شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار در مورد انقراض یک سوم موجودات کره زمین

 

دانشمندان دانشگاه استنفورد (Stanford University) در آمریکا هشدار داده‌اند که بیش از 30 درصد مهره‌داران در روند انقراض و نابودی کامل برای همیشه قرار گرفته‌اند.

نشریه علمی دیجیتال ژورنال (Digital Journal) امروز چهارشنبه 21 تیرماه در این باره می‌نویسد: «دانشمندان هشدار داده‌اند که ششمین جریان انقراض دسته‌جمعی در میان موجودات کره زمین در تاریخ تکامل این سیاره زودتر از آنچه وحشت اتفاق افتادن آن وجود داشت در حال شکل‌گیری است.

این «نابودی بیولوژیکی» در میان موجودات کره زمین هر چند میلیون سال اتفاق افتاده است و این بار بیش از 30 درصد موجودات از میان مهره‌داران شامل ماهی‌ها، پرندگان، دوزیستان، خزندگان و پستانداران را دربر می‌گیرد. این انقراض در دو وجه کاهش انواع و تعداد در میان این موجودات می‌شود.»

پروفسور رودولفو دیرزو (Prof. Rodolfo Dirzo)، از دانشگاه استانفورد آمریکا که یکی از نویسندگان مقاله علمی منتشر شده در این مورد است به نشریه دیجیتال ژورنال می‌گوید: «این انقراض از نوع بیولوژیکی است و همزمان در سراسر کره زمین در حال اتفاق افتادن است.»

به گفته این گزارش علمی، که دیروز منتشر شده، پستانداران حداقل یک سوم محیط زیست خود را از دست داده‌اند. چهل درصد همه این پستانداران از میان کرگدن‌ها، اورانگوتن‌ها، گوریل‌ها و گربه‌های بزرگ امروز تنها در 20 درصد فضای محیط زیستی که قرن‌ها پیش در آنها زندگی می‌کردند حیات وحش دارند.

در این گزارش علمی همچنین آمده است: «چندین حیوان پستاندار مانند پلنگ، شیرها و زرافه که تا حتی همین 20 سال گذشته هم به نظر می‌رسید از انقراض محفوظ باشند اکنون جزو حیوانات در خطر قرار گرفته‌اند.

این انقراض دستجمعی که در تاریخ نیم میلیارد سال اخیر حیات کره زمین رخ می‌دهد، در دوره سه چهارم از حیات آن بدترین و شدیدترین به حساب می‌آید.

انقراض دایناسورها در 66 میلیون سال پیش نیز در این دوره از حیات کره زمین رخ داده است.

در مجموع نیمی از تمامی حیوانات و موجودات زنده‌ای که زمانی روی کره زمین زندگی کرده‌اند دیگر وجود خارجی ندارند و منقرض شده‌اند.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More