شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی یازدهم بهمن‌ماه

فقر مهم‌ترین عامل کودک همسری

 

روزنامه‌های امروز را می‌شود دو بخش کرد: آن‌ها که عکس مقبره و مرقد آیت‌الله خمینی را در صفحه اول کار کرده‌اند و روزنامه‌هایی که از خمینی گذشته‌اند و سراغ موضوعات دیگری رفته‌اند.

از قضا بیشتر روزنامه‌ها عکسی از حضور رهبر و رییس جمهوری در آرامگاه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی را تیتر یک کرده‌اند و به گلایه رهبری از مسئولان آرامگاه شهدا پرداخته‌اند.

گویا خامنه‌ای از طرح همسان‌سازی قبور خوشش نیامده و خواسته است که به روال پیش، خانواده‌ها مقبره‌ها را تزئین کنند. دلیل این زیارت مقبره امام هم همان‌طور که می‌دانید، به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی است.

حسن روحانی در آرامگاه خمینی سخنرانی کوتاهی کرد و مشکلات کشور را به گردن آمریکا و تحریم‌هایش انداخت. البته روزنامه اصول‌گرای فرهیختگان در همان صفحه اول، طعنه‌ای به رییس جمهوری زده است، با این تیتر: «آیا فقط آمریکا مقصر است».

هنوز اروپایی‌ها از سازوکار مالی اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا رونمایی نکرده‌اند، اما بازار ارزی و بورس کشور منتظر این تصمیم است.

شرایط شکننده مناسبات ایران با اروپا و آمریکا موضوع یادداشت نوذر شفیعی با عنوان «یک گام مانده به پایان برجام» در روزنامه آرمان است. در این یادداشت آمده است که اروپایی‌ها هرچند در اتخاذ سازوکار مالی جدی‌اند، اما آینده برجام بستگی به متغیرهای زیادی دارد، ازجمله تصویب لوایح چهارگانه و برنامه موشکی ایران. نویسنده آرمان توصیه کرده است که ایران در برجام باقی بماند، چراکه با خروج از این معاهده، فشارهای سیاسی و اقتصادی بیشتر خواهد شد.

در این اوضاع سخت بین‌المللی، هفتاد و دو نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای سرگشاده خواستار تغییر در مدیریت نفتی کشور و عزل بیژن زنگنه، وزیر نفت شده‌اند. روزنامه اعتماد چهره زنگنه را در صفحه اول کار کرده و عبدالله ناصری در سرمقاله این روزنامه نوشته است که منتشرکنندگان نامه، از افراطی‌های مخالف دولت‌اند که نه درک درستی از شرایط بین‌المللی دارند و نه از اوضاع کشور باخبرند.

پریشب جشنواره فیلم فجر هم افتتاح شد که حواشی زیادی داشت. در افتتاحیه از فاطمه معتمدآریا، هنرپیشه مشهوری که رسانه‌های حکومتی علاقه‌ای به او ندارند، تجلیل شد و بعد از مراسم هم صدای اعتراض رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان بلند شد که یک زن در افتتاحیه تک‌خوانی کرده است. ماجرای روز اول جشنواره در روزنامه‌های آفتاب و سازندگی مفصل آمده است.

بد نیست از صفحه اول روزنامه ایران هم یادی کنیم که شادمانه و به‌مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی تیتر زده است: «سلام بر چهل سالگی». چهره عابران از جلوی دکه مطبوعات وقتی این تیتر را می‌خوانند، دیدنی است.

 

هیچ‌کس در ایران شب گرسنه نمی‌خوابد

 

کاظم انبارلویی در سرمقاله روزنامه اصول‌گرای رسالت، کارنامه چهل‌ساله جمهوری اسلامی را پر افتخار دانسته است. نویسنده رسالت نوشته است که دشمنان نظام از مرفهان بی‌دردند که سر در آخور آمریکا و اسرائیل دارند و دشمنان پایگاهی در میان محرومان و مستضعفان پیدا نمی‌کنند، چراکه نظام اسلامی به این طبقه توجه کرده است.

انبارلویی پس از این مقدمه، یک‌سری آمار هم داده است و نوشته که بیش از صدوپنجاه هزار خیریه و بیست شبکه ملی در کشور فعال‌اند تا کسی سر گرسنه بر بالین نگذارند و امروز هیچ یتیمی در کشور بی‌حامی نیست.

 

فقر مهم‌ترین عامل کودک همسری

 

در کشورهای توسعه‌یافته تمامی افراد زیر هجده‌سال کودک تلقی می‌شوند، اما در ایران کودک برمبنای بلوغ جنسی معین می‌شود و حداقل سن قانونی برای ازدواج هم زیر هجده سال است.

سیمین حاجی‌پور، جامعه‌شناس، در گفت‌وگویی با آرمان گفته است که اگرچه بنابر سنت یا قواعد دینی، ازدواج کودکان در قوانین ایران مجاز شده است، اما دلیل اصلی وقوع این‌گونه ازدواج‌هایی فقر است.

این جامعه‌شناس ادامه داده است که ازدواج کودکان هزینه‌های غذا و پوشاک خانوداه را کاهش می‌دهد و از طرفی عوایدی هم برای خانواده دارد و درواقع عروس دربرابر شیربها و مهریه فروخته می‌شود.

حاجی‌پور بدترین عواقب کودک همسری را حاملگی زودهنگام دانسته که به جسم و روح کودک صدمه می‌زند و هشدار داده است که با شیوع چنین ازدواج‌هایی، ما با طلاق‌های زیادی مواجه خواهیم شد و پدیده کودک بیوگی هم بر کودک همسری افزوده خواهد شد.

 

جشنواره فجر دیگر جذاب نیست

 

جشنواره فیلم فجر دیگر برای کارگردانان جذابیتی ندارد و اهالی سینما رغبتی برای شرکت در این جشنواره ندارند. از طرفی، همین جشنواره دست و پا شکسته هم حاشیه‌های عجیب و غریب دارد. همدلی نوشته است که در افتتاحیه این جشنواره سرودی هم‌خوانی شد که حاضران در جشنواره آن را دو صدایی شنیدند، اما گویا صدابرداری تلویزیون ایراد داشته و صدای زن واضح‌تر بوده و همین مساله باعث موجی از حملات به وزیر ارشاد شده است. از طرفی هنوز جشنواره شروع نشده، توهین به بازیگران آغاز شده است و روزنامه کیهان، فاطمه معتمدآریا را به‌دلیل انتقاداتش از اوضاع فرهنگی و اینکه گفته در چهل سال گذشته هرجا رفته برایش مانع ایجاد کرده‌اند، پیرزن هنرپیشه لقب داده است.

 

صنعت خودروی ایران در آستانه ورشکستگی

 

تا پایان تابستان گذشته، دو شرکت خودروسازی کشور پنج‌هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته‌اند و این درحالی است که با صعود قیمت خودرو، مصرف‌کنندگان توان خرید ندارند. بنابر گزارشی که صدای اصلاحات منتشر کرده، صنعت خودروی ایران به‌دلیل تحریم‌ها در آستانه ورشکستگی است. در حال حاضر، خودروسازها پانزده میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکارند و اگر وضعیت اقتصادی بر همین منوال پیش برود، یک‌میلیون نفر در بخش های مختلف از قطعه‌سازی تا خدمات بعد از فروش، در خطر بیکاری قرار می‌گیرند.

 

ممنوعیت سگ‌گردانی قانونی نیست  

 

هفته‌ای که گذشت، رییس پلیس تهران سگ‌گردانی در سطح پایتخت را ممنوع اعلام کرد و بهانه این ممنوعیت هم حمله دو سگ به یک دختربچه در لواسان عنوان شد.

حالا علی هاشمی، حقوقدان، در یادداشتی نوشته که هر ممنوعیتی نیازمند قانون است و پلیس نمی‌تواند قانون وضع کند. آن‌طور که این وکیل دادگستری نوشته است، هرچند که نگاه داشتن سگ حرمت شرعی دارد، اما حرمت شرعی هم به‌تنهایی نمی‌تواند ممنوعیت قانونی به‌همراه داشته باشد. این حقوقدان به مسئولان تذکر داده که چه بخواهیم و چه نخواهیم، نگهداری از سگ در میان بخشی از جامعه به‌صورت عرف درآمده است و ممنوعیت نمی‌تواند چاره کار باشد، همان‌طور که درمورد ماهواره و فیلترینگ تلگرام موثر نبود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More