی صمیمانه می‌خواهم که به مراسم یادبود بیایید تا این دو ساعت را در سکوت به یاد عزیزانمان که قربانی سرکوب و خشونت سیاسی شده‌اند کنار یکدیگر بایستیم. بیایید تا امسال داریوش و پروانه فروهر را در سکوت خود به یاد آوریم. بیایید تا ما و من را در سکوت همراهی کنید، که سکوت سرشار از ناگفته‌هاست و سکوت این روز نوید فرارسیدن روزی‌ست که حق آزادی گفتار خویش را بازپس‌گیریم.»

مقامات امنیتی به پرستو فروهر اجازه داده‌اند تا مراسم را برگزار کند، اما آنان به وی هشدار داده‌اند که مسئولیت تمام مراسم و هر‌آنچه روی دهد به پای خودش خواهد بود.
به نظر‌می‌رسد این امر در تصمیم پرستو فروهر بر درخواست از مردم برای شرکت در مراسم یادبود والدینش به صورت دو ساعت سکوت تاثیر‌ داشته است.
پرستو فروهر پیشتر خبر داده بود که قراراست سه روز پس از سالگرد قتل پدر و مادرش، با شکایت وزارت اطلاعات و به اتهام «تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات» در دادگاه انقلاب تهران محاکمه شود.

یازده روز پیش ماموران امنیتی وی را در فرودگاه تهران بازدداشت و با ضبط پاسپورتش وی را برای بازجویی به مکانی دیگر منتقل کردند.

 

پرستو فروهر

 

پرستو فروهر از این اقدام با عنوان «پرونده‌‌سازی» نام برد و آن را «تاوان پافشاری بر یادآوری و دادخواهی» خواند. او تاکید کرد که این اقدام نمونه‌ای است «از موارد مشابه افزایش فشار بر مادران و خواهران و بستگان جان‌باختگان جنایت‌های سیاسی که دادخواه و یادآور سرگذشت عزیزان‌شان بوده‌اند».
او سال گذشته نیز از احضارش به دادسرای اوین خبر داده بود.
 

مراسم یادبود فروهرها در تهران در سالهای گذشته هموراه با دخالت نیروهای امنیتی با موانعی روبرو بوده است و مامورین امنیتی با بستن کوچه منتهی به خانه داریوش و پرستو فروهر از برگزاری مراسم یادبود و گرامیداشت این دو قربانی قتل‌های زنجیره‌ای سیاسی جلوگیری کرده‌اند.
داریوش فروهر، رهبر حزب ملت ایران، و همسرش، پروانه اسکندری، مشهور به فروهر، روز اول آذر سال ۱۳۷۷ در منزل‌شان در تهران به وسیله ضربات چاقو به قتل رسیدند.
روز ۱۲ آذر همان سال محمد مختاری، نویسنده، شاعر و عضو هیات دبیران کانون نویسندگان ایران و روز ۱۸ آذر نیز محمد جعفر پوینده مترجم و از فعال‌ترین اعضای کانون نویسندگان ایران ناپدید شدند که پس از مدتی جسدشان پیدا شد.
وزارت اطلاعات ایران «عناصر خودسر» در این وزارت‌خانه را مسئول این چهار قتل که به قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای مشهور شد، اعلام کرد. سعید امامی (اسلامی) از معاونان سابق وزارت اطلاعات، در ارتباط با این پرونده بازداشت شد که بعدا اعلام شد که او در زندان خودکشی کرده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More