شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سقوط هواپیمای مسافربری تهران-یاسوج؛ منع خلبانان از گفت‌وگو با رسانه‌ها درمورد سانحه

 

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور روز یک‌شنبه ۲۹ بهمن‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا خبر از سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری که از تهران به مقصد یاسوج در حال پرواز بوده است، داد. خالدی گفت که این هواپیما ۲۰ دقیقه پس از پرواز از رادار محو شده و در محدوده سمیرم اصفهان سقوط کرده است.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر یک فروند بالگرد اورژانس به منطقه اعزام شده، افزود: «با توجه به کوهستانی بودن منطقه امکان اعزام آمبولانس وجود ندارد و اخبار تکمیلی در این خصوص اعلام می‌شود».

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، دست‌کم ۶۰ مسافر و ۶ خدمه در این پرواز بوده است.

 

۱۱:۳۳

هواپیمای مذکور از نوع ATR 72-500 بوده که ۶ فروند از آن بیش از ۲۰ سال در خدمت شرکت هواپیمایی آسمان بوده است. سه فروند از این هواپیماها پیش از این زمینگیر شده بودند و ۳ فروند دیگر در خطوط هوایی این شرکت پرواز می‌کردند. هواپیمای سقوط کرده ارتباطی به هواپیماهای تازه‌ خریداری شده ندارد. در تاریخ ۲۷ اردیبهشت‌ماه سال جاری تعداد ۴ فروند از این نوع هواپیما توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر خریداری شد.

 

۱۱:۵۳

علیرغم پیدا نشدن لاشه این هواپیما، سخنگوی شرکت هواپیمایی آسمان از کشته شدن تمامی مسافران و خدمه این پرواز خبر داد. بنابر گزارش های رسیده  این هواپیما در منطقه کوهستانی پادنا به کوه دنا برخورد کرده است. پادنا منطقه‌ای در جنوب استان اصفهان و از توابع شهرستان سمیرم است. این منطقه مرز میان استانهای اصفهان، فارس، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد است.

 

۱۲:۲۱

حجت‌الله فولاد خلبان شرکت هواپیمایی آسمان در زمان حادثه کنترل این هواپیما را بر عهده داشته است. او در سال ۱۳۹۲ نیز پس از نقص فنی و از کار افتادن موتور شماره ۲ این هواپیما، توانست آن را به سلامت در فرودگاه یاسوج به زمین بنشاند.

 

حجت‌الله فولاد خلبان هواپیمای سقوط کرده

 

۱۲:۲۸

بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت هواپیمایی آسمان، این هواپیما از نوع  ای.تی.آر مدل ۷۲ بوده و در ۲۲ کیلومتری یاسوج سقوط کرده است. مسافران این پرواز ۵۹ بزرگ‌سال و یک کودک بوده‌اند. در این پرواز ۲ خلبان، دو مهماندار و ۲ کادر امنیت پرواز  حضور داشته‌اند.

 

۱۲:۳۸

اسامی مسافران و خدمه پرواز ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان به شرح زیر است.

 

  • اسامی خدمه پرواز:

١-کاپیتان حجت‌الله فولاد

٢-خلبان دوم کاوه خلیلی

٣-سرمهماندار محمد حسین فرش سنگی

٤-مهماندار بهنام رضایی نیارکی

 

  • اسامی امنیت پرواز:

۱- فرهاد معصومی

۲- محمود بهشتی

 

  • اسامی مسافران پرواز:




۱- مژگان نظری

۲- جلال امیدی‌پور

۳- حسین رستمی

۴- مریم عابدی

۵- احمد انواری

۶- محمد برزگری

۷- رویا داخته

۸-  مجید اسلامی

۹-  مهدی قرعلی

۱۰- غلامعلی احمدی

۱۱-  میلاد علی‌پور

۱۲- افشین انصاری

۱۳- سید ایلیا دانشی

۱۴- سیدطاها دانشی

۱۵- محمد عیدی‌نیا

۱۶- علی فرزانه

۱۷- حمید هداوندخانی

۱۸- عزت‌الله حق‌شناس

۱۹- ابراهیم جعفریان سی‌سخت

۲۰- نرگس خوبانی

 

۲۱- ژیلا قلی‌پور

۲۲- ایمانی‌مهر

۲۳- عبدالرضا کردی

۲۴- محمد نجات

۲۵- نشاطی‌فر

۲۶- محمد نوری

۲۷- علی زارع

۲۸- محسن تقی‌پور

۲۹- مصطفی رضایی

۳۰- خلیل آهنگران

۳۱- شاپور یاری‌پور

۳۲- شهبد یاری‌پور

۳۳- احمد چرمیان

۳۴- سیدرضا فاطمی‌طلب

۳۵- پریسا سوهانی

۳۶- علیرضا جامنی

۳۷- سکینه کاظمی‌انوار

۳۸- اردشیر راد

۳۹- بهروز شریف کاظمی

۴۰- سید بهزاد سیادتی

۴۱- حامد امیری

۴۲- زهرا ایمانی‌مهر

۴۳- رحمت صالحی‌پرور

۴۴- محمد فهیمی هنزایی

۴۵- ابوالقاسم فرهمندی

۴۶- مهدی جاوید‌پور

۴۷- عبدالاحد مرادی

۴۸- سلمان آذری

۴۹- امیر پورشعبان

۵۰- فاطمه دالوند

۵۱- کوثر هردانی

۵۲- محمد کبیریان

۵۳- علیرضا کلهر

۵۴- حامد مهدوی

۵۵- حسن‌رضا قرلاقی

۵۶-سیدابراهیم ساداتی

۵۷- سمیعی نصرآبادی

۵۸- محمد نجات صداقت

۵۹- محسن الله‌ویران‌زاده

 

 

تجمع مردم در فرودگاه یاسوج
تجمع مردم در ورودی سالن فرودگاه یاسوج

 

تجمع مردم در فرودگاه یاسوج
تجمع مردم در فرودگاه یاسوج

 

۱۳:۴۰

به گزارش خبرگزاری ایلنا،علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری وجود نقص فنی در این هواپیما را رد کرده و گفت: «چنین چیزی صحت ندارد.»

او در پاسخ به بازگشت این هواپیما از میانه راه در تاریخ ۵ بهمن‌ماه گفت تا بررسی جعبه سیاه این هواپیما امکان اظهار نظر وجود ندارد.

عابد زاده گفت: «عملیات جست و جو در منطقه‌ای در روستای بیده در حال انجام است. زمان طول کشیدن عملیات مشخص نیست و نمی‌توان فعلا در این مورد مساله‌ای را مطرح کرد.»

 

۱۴:۱۰

فایل‌های صوتی گفتگو با علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص سقوط هواپیمای تهران-یاسوج

 

 

۱۴:۱۲

در این پرواز سه نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی- دکتر عبدالرضا کردی، رییس فرهنگ‌سرای ملل تهران و هادی فهیمی کارشناس و متخصص حیات وحش نیز حضور داشته اند.

 

۱۴:۱۵

با وجود این که هنوز لاشه این هواپیما پیدا نشده، حسن روحانی، رییس جمهور و آیت‌الله علی خامنه‌ای، وقوع این حادثه را به خانواده‌ها و بازماندگان کشته‌شدگان این حادثه تسلیت گفتند.

 

۱۵:۱۹

کاپیتان اکبری، کارشناس صنعت هوانوردی در گفتگویی با  خبرگزاری مهر گفت که هواپیمای مذکور دارای سیستم ردیابی است که از طریق آن می‌توان موقعیت هواپیما را مشخص کرد. او با توجه مشخص نبودن موقعیت این هواپیما گفت که این هواپیما به سیستم انتقال ضروری موقعیت مجهز است، و در صورتی که امدادگران نتوانند لاشه هواپیما را بیابند، می‌توان ظرف یک یا دو روز آینده موقعیت آن را شناسایی کرد.

 

۱۵:۳۴

گزارش شده است که در محدوده «پس‌دنا» حدفاصل روستای نقل و خفر، دودی به آسمان برخاسته که احتمالا ناشی از سقوط هواپیما است. بر همین اساس تیم‌های امداد روستایی به سوی این محل روانه شده‌اند.

 

۱۵:۵۴

این تصاویر متعلق به پرواز سال گذشته همین هواپیما در مسیر یاسوج است. میزان خطرناک بودن این پرواز به دلیل فاصله بسیار کم آن با کوهستان‌های منطقه و شرایط آب ‌وهوایی نامطلوب  در این تصاویر بوضوح دیده می‌شود.

 

 

۱۶:۲۷

در توییت وبسایت فلایت رادار که  یک وب‌سایت رهگیری پروازهاست، این هواپیما در ارتفاع ۵۱۷۳ متری در حالی که کاهش ارتفاع می داده از صفحه رادار محو شده است. در این توییت آمده است : «این هواپیما به سیستم قدیمی ارسال سیگنال مجهز است که موقعیت هواپیما را مشخص نمی کند. ما برای شناسایی محل دقیق هواپیما می‌بایست از آخرین سیگنال های ارسال شده به ۳ و یا ۴ دریافت کننده اطراف محل ناپدید شدن هواپیما استفاده کرد. چیزی که در این مورد خاص امکان پذیر نیست.»

 

 

۱۸:۲۶

بنابر گزارش شرکت هواپیمایی آسمان یکی از مسافران پرواز تهران - یاسوج، از این پرواز جا مانده است و بنابر این تعداد کشته‌شدگان احتمالی این حادثه ۶۵ نفر خواهد بود.

 

۱۸:۲۹

پلیس راه راهور ناجا نیز طی اطلاعیه‌ای از وضع محدودیت ترافیکی در محور محور اصفهان- سمیرم- یاسوج و بالعکس در استان‌های اصفهان و کهکیلویه و بویراحمد خبر داد. این محدودیت ترافیکی برای جلوگیری از تردد غیرضروری خودروها در جهت تسهیل درعملیات امداد و نجات (سقوط هواپیما) صورت گرفته و  تا اطلاع بعدی در محور فوق اجرا  خواهد شد.

 

۲۰:۱۵    روشن بودن موبایل یکی از مسافران

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبدالحسین افتخاری، مدیرکل مخابرات کهگیلویه و بویراحمد گفت که تلفن همراه یکی از مسافران هواپیمای حادثه‌دیده‌ی پرواز تهران-یاسوج زنگ می‌خورد و باتوجه به این مسأله، هواپیما احتمالاً در محدوده‌ی کوه سیاه سمیرم سقوط کرده است.

 

۲۰:۳۰

به گزارش ایران‌اینترنشنال، به نقل از یک خلبان هواپیمایی آسمان که نخواست نامش فاش شود، مدیریت بحران آسمان، به همه‌ی خلبان‌ها ابلاغ کرده است که درخصوص سانحه‌ی سقوط هواپیمای مسافربری، با هیچ رسانه‌ای گفت‌وگو نکنند.

روز یکشبنه ۲۹ بهمن، یک خلبان هواپیمایی آسمان در گفت‌‌وگویی با تلویزیون ایران‌اینترنشنال گفت که «مدل ATR 72، یک مدل هواپیمای «از رده خارج» است و اگر هم از آن استفاده‌ای شود، نباید به‌منظور مسافربری باشد».

این خلبان همچنین با اشاره به «فراملی» بودن دلیل این ابلاغ به خلبان‌ها، گفت که  از دید او، جمهوری اسلامی ایران، نمی‌خواهد تاثیر تحریم‌ها بر ناوگان هواپیمایی این کشور، به رسانه‌ها درز پیدا کند.  

 امیر کسروی، خلبان و کارشناس هواپیمایی از تورنتو ی کانادا، به ایران‌اینترنشنال گفت که فرسوده بودن ناوگان هوایی ایران مدت‌هاست به یکی از مسائل این کشور تبدیل شده است؛ اما این موضوع، درمورد هواپیمای تازه-سقوط‌کرده، از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشور رد شده است.

 

 

  • فرود اضطراری یک پرواز دیگر شرکت آسمان

علی متانت، مدیر فرودگاه شهدای ایلام، اعلام کرد پرواز شرکت هواپیمایی آسمان مسیر مشهد-ایلام نیز روز یک‌شنبه ۲۹ بهمن‌ماه، به‌علت شرایط نامساعد جوی در فرودگاه ایلام مجبور به فرود در فرودگاه کرمانشاه شده است.

 

  • فوت چند فعال محیط زیست و ۳ استاد دانشگاه

محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، از فوت جمعی از متخصصان محیط زیست و منابع طبیعی در حادثه‌ی سقوط هواپیمای شرکت آسمان خبر داد.

همچنین به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، خلیل آهنگران، رئیس اداره‌ی هماهنگی اداره‌کل نظارت و ارزیابی آموزش دانشگاه آزاد اسلامی و سیدرضا فاطمی‌طلب و احمد چرمیان از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی که جهت انجام مأموریت اداری عازم یاسوج بودند، در سانحه‌ي پرواز هواپیمای ATR72 جان باختند.

 

  • شرکت آسمان: فوت تمام سرنشینان را تأیید نهایی نمی‌کنیم

محمدتقی طباطبایی، مدیر روابط‌عمومی شرکت آسمان به رسانه‌ها اعلام کرد که با توجه به شرایط خاص منطقه، هنوز امکان دسترسی ما به محل سقوط هواپیما مشخص نیست و از این رو نمی‌توان به طور دقیق و قطعی خبر مرگ تمام سرنشینان این هواپیما را تأیید کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More