شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

زلزله ۷/۳ ریشتری، غرب ایران را لرزاند

 

کانال رسمی مرکز لرزه‌نگاری مؤسسۀ ژئوفیزیک دانشگاه تهران از وقوع زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷/۳ ریشتر در غرب ایران، شامگاه  یکشنبه ۲۱ آبان خبر داد.

منشا این زمین لرزه در سلیمانیه عراق بوده است.

به گزارش ایسنا، زلزله ۷/۳ ریشتری در استان کرمانشاه، حوالی ازگله در ساعت ۲۱:۴۸ دقیقه به وقت تهران اتفاق افتاده است.

این زمین لرزه شدید در عمق ۱۱ کیلومتری زمین رخ داده و موجب ترک خوردن دیوارها و قطع برق برخی مناطق شده است. تلفن، اینترنت و راه‌های ارتباطی نیز  قطع شده است.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از اداره زمین شناسی آمریکا گزارش کرده که زلزله‌ای به بزرگی ۷/۳ ریشتر بخشی از عراق را در فاصله صد کیلومتری جنوب شرقی سلیمانیه و سی و دو کیلومتری حلبچه لرزانده است.

پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور تعداد کشته شدگان و مصدومان زلزله غرب کشور را به ترتیب ۹۳ و ۱۰۰۰ نفر اعلام کرد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از اعزام تیم‌های ارزیاب به مناطق زلزله‌زده در استان کرمانشاه و بروز خسارت در هشت روستا خبر داد.

مرتضی سلیمی در گفت‌وگویی با تلویزیون دولتی ایران، در مورد وقوع زلزله در غرب کشور گفت: در حال حاضر تیم‌های پیشرو جمعیت هلال‌احمر به مناطق متاثر از زلزله و تعدادی از شهرهای کرمانشاه اعزام شده است و تیم‌های ارزیاب به ارزیابی منطقه پرداخته‌اند.

رئیس سازمان امداد و نجارت جمعیت هلال‌احمر اضافه کرد: گزارش‌های اولیه حاکی از قطع برق‌های منطقه قصرشیرین و اطراف آن در کرمانشاه حکایت دارد. همچنین بیشتر سیستم‌های مخابراتی در این منطقه دچار مشکل شده و بعضی از روستاها دچار خسارت شده‌اند.

همچنین به گزارش ایلنا، بر اثر این زلزله، ۱۴ استان ایران از جمله استان‌های خراسان رضوی، تهران، کرمانشاه، فارس، لرستان، همدان، ایلام، زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، قزوین، خوزستان و اصفهان لرزیدند.

 

اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران و معاون وزیر کشور از دستور شخص رییس‌جمهور برای پیگیری ابعاد زلزله در کشور به در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: وزیر کشور نیز دستور ویژه‌ای برای پیگیری ابعاد زلزله به مدیریت بحران داده است.

به گزارش ایلنا وی افزود: در حال حاضر شورای مدیریت بحران در استان کرمانشاه تشکیل شده و استان‌های همجوار نیز برای ارائه خدمات درمانی و امدادرسانی در حالت آماده‌باش هستند.

نجار متذکر شد: در ارتباطی که با فرماندار قصر شیرین داشتم، وی گفت تعداد مجروحان قابل توجه اعلام شده و احتمال اینکه تعدادی زیر آوار باشند، وجود دارد. در حال حاضر از تعداد تلفات و مجروحان احتمالی سایر استان‌ها اطلاعی نداریم اما در حال پیگیری هستیم.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More