شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فرود هم‌زمان و موفقیت‌آمیز دو موتور بیرونی فضاپیمای «فالکون هِوی»

 

پس از پرتاب موفقیت‌آمیز «فالکون هِوی»، قدرتمندترین موشک ساخت شرکت صنایع هوافضای اسپیس‌ایکس، روند بازگرداندن و فرود آوردن سالم و هم‌زمان ۲ موتور اصلی این فضاپیما با موفقیت انجام شد و برگی جدید را در تاریخ صنایع فضایی ورق زد.

به گزارش وبسایت «تک‌کرانچ» (Tech Crunch)، دو موتور بیرونی به‌کار رفته در این فضاپیما، ازنوع «فالکون۹» بوده‌اند که در سال ۲۰۱۶ در پروژه‌ی اسپیس‌ایکس از آن‌ها استفاده شد.

این دو موتور، پس‌از انجام مأموریت خود برای ارسال فضاپیمای «فالکون هِوی»، با موفقیت تمام، در دو نقطه‌ی از پیش تعیین‌شده در مرکز فضایی کندی فرود آمدند.

متأسفانه پس از فرود موفقیت‌آمیز این دو موتور، سومین موتور که موتور اصلی فضاپیمای فالکون هِوی است و قرار بود بر سکوی شناوری که در دریای آتلانتیک تعبیه شده بود، فرود آید، با سرعت ۴۵۰ کیلومتر در ساعت، به سطح آب برخورد کرد و نابود شد.

علت اصلی این حادثه، کار نکردن «موتورهای فرودی» بوده که در بخش انتهایی موتور اصلی و برای خنثی‌کردن نیروی جاذبه تعبیه شده‌اند.

با وجود این فرود ناموفق، بازگشت موفقیت‌آمیز دو موتور دیگر این پروژه، تحولی بزرگ در صنایع فضایی، نه‌تنها از جهت پیشرفت پروژه‌ی اسپیس‌ایکس در بازگرداندن موفقیت‌آمیز موشک‌های پرتاب‌شده به فضاست، بلکه تأییدی بر ایده‌ی نوآورانه‌ی «ایلان ماسک» بنیان‌گذار این شرکت، درخصوص استفاده از موشک‌های چندبار مصرف در پروژه‌های فضایی محسوب می‌شود.

ماسک امیدوار است که در کمتر از ۲۴ ساعت، موشک‌های پرتابی را به زمین بازگرداند و قابلیت آن‌ها را به نقطه‌ای برساند تا بتواند هر روز، ۲ بار آنها را به‌سمت فضا پرتاب کند.

فضاپیمای «فالکون هِوی» با ابعاد و نیروی بی‌سابقه‌ی خود، توانایی و گنجایش بیش از ۶۳هزار کیلوگرم بار، برای انتقال به مدار پایینی زمین را دارد. مداری که از آن می‌توان به‌عنوان سکویی برای سفر به مریخ و مرزهای فراتر از آن استفاده کرد.

پروژه‌ی موشک‌های چندبار مصرف اسپیس‌ایکس که باعث کاهش هزینه‌های سفر به فضا می‌شود، کلید اصلی ساخت ایستگاهی در مدار زمین، برای سفر به مریخ است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More