شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صالحی‌امیری: عربستان شروط ایران برای تامین امنیت حجاج را پذیرفت

 

رضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای عالی حج، روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه، در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران به آخرین وضعیت حج تمتع اشاره کرد و گفت: عربستان سعودی شروط لازمی که ایران برای تامین امنیت حجاج داشت را  پذیرفت و آن را مکتوب کرد.

به گزارش ایرنا وی افزود: آن چه در سیاست رسمی در مورد حج برای نظام مطرح است برگزاری حج با عزت و با کرامت است که برای این کار همه مسیرهای ممکن را طی کردیم و اکنون موضوع امنیتی حجاج در سطوح بالای نظام مطرح است.

 

  • همه اقدامات برای برگزاری حج آغاز شده است

عضو شورای عالی حج گفت: مطابق برنامه ثبت نام انجام و آموزش در سطح کاروانها آغاز شده، همه اقدامات لازم برای اجاره اماکن، هماهنگی‌های هواپیمایی برای برقراری پروازها، تمام تمهیدات و پشتیبانی نیز آغاز شده و با جدیت دنبال می‌شود.
 

  • نخستین گروه زائران ۹ مرداد ماه اعزام می شوند

عضو شورای عالی حج و زیارت با بیان اینکه اکنون گروه‌های مختلف پزشکی و پشتیبانی و گروه‌های هواپیمایی در مکه و مدینه برای هماهنگی لازم مستقر شده‌اند، از اعزام نخستین گروه کاروان‌ها به حج تمتع در ۹ مرداد ۹۶ خبر داد.

 

  • سیاست و تصمیم فعلی نظام اعزام زائر به حج است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد سیاست رسمی نظام اعزام زائر به عربستان با همه تمهیدات لازم است. وی تاکید کرد: بطور طبیعی شرایط و وضعیت را رصد می‌کنیم و هر وقت اتفاقی محتمل باشد آن را در سطوح عالی نظام طرح و پیگیری خواهیم کرد.
همزمان علی قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت، از تشکیل جلسه شورای‌عالی‌ امنیت‌‌ ملی درباره حج خبر داد و گفت: در این جلسه تصویب شد که زائران ایرانی امسال در حج تمتع شرکت کنند و اگر مشکل غیر مترقبه‌ای پیش نیاید، مشکل خاصی در حج امسال نخواهیم داشت. او درباره اعزام هیأت کنسولی جمهوری اسلامی به عربستان نیز گفت: کارهای کنسولی انجام شده و در چند روز آینده ویزای آنها صادر خواهد شد. قاضی‌عسکر ادامه داد: تیم پزشکی حج نیز یک نرم افزار برای ثبت اطلاعات زائران دارد و طبق آنچه عربستان تعیین کرده است در حال ثبت اطلاعات زائران هستیم تا ویزای الکترونیکی نیز به موقع صادر شود.
۱۳ تیرماه ۹۶ وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که  دولت عربستان موافقت کرده تا هیات کنسولی ایران در ایام برگزاری حج در این کشور مستقر شود. بر این اساس، تعدادی از کارشناسان بخش کنسولی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در زمان برگزاری مراسم حج به صورت موقت در شهرهای جده، مکه و مدینه برای ارائه خدمات کنسولی به حجاج ایرانی مستقر خواهند شد. جمهوری اسلامی ایران مدتها پیش از عربستان سعودی خواسته بود یک هیات کنسولی در ایام حج در این کشور مستقر شود تا پیگیر مسائل کنسولی مربوط به حجاج ایرانی شود.

ازدحام جمعیت در جریان برگزاری مراسم رمی جمرات در روز عید قربان در  مهرماه ۹۴، به کشته شدن بیش از ۴۶۰ زائر ایرانی منجر شد. این اتفاق به همراه حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد روابط دو کشور را قطع و پس از آن ایران اعزام زائران را به حج متوقف کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More