شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
نگاهی اجمالی به فرهنگ‌سازی جنگ در قالب بازی

مدافعان حرم در قاب موبایل: وقتی سردار سلیمانی کارتونی می‌شود

 

طی سال‌های گذشته با توجه به علنی‌تر شدن سیاست جنگ در خارج از مرزهای کشور، مقامات ایران مستشاران نظامی خود در سوریه را «مدافعان حرم» نامیدند تا مثل همیشه با این دستاویز به تصمیمات سیاسی خود رنگ و‌ بوی مذهبی بدهند. تبلیغات گسترده، استفاده از تریبون‌های مختلف جهت جذب نیرو، برگزاری بزرگداشت‌های محله‌ای و منطقه‌ای، قهرمان‌سازی، دستور به مدارس و مراکز آموزشی جهت تکلیف به افراد برای بحث و نگارش مطالبی پیرامون این مساله و سرمایه‌گذاری‌های سنگین فرهنگی، فقط بخشی از تلاش‌های صورت‌گرفته برای جا انداختن این موضوع بوده است.

ایدئولوژی‌های سیاسی و دینی زمانی می‌توانند به‌خوبی گسترش پیدا کنند که در همه زمینه‌های موضوعی رشد‌و‌نمو داشته باشند. بر کسی پوشیده نیست که رهبران و مسئولان ایران نیز از این مساله آگاه‌اند.

یکی از حوزه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با باورهای سیاسی حوزه فرهنگی است، و یکی از زیرمجموعه‌های فرهنگی جذاب برای این موضوع حوزه بازی‌های موبایل است. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای آمار گیمرهای موبایل ایران را حدود ۲۵ میلیون نفر عنوان کرده است که بخش عمده‌ای از این گروه را کودکان و نوجوانان تشکیل داده‌اند؛ گروه هدفی ایده‌آل جهت تبلیغ ایدئولوژی‌های نظام برای آینده.

با یک جست‌و‌جوی ساده در اینترنت و بازار اپلیکیشن‌ها می‌توان ده‌ها نمونه از بازی‌های موبایلی را یافت که هدفشان تبلیغ فعالیت مدافعان حرم در سوریه است.

در توضیح یکی از این بازی‌ها، که در «کافه‌بازار» موجود است، آمده: «از چند سال پیش که گروه‌های تکفیری وارد مناطقی در سوریه شده‌اند، چندین مرتبه به حرم عقیله بنی‌هاشم، حضرت زینب کبری (س) تعرض کرده‌اند و حتی در مقاطع خاصی به سمت حرم بانو، موشک پرتاب نموده‌اند. گروه‌هایی از کشورهای مسلمان در پی این حملات و تعرضات تشکیل شده است که نام خود را مدافعان حرم گذاشته و در دفاع از حرم بی‌بی زینب، از تمام هستی خود گذشته‌اند. شما در این بازی در نقش یک مدافع حرم با استقرار نیروها و ساخت و تسخیر مقرها، باید سد راه نیروهای تکفیری شوید و نگذارید به اهداف شوم خود برسند.»

یکی دیگر از این بازی‌ها که «مدافعان آزادی» نام دارد، ضمن تبلیغ کانال «شهید بی‌سر» در توضیحات خود (که اشاره به محسن حججی دارد)، چنین آیه‌ای را نیز جهت معرفی بازی به کار برده: «کسانی را که در راه خدا کشته شده‌اند مرده مپندار، بلکه زنده‌اند و نزد پروردگارشان به ایشان روزی می‌دهد.» این بازی همچنین نامزد بهترین دستاورد هنری دوبُعدی در هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران بوده است.

 

 

فرهنگ‌سازی و تهییج ذهن مخاطبان، دو هدف اصلی ساخت این‌گونه محصولات به‌شمار می‌رود. اما از طرفی، علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته روی این حوزه، مشاهده میزان نصب این بازی‌ها گواه استقبال نه‌چندان بالای مخاطبان است. برخی از این بازی‌ها کمتر از ۲۰۰ نصب فعال دارند و محبوب‌ترین آن‌ها (که شخصیت سردار سلیمانی را در قالب چهره‌ای کارتونی به تصویر کشیده)، ۲۰ هزار مخاطب دارد که در قیاس با دیگر بازی‌های محبوب ایرانی، عدد چشمگیری به حساب نمی‌آید.

گسترش اینترنت و رسانه‌های اجتماعی در کنار افزایش آگاهی مردم و نیز تلاش‌های فرهنگی که از طرف گروه‌های مختلف و مخالف ایدئولوژی‌ بسته نظام ایران صورت گرفته، سبب شده طی سال‌های اخیر، کار برای مقامات ایران (به‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌های گزاف مالی و فرهنگی)، بیش از پیش دشوار و در برخی موارد ناممکن شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More