شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی اول دی‌ماه

مشاوره اطلاعاتی فرانسه با مجاهدین برای سرکوب جلیقه‌زردها

 

ترامپ در تصمیمی غافلگیر‌کننده، دستور خروج نیروهایش از سوریه و افغانستان را صادر کرد و همین کافی بود که روزنامه‌های اولین روز زمستان در صفحه اول به این رفتار غیر‌منتظره رییس‌جمهوری آمریکا واکنش نشان دهند. خروج سربازان آمریکایی همان چیزی بود که مدت‌هاست سیاستمداران ایرانی می‌خواستند، اما حالا که این اتفاق افتاده است، تحلیل‌ها چندان خوش‌بینانه نیست، گو این‌که شبکه فاکس‌نیوز هم در تفسیری، این عقب‌نشینی آمریکا را تاکتیکی و زمینه‌ساز حمله به ایران دانسته است.

با این‌حال، روزنامه‌های اصولگرا سعی کرده‌اند تا فرصت رجز‌خوانی را از دست ندهند، آن‌طور که روزنامه جوان این اتفاق را گام اول در اخراج آمریکا از خاورمیانه دانسته و روزنامه جام‌جم تیتر زده است «فرار بزرگ». کیهان البته سوال کرده که «خروج آمریکا از سوریه و افغانستان، فریب یا فرار؟» و در یک تحلیل عجیب نوشته است که آمریکایی‌ها به‌دنبال تقویت داعش هستند. علی خرم هم در روزنامه آرمان نوشته که این تصمیم ترامپ میان صدها تصمیم بی‌حساب‌و‌کتاب رییس‌جمهوری آمریکا می‌تواند به‌نفع مردم سوریه باشد و از جنگ و خونریزی بیشتر جلوگیری کند.

ماجرای نماینده سراوان، محمد باسط درازهی، هم بیخ پیدا کرده و حالا آن‌طور که روزنامه جوان نوشته است، این نماینده علاوه بر سابقه هتاکی و این‌که چند روز پیش به کارمند گمرک توهین کرد، مقاله‌دزدی هم کرده و یک تحقیق علمی را به نام خودش منتشر کرده است.

این روزها، طرفداران رییس‌جمهوری با اصلاح‌طلبانی که می‌گویند روحانی به جبهه اصلاحات مدیون است درگیر هستند و روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان «خدعه ناپاک»، شرحی از این جنگ‌و‌‌جدل داده و نوشته است حزب اعتدال و توسعه، که حزب رییس‌جمهوری محسوب می‌شود، سعی می‌کند میان اصلاح‌طلبان تفرقه بیندازد و نمونه‌اش حرف‌های محمود واعظی، رییس دفتر روحانی، است که اصلاح‌طلبان را به دو دسته معتدل و تندرو تقسیم کرده و البته منتقدان دولت را تندرو و افراطی دانسته است.

در روز اول زمستان و در حالی‌که دمای تهران و برخی شهرها به زیر صفر می‌رسد، این گزارش روزنامه آفتاب هم رنج آور است که سه هزار خانواده در حاشیه تهران از سرما می‌لرزند. ماجرا از این قرار است که در شهرک مهستان، واقع در شهریار از توابع تهران، چند سال است که لوله‌کشی گاز معطل مانده و بدتر این‌که جایی هم برای پر کردن کپسول‌های گاز و روشن کردن بخاری‌های گازی نیست و این شده است که مردم تهیدست این شهرک از سرما می‌لرزند.

 

ایران و قضیه ایران

 

فرصت به سر رسیده است و دیگر نمی‌شود مشکلات کشور را به گردن دشمنان داخلی و خارجی انداخت. رضا اکبری نوری در یادداشتی به ایران و قضیه ایران پرداخته و نوشته است قبل از انقلاب، انقلابی‌ها وعده می‌دادند همه مشکلات با آمدن جمهوری اسلامی حل می‌شود و در سایه سیاستِ نه شرقی و نه غربی، ایران به استقلال و آزادی می‌رسد. بعد از انقلاب، تا سال‌ها جنگ تحمیلی و دسیسه دشمنان داخلی و خارجی دلیل تداوم عقب‌ماندگی معرفی شد و بعدتر، جناح‌های داخلی همدیگر را متهم به سنگ‌اندازی کردند، حالا به نظر می‌رسد این بازی کسالت‌آور با دور شدن احزاب و جناح‌ها از دولت و متهم کردن دولت به‌عنوان مسبب همه گرفتاری‌ها آغاز شده است. اما این بازی موش‌و‌گربه دیگر فایده ندارد و فرصت به سر رسیده است و دیگر نمی‌توان سر مردم را با این بازی گرم کرد. نویسنده نتیجه گرفته که بزرگ‌ترین مشکل کشور این است که ما با کسانی طرف هستیم که نه حاضرند مسئولیت اشتباه‌های خود را بپذیرند و نه می‌توانند با هم کار کنند.

 

مشاوره اطلاعاتی فرانسه با مجاهدین برای سرکوب جلیقه‌زردها

 

ستون اخبار ویژه روزنامه کیهان، امروز، یک خبر خیلی ویژه دارد. کیهان مدعی شده که این خبر موثق از مرکزیت سازمان مجاهدین به روزنامه کیهان درز کرده است و فرانسوی‌ها قصد دارند از تجربه مجاهدین در سرکوب استفاده کنند. در ستون خبر ویژه کیهان آمده که سازمان اطلاعات و امنیت فرانسه سه نفر از مجاهدین را احضار کرده و از آن‌ها خواسته است تا مشاهدات و تجربیاتشان از سرکوب قیام شیعیان در عراق و دوران صدام را بازگو کنند. این تجربیات ممکن است در سرکوب جلیقه‌زردها استفاده شود. به گفته کیهان، پلیس فرانسه می‌خواهد از سلاح شیمیایی به‌عنوان آخرین راهکار مقابله با جلیقه‌زردها استفاده کند.

 

jomhouri
قانون اساسی را به گوش نماینده سراوان بخوانید

 

مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی، در یادداشتی با عنوان «درسی برای مقامات» درباره رفتار نماینده سراوان با کارمند گمرک و هتاکی این نماینده به مامور وظیفه‌شناس نوشته و گفته است در این ماجرا درس‌هایی برای مقامات نظام هست. اول این‌که، مسئولان باید بدانند که، چه سنی و چه شیعه، نباید خود را از مردم بالاتر بدانند. دوم این‌که، وقتی یک نماینده آن همه خرج می‌کند و با هر ترفندی به نمایندگی می‌رسد، این کُرسی ناز‌و‌نعمت را به‌راحتی رها نمی‌کند و نباید به تهدید استعفایش توجه کرد. از نظر مهاجری، هیات‌رییسه مجلس باید اصول قانون اساسی را به گوش نماینده سراوان بخواند و از مامور گمرک هم تقدیر کند، فقط در این صورت است که این ماجرا ختم به خیر می‌شود.

 

مستند «هاشمی زنده است» توهین به رفسنجانی است

 

دو سال از درگذشت هاشمی رفسنجانی و از دی ماه سال ۹۵ می‌گذرد، به همین مناسبت، روزنامه آرمان گفت‌و‌گویی کرده است با یاسر هاشمی، جوان‌ترین پسر هاشمی رفسنجانی. یاسر هاشمی از هر دری سخنی گفته و از دولت انتقاد کرده است که به فکر مردم نیست و انگار‌ نه‌ انگار به رای مردم نیاز دارد. از دانشگاه آزاد، که پدرش بنیانگذارش بوده، گفته و خبر داده است که مسئولان تازه دانشگاه آزاد تمام سعی‌شان را می‌کنند تا یاد و خاطره هاشمی را از این دانشگاه محو کنند و اهداف دانشگاه را تغییر دهند. گویا هفته گذشته مستندی به نام «هاشمی زنده است» در دانشگاه تهران پخش شد، یاسر هاشمی در این‌باره می‌گوید که این مستند را ارگان‌های خاص تهیه کرده بودند و بی‌مجوز فیلم‌ها و عکس‌هایی را به نمایش گذاشتند و هر‌چند، خانواده هاشمی هم به تماشای فیلم دعوت شده بودند، اما به‌دلیل محتوای توهین‌آمیزش به دانشگاه نرفتند.

 

خانه‌های پوشالی

 

ماجرای سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در کشورهای خارجی و خرید خانه برای کسب اقامت، هر روز ابعاد تازه‌ای می‌گیرد. آخرین مورد این سرمایه‌گذاری‌ها در گرجستان بوده است و بسیاری از ایرانی‌ها برای کسب اقامت به گرجستان رفتند و خانه خریدند، غافل از این‌که در پی تحولات سیاسی، دولت گرجستان حساب ایرانی‌ها را بست و شاید کار به مصادره خانه‌ها هم بکشد. روزنامه ابتکار در گزارشی از این خانه‌های پوشالی نوشته است و با مهدی مطهرنیا، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل، گفت‌و‌گویی کرده و از این استاد دانشگاه شنیده است که این فرار سرمایه بی‌بازگشت است و نشان می‌دهد ایران هیچ جذابیتی برای سرمایه‌گذاری ندارد و از آن بدتر، این خرید خانه برای کسب تابعیت کشوری دیگر نشان‌دهنده شکست فرهنگی است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More