شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۲ آبان‌ماه

هزینه رفع حصر از مرگ محصوران بیشتر است

 

آمریکا هشت کشور خریدار نفت ایران را فعلا از تحریم‌ها معاف کرد و همین بس بود تا روزنامه‌های امروز بر طبل پیروزی بکوبند. اما معافیت موقت، تنها بخشی از خبر است و آنچه به‌عمد مورد توجه قرار نگرفت، اینکه قرار است این هشت کشور در یک بازه زمانی شش‌ماهه، خرید نفت از ایران را تا می‌توانند کاهش دهند. به‌هرحال تیترهای کیهان و جوان و رسالت و وطن امروز و یکی دوتا روزنامه اصول‌گرای دیگر مثل دیالوگ بهمن مفید در فیلم قیصر شده است: «ما گفتیم زدیم، شما هم بگین زده، خوبیت نداره.» کیهان نوشته است: «دیدید آمریکا هیچ غلطی نتوانست بکند.»

تیتر اول روزنامه جهان صنعت از نظر فارسی‌نویسی و انتقال مفهوم، واقعا نوبر است: «حکمرانی لبنی‌ها» ذهن خواننده اول به لبنان می‌رود و برمی‌گردد و به شیر و پنیر و کره می‌رسد. حرف جهان صنعت این است که قیمت لبنیات بالا رفته و شرکت‌های تولیدکننده خدایی می‌کنند. البته از تیتر روزنامه اعتماد هم باید یادی کنیم که از میان آن‌ همه حرف و حدیث صفایی فراهانی در گفت‌وگو با این روزنامه، این عبارت بی‌معنا را تیتر کرده‌اند: «کشور با من بمیرم، تو بمیری، اداره نمی‌شود.»

آنها که برایشان مهم است که چرا محسن هاشمی بهترین و برترین گزینه شهرداری تهران محسوب می‌شود، می‌توانند روزنامه سازندگی را با عکس تمام‌قد پسر ارشد هاشمی رفسنجانی، بخرند و بخوانند و اطلاعاتشان را از کیفیت و مزایای محسن هاشمی بالا ببرند.

در این روز اول هفته قرار است که اتفاق هیجان‌انگیزی هم بیفتد و آن، بازی پرسپولیس است در فینال جام باشگاه‌های آسیا. ایران ورزشی خبر داده که وزارت آموزش‌ و پرورش اجازه داده است که بچه‌ها در مدارس بازی را ببینند. البته اگر اجازه هم نمی‌داد، کلاس‌های درس، استادیوم می‌شد.

 

هزینه رفع حصر از مرگ محصوران بیشتر است

 

روزنامه همدلی گفت‌وگوی مفصلی کرده با حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی که همچنان در حصر است. حسین کروبی درباره حال و روز پدرش گفته که چهار سال است مسافرتی نرفته و هر روزش را در خانه خودش می‌گذراند که زندان شده و کلیدش را ماموران دارند.

پسر کروبی همه وعده‌های رفع حصر را دروغ می‌خواند و حدس می‌زند که گویا هزینه رفع حصر از هزینه مرگ محصوران بیشتر است و شاید که منتظرند تا موسوی و کروبی و رهنورد، مشاعر خودشان را از دست بدهند یا در همان حصر بمیرند.

حسین کروبی می‌گوید خوشبختانه هنوز محصوران سالم‌اند و پدرش روزانه در همان خانه/زندان، دو ساعتی پیاده‌روی می‌کند و اخبار را هم به‌طور جدی پیگیر است و به‌ویژه خبر بیست و سی را هرشب تماشا می‌کند. حسین کروبی  رییس‌جمهور روحانی را در ماجرای رفع حصر جدی نمی‌داند و معتقد است که رییس جمهوری در شورای امنیت‌ملی، هیچ تلاشی نکرده و اصلا رفع حصر به رای گذاشته نشده است.

چند وقت پیش، محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، کروبی و موسوی را محارب خوانده بود و حسین کروبی در پاسخ به سوالی درمورد آن اظهارات، خبر پشت پرده‌ای هم داده است. این‌طور که پسر مهدی کروبی گفته است، قرار بوده نهادهای انتصابی دولت را کنار بزنند و اداره کشور را دردست بگیرند و گویا پیشنهاد وزارتخانه‌های اقتصادی را به حزب موتلفه داده بودند.

حسین کروبی معتقد است که همین خیال خوش باعث شده است تا محمدنبی حبیبی فکر کند بوی کباب می‌آید و به فرموده همان نهادها، کروبی را محارب اعلام کند.

کروبی به همدلی گفته است که شکاف بین مردم و حاکمیت روزبه‌روز بیشتر می‌شود و رفع حصر می‌توانست تا حدی مردم و حاکمیت را به هم نزدیک کند، اما رفع حصری در کار نیست.

 

آقایان رییس‌جمهور مگر قانون را نخوانده‌اند

 

غلام‌حسین کرباسچی در یادداشتی به اختیارات رییس جمهوری پرداخته و نوشته که بخش اختیارات رییس جمهوری و قوه مجریه در قانون اساسی، کمترین تغییر را در چهار دهه اخیر داشته است و بنابراین تمامی کسانی که تا‌به‌حال در جایگاه رییس جمهوری قرار گرفته‌اند، از وظایف و محدودیت‌هایی که این مقام داشته باخبر بوده‌اند، پس نباید وعده نشدنی و خارج از اختیارات بدهند.

اگر هم اختیارات رییس جمهوری محدود است، آن‌طور که تابه‌حال سه رییس جمهوری یعنی روحانی و احمدی‌نژاد و خاتمی از آن نالیده‌اند، باید بتوانند با ارائه لایحه و تصویب قانون، اختیارات را گسترش دهند. کرباسچی تصریح می‌کند که اختیارات محدود، دلیلی برای کم‌کاری و نظارت نکردن به دستگاه‌ها و زیرمجموعه‌های دولت نیست. شهردار اسبق تهران و دبیرکل حزب کارگزاران البته مقصودش را صریح نگفته و از کم‌کاری روحانی، مثالی نیاورده است.

 

ارز صادراتی؛ کی داده کی گرفته

 

ماجرا این است که دولت وعده داد بود که از محل ارز حاصل از صادرات غیرنفتی، ارز واردکنندگان را تامین خواهد کرد؛ اما مشکل این است که صادرکنندگان نمی‌خواهند دلارهایشان را هشت‌هزار تومان بفروشند.

پروانه کُبره، در یادداشتی خبر داده که این ارز صادراتی را نه کسی داده و نه کسی گرفته و توضیحش ساده است. بخش خصوصی عواید ارزی کمتر از ده‌میلیارد دلار دارد که تاثیری در بازار ارز ندارد و از طرفی، این بخش خصولتی یا همان دولتی‌های خصوصی‌نما هستند که چهل‌میلیارد دلار از فروش محصولات پتروشیمی درآمد دارند و از قضا، ارز حاصل را به قیمت روز به بازار تزریق می‌کنند و دستی هم در آشفتگی ارزی دارند.

 

سفارت آمریکا را گرفتیم تا بیست و هشت مرداد تکرار نشود

 

«خواهر مِری» یا همان معصومه ابتکار، در گفت‌وگویی با روزنامه خراسان از خاطره‌های اشغال سفارت آمریکا گفته است.

ابتکار می‌گوید که پس‌از اشغال سفارتخانه و بنابر نیاز به مترجم، ازسوی دانشجویان خط امامی به سفارت اشغال‌شده آمریکا دعوت شده بود. به گمان ابتکار، دانشجویان خط امام سفارت را اشغال کردند تا مبادا کودتای بیست و هشت مرداد تکرار شود.

معصومه ابتکار که حالا مشاور رییس جمهوری است و پیش‌تر هم رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست بود، خبر داده است که کتاب خاطراتش از اشغال سفارت آمریکا، در کانادا به چاپ رسیده و گویا ناشر آمریکایی حاضر به انتشار این کتاب نبوده است. ابتکار گفته است که پس‌از گذشت نزدیک چهل‌سال از تسخیر سفارت، خودش و هیچ‌کدام از دانشجویانی که از دیوار سفارت بالا رفتند، از این کار پشیمان نیستند و معتقدند کار درستی کرده‌اند.

 

پایان سیاه‌مشق

 

بالاخره مشق شب از مدارس رفت و وزارت آموزش‌وپرورش تصمیم گرفت که به کابوس چندین نسل از دانش‌آموزان ایرانی پایان دهد. به گزارش روزنامه قانون، حذف مشق شب از پایه اول تا سوم دبستان، شرایطی هم دارد و در کلاس‌های پانزده تا بیست‌نفره اجرا می شود؛ چراکه در این کلاس‌های خلوت، معلم فرصت دارد تا مشق‌نویسی را در ساعات درسی از بچه بخواهد و بر کارشان نظارت کند. با این شرط، در شهرهای کوچک و روستاها، بچه‌ها از مشق شب خلاص می‌شوند. از قرار معلوم، تحول در آموزش‌وپرورش و تغییر محتوای کتاب‌های درسی، از مقطع ابتدایی شروع شده و حذف مشق شب، اولین قدم است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More