شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تشدید آلودگی هوا؛ عضو شورای شهر تهران: دولت متهم است، نه مردم

 

 

در حالی که وضعیت آلودگی هوا در چند شهر از جمله تهران، اصفهان و تبریز برای چندمین روز پیاپی «قرمز» اعلام شده است، بهاره آروین، رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران از این که دولت، مردم را در زمینه آلودگی هوا متهم کرده انتقاد کرد و گفت: «در تاریکی حاصل از نبود شفافیت، جای قاضی و متهم عوض می‌شود.»

آروین روز سه‌شنبه ۲۳ دی‌ماه در نطق پیش از دستور خود در شورای شهر مواضع مقام‌های دولتی در زمینه علت آلودگی هوا را زیر سوال برد و خواستار انتشار فیش برق و گاز تمام مشترکان پر مصرف در بخش دولتی و صنایع شد.

این عضو شورای شهر با اشاره به این که «شهر نیمه تعطیل است» و «عبور و مرور در شهر به حداقل رسیده»، تاکید کرد: «اما آلودگی هوا از هر زمان دیگری شدیدتر است.»

او گفت: «دی‌اکسید گوگرد پس از سال‌ها با شدتی عجیب و باور ناپذیر به شهر بازگشته» و «نفس شهروندان به شماره افتاده است و هیچکس پاسخگوی علت اصلی این حجم از آلودگی هوای شهرها نیست.»

آورین اضافه کرد: «هیچکس نمی‌گوید مصرف‌کنندگان اصلی و بزرگ گاز و برق در کشور صنایع هستند، و فیش برق و گاز ساختمان‌های عریض و طویل دولتی چندین برابر فیش‌های خانگی شهروندان است.» 

او همچنین از اظهارات اخیر عیسی کلانتری برای ارایه راه حل قطع برق انتقاد کرد و گفت: «خاموشی و قطع برق باید فقط شامل حال مردم و مشترکان خانگی شود؟ دولت هیچ مسئولیتی در برابر مدیریت مصرف انرژی در بخش دولتی و صنایع ندارد؟» 

به گفته این مقام شهری، صنایع پرمصرف و آلاینده با مصرف برق و گاز تقریبا رایگان هیچ دغدغه‌ای برای کاهش مصرف ندارند.

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران روز سه‌شنبه ۲۳ دی اعلام کرد کیفیت هوای پایتخت با افزایش غلظت آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و با شاخص لحظه‌ای ۱۶۸ در «وضعیت قرمز» و «شرایط ناسالم برای همه اقشار جامعه» قرار گرفت.

بر اساس درجه‌بندی‌ها، شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای قابل قبول (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک (ارغوانی) است.

به گزارش ایرنا، از ابتدای امسال تهران فقط دارای ۱۵ روز هوای پاک بوده و ۱۸۲ روز در این شهر وضعیت زرد، ۹۰ روز وضعیت نارنجی و ۱۱ روز وضعیت هوا برای همه گروه‌ها قرمز بوده است.

در این شرایط، آرش حسینی میلانی، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران از سازمان لیگ برتر به دلیل برگزاری دربی روز دوشنبه در تهران انتقاد کرد.

او روز سه‌شنبه در شورای شهر گفت دو مرجع شرکت کنترل کیفیت و وزارت بهداشت، با توجه به بالا بودن شاخص آلودگی هوای تهران، پیش از بازی دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس برگزاری این بازی را «به مصلحت» ندانستند.

 

کیفیت هوای سه شهر استان مرکزی خارج از حد استاندارد

 

در استان مرکزی، کیفیت هوای سه شهر صنعتی این استان روز سه‌شنبه «خارج از حد استانداردهای زیست محیطی و ناسالم» اعلام شد.

علیرضا محرابیان، رییس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی به ایرنا گفت: «متوسط شاخص کیفیت هوای اراک بیانگر هوای ناسالم برای گروه‌های حساس است.»

همچنین این مقام اداره حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: «شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای ساوه نیز به ۱۶۶ رسیده که بیانگر کیفیت هوای ناسالم برای همه گروه‌ها است.»

به گزارش ایرنا، ادارات شهرهای اراک، شازند و مهاجران به دلیل شدت آلودگی هوا، در روز یکشنبه ۲۱ دی تعطیل شد و فعالیت کوره‌های آجرپزی، کارخانجات آسفالت و شن و ماسه تا پایان هفته جاری ممنوع اعلام شده است.

این خبرگزاری اضافه کرد اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده ایران است که از ابتدای امسال تاکنون ۴۰ روز کامل برای گروه‌های حساس، یک روز کامل برای همه گروه‌ها و ۲۴ روز نیز به صورت لحظه‌ای ناسالم بوده است.

 

پنجمین روز وضعیت قرمز در اصفهان

 

در استان اصفهان نیز، مرکز پایش و کنترل هوای اداره‌کل حفاظت محیط زیست این استان، میانگین شاخص کیفیت هوا در همه ایستگاه‌های سنجش کلانشهر اصفهان ۱۷۲ اعلام کرد و وضعیت هوای این شهر برای پنجمین روز متوالی «قرمز» است.

همچنین بر اساس این گزارش، میانگین کیفی هوا در شهرستان‌های شاهین شهر با شاخص ۱۲۱، خمینی‌شهر با شاخص ۱۴۱ و نجف آباد با شاخص ۱۳۸ در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه های حساس قرار دارند.

یک کارشناس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان نیز گفت: «با توجه به پایداری جو و افزایش و انباشت آلاینده‌های جوی تا پایان هفته پیش‌بینی می‌شود که کیفیت هوای اصفهان در ساعات پرتردد در حد بسیار ناسالم برسد.»

 

وضعیت ناسالم برای تمامی گروه‌ها در تبریز

 

مرکز سنجش کیفی هوا اداره ‌کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان ‌شرقی وضعیت هوای تبریز در روز سه‌شنبه را «برای تمامی گروه‌ها ناسالم» اعلام کرد.

میرمحسن حسینی قمی، معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، روز سه‌شنبه به ایسنا گفت استفاده از مازوت در واحدهای تولیدی مانند نیروگاه «اجتناب‌ناپذیر» است.

او همچنین بر تاثیر افزایش آلودگی هوا بر افزایش دیگر آلودگی‌ها تاکید کرد و گفت: «اگر هوا حاوی سرب سنگین و فلزات سنگین شود منجر به سایر آلودگی‌های محیط مختلف نیز از جمله آب نیز خواهد شد.»

پیشتر مقام‌های مختلف از تاثیر افزایش آلودگی هوا بر افزایش آمار مرگ‌ومیز ناشی از کرونا خبر داده بودند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More