شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مومیایی شدن جسد کیارستمی و ناممکن بودن کالبدشکافی و تعیین علت مرگ

 

محمود خدادوست، مشاور وزیر بهداشت می‌گوید که به‌علت مومیایی بودن جسد عبارس کیارستمی پس از انتقال از فرانسه به ایران، امکان کالبدشکافی و تعیین علت مرگ وجود نداشت.

علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، روز دوشنبه ۸ خرداد ماه، در یک نشست خبری در مورد آخرین وضعیت پرونده عباس کیارستمی، علت اصلی مرگ او را در فرانسه، خونریزی حاد تحت پرده‌ی مغزی به‌دلیل تزریق داروی هپارین با دوز بالا اعلام کرد. او در صحبت‌های خود از همکاری نکردن کشور فرانسه در بررسی موضوع گلایه کرد و ازجمله گفت: «مهم‌ترین تعجب ما این بود که چه‌طور کشور پیشرفته‌ای به‌مانند فرانسه، پیکر مرحوم کیارستمی را بدون کالبدشکافی و تعیین علت مرگ، وکیوم‌شده به ایران اعزام کرده است».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمود خدادوست، مشاور وزیر بهداشت، جمعه، ۱۲ خرداد ماه، در توضیحی در مورد سخنان رئیس سازمان نظام پزشکی گفت که «قانون شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌های دنیا و متعاقباً هواپیمایی ایران این است که اگر بخواهند جسدی را از مسیر هوایی منتقل کنند، برای اینکه جسد دچار فساد نشود، باید حتماً به‌روشی که به آن اصطلاحاً مومیایی می‌گویند، درآید؛ به این صورت که تمام خون بدن را تخلیه و به‌جای آن ماده‌ی فرمالین تزریق می‌کنند».

مشاور وزیر بهداشت در ادامه تأکید کرد که مقررات بین‌المللی برای انتقال اجساد ازطریق هوایی، حتی در مسیرهای هوایی داخلی، مبنی‌بر مومیایی‌کردن جسد است و زمانی که بدنی این‌چنین مومیایی شود، دیگر امکان کالبدشکافی وجود ندارد.

مسأله‌ی امکان‌پذیر نبودن تعیین علت مرگ این کارگردان مشهور سینما، به‌علت مومیایی بودن جسد، درحالی مطرح می‌شود که بهمن، پسر عباس کیارستمی، ۸ خرداد، این سخنان مقامات ایرانی را فرافکنی خوانده و برای چندمین‌بار گفته بود: «هدف اصلی ما از پی‌گیری قانونی پرونده‌ی پزشکی پدرم در ایران، علت فوت نیست؛ بلکه بررسی مراحل درمانی است که منجربه این اتفاق شده است».

عباس کیارستمی، کارگردان نامدار ایرانی، تیرماه سال ۱۳۹۵ پس از یک دوره‌ی بیماری و چند ماه درمان در ایران، برای ادامه‌ی درمان راهی فرانسه شد و سرانجام، ۱۴ تیرماه در بیمارستانی در آن کشور درگذشت. پیکر او ۱۸ تیرماه، از فرانسه به ایران منتقل و ۲۰ تیرماه ۱۳۹۵ در لواسان به خاک سپرده شد.

موضوع مرگ عباس کیارستمی و قصور احتمالی پزشکان معالج او، موجب خشم بسیاری از ایرانیان شد و بسیاری از مردم و طرفدارانش خواستار پی‌گیری جدی پرونده پزشکی او شدند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More