شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رسانه‌ای شدن خبرخودکشی باعث افزایش آن خواهد شد

 

احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی با اعلام آمار خودکشی، دلیل عمده افزایش خودکشی دراردیبهشت ماه را رسانه‌ای شدن آمار می‌داند.

شجاعی با بیان این مطلب گفت: «سال گذشته چندین مورد خودکشی دو نفره داشتیم که ابتدا در یاسوج رخ داد و با رسانه‌ای شدن به چند استان دیگر هم تسری یافت و تکرار شد».
رئیس سازمان پزشکی قانونی در خصوص بیشترین شیوه‌های خودکشی در کشور، گفت: «۵۲درصد شیوه خودکشی‌ها حلق آویز، ۱۷ درصد مسمویت با سم، ۷ درصد دارویی، ۶ درصد سلاح گرم، ۶/۵ درصد سوختگی و ۴ درصد سقوط از بلندی بوده است».
به گزارش تسنیم ، چندی پیش دکتر «مهدی کریمی» روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، رسانه‌ها را در خودکشی‌های اخیر سهیم دانست وگفت: « فکر نمی‌کنم نشر اخبار خودکشی و اقدام به خودکشی در رسانه‌ها به این صورتی که اکنون درج می‌شود، مجاز باشد و در حقیقت این اقدام باعث تبلیغ خودکشی می‌شود».
این روانپزشک تصریح کرد: «بنده به عنوان متخصص در مساله خودکشی موافق نیستم که این مسائل رسانه‌ای شود؛ در عوض مشکلات خانواده‌ها و جامعه، افرایش آمار طلاق، سوء‌مصرف مواد مخدر، الکل و به طور کلی آسیب‌های اجتماعی باید شناسایی، آموزش داده و رسانه‌ای شوند تا این‌که بیماریهای اعصاب و روان شناسایی و از تابو بودن خارج شوند و سازمان‌هایی که می‌توانند در عرصه آموزش، پیشگیری و درمان مؤثر واقع شوند، اقدام کنند».

حسین اسدبیگی، رییس اورژانس اجتماعی کشور درباره وضعیت استان‌های مختلف در زمینه آمار مربوط به میزان خودکشی در سال ۹۵ به رسانه‌ها گفت: «استان‌های غربی شامل ایلام، کرمانشاه، لرستان و همدان به نسبت جمعیت خود بیشترین آمار خودکشی منجر به فوت را داشته‌اند و متأسفانه اخیراً به دلیل عدم نظارت بر توزیع قرص برنج طی سال‌های گذشته موارد زیادی به این دلیل خودکشی و فوت کرده‌اند که لازم است فروش آن توسط عطاری‌ها کنترل شود».

در آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان پزشکی قانونی،  بیشترین سن خودکشی با ۲۵ درصد به گروه سنی بین  ۳۰ تا ۳۹ سالگی  اختصاص دارد. همچنین ۲۱/۹ درصد بین ۱۸ تا ۲۴ سال، ۱۶ درصد ۵۰ سال و ۷/۵ درصد زیر ۱۸ سال بوده است.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More