شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شورای شهر با اکثریت آرا استعفای نجفی را رد کرد

 

اعضای شورای شهر تهران با اکثریت آرا تقاضای استعفای محمدعلی نجفی، شهردار تهران، را رد کردند.

در جلسه رای‌گیری برای پذیرش یا رد استعفای نجفی در روز یکشنبه ۱۹ فروردین، اعضای شورا با ۱۶ رای مخالف درخواست استعفای شهردار تهران را رد کردند.

در رای‌گیری نجاه و دومین جلسه شورای شهر تهران که با حضور۲۰ عضو شورا انجام شد، تنها ۴ نفر به استعفای شهردار تهران رای موافق دادند. حسن خلیل‌آبادی تنها عضو غایب این جلسه بود.

روز چهارشنبه ۲۳ اسفندماه، با تایید خبر استعفای محمدعلی نجفی، شهردار تهران، مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در شورای شهر گفته بود که بررسی استعفای او به اولین جلسه شورا پس از تعطیلات نوروز موکول شده است.

نجفی در متن استعفای خود تنها دلیل این درخواست را بیماری عنوان کرد و گفت بود که بدون کمترین تعلل و تردید و به قصد اصلاح سیستمی فسادآلود همه تهدیدها، توهین‌ها و تهمت‌ها را پذیرفتم و دم بر نیاوردم.

او در بخش دیگری از سخنان خود به دفاع از کارنامه کاری‌اش در این مدت پرداخت و گفت که قابل مقایسه با هیچ دوره‌ای نیست، اما حفظ این مسئولیت با این بیماری خیانتی است بر امانتی که مردم به شورا سپرده‌اند.

به گفته نجفی، موضوع استعفای او هیچ ارتباطی با مسائل سیاسی و محیطی و اطراف آن ندارد.

پس از اظهار این دلایل و اصرار شهردار تهران مبنی بر پذیرفته شدن درخواست استعفایش از سوی شورای شهر، افشین جبیب‌زاده با بیان این که یک ثانیه تاخیر در تصمیم‌گیری را جایز نمی‌داند موافقت خود را با درخواست نجفی اعلام کرد.

به گفته او در حال حاضر شهردار تهران با توجه به وجود بدهی‌ها و مشکلات شهری، به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند درباره شهر تصمیم قطعی بگیرد.

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، نیز با اعلام موافقت استعفای نجفی گفت: «نباید شهر را حتی برای یک ساعت بدون مدیر رها کرد».

حق شناس با اشاره به عملکرد هفت ماه و نیم نجفی بعنوان شهردار تصریح کرد که او در هنگام تحویل شهرداری با انبوه بدهی‌ها مواجه بود.  

به گفته این عضو شورای شهر، زمانی که شهرداری تهران تحویل گرفته شد، باید هر ماه حدود «۵۰۰ میلیارد تومان» حقوق داده می‌شد در حالی که موجودی خزانه در آن زمان تنها «۱۳ میلیارد تومان پول» بود و در این شرایط ۶۰۰۰ میلیارد بدهی نیز پرداخت شد.

حق شناس با دفاع از عملکرد شهردار تهران گفت که «اگر نجفی به این جمع‌بندی رسیده که نمی‌تواند بماند باید تکلیف شهر را همین امروز مشخص کنیم».

حسن رسولی در سخنانی ضمن ابراز مخالفت با استعفای نجفی به او و دیگر اعضای شورای شهر گفت که باید به جای استعفا، پیگیر سرنوشت ۱۲ گزارشی که به دستگاه قضایی داده شده باشیم.

به گفته رسولی، در نیمه‌های سال ۹۶ سخنگوی قوه قضاییه رسما اعلام کرد که مدیر دوم شهر در دوره قبل به جرم «مسائل مالی در بازداشت» است و هنوز نمی‌دانیم سرنوشت او چه شده است. او خطاب به نجفی گفت: «آقای نجفی اهمیت تصمیم شما فراتر از بیماری است».

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، نیز در مخالفت با استعفای نجفی از او خواست که به جای استعفا، به دنبال درمان باشد.

احمد مسجد جامعی یکی دیگر از مخالفان استعفای نجفی نیز با بیان اینکه انتخاب او با «وسواس» صورت گرفت، او به عنوان «فردی واقع‌گرا» توصیف کرد و از او خواست که در سمت خود باقی بماند.  

محسن هاشمی رئیس شورای شهر خطاب به اعضای آن و خبرنگاران گفت که تا ساعت ۱۶ روز یک‌شنبه، تصمیم شورای شهر مبنی بر عدم پذیرش استعفای شهردار تهران به محمدعلی نجفی ابلاغ خواهد شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More