شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
همزمان با کاهش صید سخت‌پوستان به‌‌خاطر گرمایش زمین:

طبخ انسانی‌تر خرچنگ با کمک ماریجوانا

 

در ایالت مِین در شمال‌شرقی آمریکا، یک رستوران خرچنگ‌هایش را با کمک ماریجوانا ابتدا می‌خواباند و سپس آنها را می‌پزد، تا خرچنگ را انسانی‌تر پخته باشد.

اغلب برای پختن خرچنگ، آن را زنده درون آب جوش می‌اندازند تا بپزد و این موجود دریایی را نمی‌توان کشت و سپس طبخش کرد.

برای همین، فعال‌های حقوق حیوانات همیشه از آزارهایی که این حیوان تحمل می‌کند تا انسان بتواند آن را صرف کند، انتقاد می‌کنند.

برخی می‌گویند خرچنگ در این فرآیند طبخ درد نمی‌کشد، چون در آب داغ می‌خوابد. ولی پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که خرچنگ‌ها یا دیگر سخت‌پوستان در این شیوه آشپزی، عذاب می‌کشند.

حالا رستوران دریاچه خرچنگ اسطوره‌ای شارلوت (Charlotte's Legendary Lobster Pound) در ایالت مِین آمریکا، این انتخاب را به خریدار داده است تا خرچنگ‌های زنده در آب‌جوش پخته‌شده را بخواهند یا خرچنگ‌هایی را که در ابتدا تحت‌تاثیر ماریجوانا آرام گرفته‌اند.

صاحبان این رستوران می‌گویند این شیوه طبخ، «انسانی‌تر» است، ولی خوردن این خرچنگ‌ها، مشتری را «های» نمی‌کند و تأثیری از مصرف ماری‌جوانا به مشتری منتقل نخواهد شد.

پیش‌تر در کشور سوییس، از رستوران‌ها خواسته شده بود تا ابتدا خرچنگ‌ها را با کمک ماریجوانا آرام و سپس آنها را بپزند. سوییس همانند ایالت مِین آمریکا، قوانین آزادانه‌ای برای مصرف ماریجوانا دارد و شیوه‌های آشپزی با کمک گُل، به‌تدریج گسترده‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

افزایش تقاضا، کاهش صید

در سال‌های اخیر، بازار جهانی شاهد افزایش تقاضا برای خرچنگ بوده است، ولی در مقابل، گرمایش زمین به کاهش تولید آن منجر شده است. ایالت مِین نیز که زمانی از عمده‌ترین تولیدکنندگان خرچنگ آمریکا بود، به‌شدت تحت‌تأثیر این موضوع قرار گرفته است.

آمار سازمان اقیانوسی و جوی دولت فدرال آمریکا (نوآ) می‌گوید که منطقه نیوانگلند (شامل ایالت مِین) شاهد کاهش ۹۷/۷ درصدی صید خرچنگ بوده‌ است. در این منطقه، در سال ۱۹۹۶ میلادی، ۹/۴ میلیون پوند (نزدیک‌به ۴/۳ کیلوگرم) خرچنگ صید شده بود که این رقم، در سال ۲۰۱۴ میلادی به نزدیک به ۲۱۶ هزار پوند (حدود ۹۸هزار کیلوگرم) کاهش یافته است.

گرمایش زمین باعث گرم‌تر شدن آب‌های جهان شده است و تازه‌ترین آمار نوآ می‌گوید که در ماه اوت امسال، آب‌های خلیج مِین، پنج درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از میانگین مرسوم این منطقه بوده‌اند. به‌دلیل این حرارت بالا، خرچنگ‌ها به نقاط عمیق‌تر رفته‌اند و همچنین از تعداد آنها کاسته شده است.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More