شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نابودی ۴ هزار هکتار باغ در تهران

 

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، از نابودی ۴ هزار هکتار باغ طی سالهای  گذشته خبر داد.
رئیس شورای شهر تهران، روز سه‌شنبه یازدهم مهرماه، در صحن علنی شورای شهر تهران با اشاره به غفلت چند ساله درخصوص بارگذاری درختان گفت: غلفت چند ساله باعث شد به جای بارگذاری و احیای دوباره، در باغات خانه‌سازی انجام شود و این باعث از بین رفتن ۴ هزار هکتار باغ شد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به احیای بافت فرسوده گفت: یکی از اصولی‌ترین برنامه‌های شورای پنجم احیای بافت فرسوده و بارگذاری در این مناطق است  دستور کارش را نیز به شهرداری اعلام کرده‌ایم.

 

او در ادامه تشریح کرد: از این طریق می‌توانیم مشکل درآمدزایی شهر و ناپایداری بافت فرسوده را هم از بین ببریم.
هاشمی همچنین با اشاره به ۴۰ برابر شدن هزینه اداره شهر تهران گفت: «طی کمتر از ۱۵ سال هزینه این شهر چهل برابر شده و این افزایش تصاعدی هزینه‌ها و فقدان درآمد پایدار موجب شده است که مدیریت شهری به استفاده از درآمد ناپایدار و فروش و حتی پیش فروش شهر روی بیاورد.»

رئیس شورای شهر تهران در ادامه گفت: در دهه هشتاد، بخشی از این هزینه‌ها  صرف پروژه‌های عمرانی شد، اما یکسری اقدامات اشتباه از قبیل ساختن بزرگراه‌ها و تونل‌های جدید با فروش تراکم منفی و همچنین تولید خودروهای شخصی  صورت گرفت که نه تنها کمکی به معضل ترافیک نکرد بلکه آن را تشدید کرد و باعث شد تهران گران اداره شود.

هاشمی تصریح کرد: «این یک واقعیت است که برای اداره بهینه شهر باید بر اساس نظام مدیریت درآمد پایدار حرکت کنیم نه مدیریت هزینه مجدد، چرا که هزینه محوری ابتدا به فروش شهر برای احداث پروژه‌های عمرانی می‌پردازد و سپس هزینه‌های جاری سهم پروژه‌های عمرانی را به تدریج می‌بلعد.»

هاشمی در ادامه گفت:‌ مساله‌ای که در حال حاضر گریبانگیر شهرداری است مدیریت نادرست است. در شرایط فعلی در بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌های مدیریت شهری سهم هزینه‌های جاری به ۷۰ تا ۹۰ درصد رسیده که  تنها اندکی از بودجه صرف فعالیت می‌شود و بخش عمده آن صرف پرداخت حقوق کارمندان می‌شود که باید آن را سروسامان داد.

او خاطر نشان کرد: موضوعی که باید به عنوان سرفصل اصلاحات و تحول در مدیریت شهری قرار گیرد، کاهش هزینه و اتکا به درآمدهای ناپایدار و افزایش بهره‌وری و اتکا به درآمدهای پایدار است. در واقع ایجاد تحول در نظام مدیریت شهری. این اتفاق، جز با چابک‌سازی و اتخاذ یک رژیم لاغری برای پیکره فربه مدیریت شهری محقق نمی‌شود.
رئیس شورای شهر تهران در ادامه تاکید کرد: «استفاده از نظام‌های مدون و یکپارچه تامین و هزینه کرد مالی و پیوست کردن فرآیند پروژه‌ها و هزینه‌ها به درآمدهای پایدار از جمله اقداماتی است که می‌تواند مدیریت شهری را از وضعیت کنونی ارتقا دهد.»

هاشمی گفت: توجه به این نکته ضروری است که اصلاح نظام مدیریت مالی و کاهش هزینه اداره شهر نباید به ایجاد نگرانی و بی‌ثباتی در بدنه شهرداری منجر شود بلکه باید اصلاحات توام با امنیت شغلی و ارتقای عملکرد و حرکت به سوی درآمد پایدار و گسترش خدمات شهری صورت پذیرد و از توانمندی نیروهای متراکم فعلی بدنه شهرداری با رویکرد توسعه خدمات استفاده شود.

به گفته هاشمی، شهرداری تهران در مقایسه با شهرداری سایر شهرهای توسعه یافته نشان می‌دهد که هزینه اداره تهران به مراتب بالاتر از شهرهای همنوع است در حالی که کیفیت خدمات شهری با وضعیت فعلی تهران قابل مقایسه نیست.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More