شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

علی لاریجانی: سند ۲۰۳۰ باید از لحاظ محتوایی بررسی شود

 

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به تذکر نماینده‌ای درخصوص بررسی سند ۲۰۳۰ در مجلس گفت: دولت این سند را به هیأت تطبیق مصوبات ارائه کرده بود و فقط از نظر شکلی مورد بررسی قرار گرفت و به محتوا ورود نکردیم.
به گزارش خبرگزاری مهر، در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه، ۷ خرداد ماه مجلس شورای اسلامی، حسین علی حاجی‌دلیگانی با اعلام تذکری خطاب به لاریجانی گفت: «مصوبه ۲۰۳۰ در ۲۵ شهریورماه ۹۵ در دولت تصویب شده است؛ اگر این مصوبه به مجلس ارائه شده و شما نظر داده‌اید، بفرمایید. اگر به مجلس ارائه نشده، باز هم اعلام کنید که چرا دولت این مصوبه را به مجلس ارائه نداده و شما نیز برخوردی نکردید».
در ادامه علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: «در مورد این مصوبه دو بحث وجود دارد: اول بحث شکلی، دوم بحث محتوایی. مصوبه ۲۰۳۰ به هیأت تصویب مصوبات در مجلس ارائه شد و هیأت تطبیق از نظر شکلی این مصوبه را مورد بررسی قرار داد، که مشکلی نداشت اما به لحاظ محتوایی باید مورد بررسی قرار گیرد».
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: «محتوای مصوبه ۲۰۳۰ دولت باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی شود که هنوز درخصوص محتوا اظهارنظری از طرف شورای انقلاب فرهنگی مطرح نشده است و جلسه گذشته به کمیسیون آموزش دستور داده شد تا محتوا را بررسی کنند.»

در هفته‌های گذشته اجرای سند ۲۰۳۰ به مناقشه‌ای میان اصولگرایان و دولت حسن روحانی تبدیل شده است. روز یکشنبه، ۱۷ اردیبهشت آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، با انتقاد شدید از اجرای برنامه آموزشی یونسکو، آن‌را غیر مجاز اعلام کرد و گفت: «اصل کار غلط است. اینکه ما برویم سندی را امضا کنیم و بعد بیاییم بی سرو صدا آن‌ را اجرا کنیم، مطلقاً مجاز نیست».
حسن روحانی، در اولین نشست خبری خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، درباره سند آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو گفت: «وزرای ما مسأله ۲۰۳۰ را به دقت توضیح دادند و گفتند چیزی اگر خلاف فرهنگ ملی و ارزش ما باشد، به آن توجه نخواهیم کرد. بسیار متأسف هستم از آنهایی که در انتخابات سوء‌استفاده کردند. ولی نسبت‌به ۲۰۳۰ نمی گذرم. به معلمان توهین کردند. در شهرهای کوچک و بزرگ اعلامیه انداختند و دروغ گفتند. عده‌ای رفتند طلبه‌های جوان ما را تحریک کردند و به روستاها فرستادند که به این دولت رأی ندهید که دین خود را از دست ندهید. این کار زشت بود. امیدوارم خداوند از گناهشان بگذرد. مردم و معلمان ما خودشان می‌دانند، اما من از این موضوع نمی‌گذرم».

محافظه‌کاران و رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان، این سند را توطئه‌ای برای به گفته‌ی خودشان، «نفوذ» می‌دانند. آنان نسبت به «برابری جنسیتی» نگرانند و اهداف این سند را با ارزش‌های جمهوری اسلامی در تعارض می دانند. حامیان این برنامه اما آن‌ را استفاده از تجربه‌های بین‌المللی برای توسعه و مدرن‌سازی آموزش در کشور عنوان می‌کنند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More