شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صید صنعتی نهنگ در ژاپن پس از سه دهه وقفه، دوباره شروع شد

 

تصویری که دوستداران محیط‌زیست را وحشت‌زده کرد: کشتی صید صنعتی نهنگ ژاپن با شکارش به ساحل کوشیرو (Kushiro) در این کشور بازگشت. 

این نخستین صید صنعتی نهنگ در ژاپن پس از ۳۱ سال است. ژاپن در ۳۱ سال گذشته، فقط برای آنچه «پژوهش‌های علمی» می‌خواند، اجازه صید نهنگ می‌داد. 

 

بیشتر بخوانید: ژاپن با وجود نگرانی‌های جهانی شکار نهنگ را از سر می‌گیرد

 

حالا ماهیگیران این کشور اجازه دارند تا برای فروش گوشت و سایر محصولاتی از نهنگ به دست می‌آید، این موجودات در خطر انقراض را شکار کنند.

نهنگی که به کوشیرو رسید، نهنگ مینک (Minke whale) است. بر اساس آمار صندوق جهانی طبیعت، ژاپن به‌طور میانگین سالانه ۴۴۰ نهنگ مینک را برای «پژوهش‌های علمی» کشته است. 

 

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

صید صنعتی نهنگ در ژاپن پس از سه دهه وقفه، دوباره شروع شد این نخستین #صید صنعتی #نهنگ در ژاپن پس از ۳۱ سال است. ژاپن در ۳۱ سال گذشته، فقط برای آنچه «پژوهش‌های علمی» می‌خواند، اجازه صید نهنگ می‌داد. حالا ماهیگیران این کشور اجازه دارند تا برای فروش گوشت و سایر محصولاتی از نهنگ به دست می‌آید، این موجودات در خطر انقراض را شکار کنند. نهنگی که به کوشیرو رسید، نهنگ مینک است. بر اساس آمار صندوق جهانی طبیعت، #ژاپن به‌طور میانگین سالانه ۴۴۰ نهنگ مینک را برای «پژوهش‌های علمی» کشته است. شکار نهنگ در ژاپن همواره با اعتراض‌های جهانی روبه‌رو بوده است.کمیسیون بین‌المللی #شکار نهنگ از سال ۱۹۴۵ میلادی، برای ممنوعیت شکار نهنگ تلاش کرده است و بیشتر کشورهای جهان صید نهنگ را ممنوع کرده‌اند. البته به‌جز شکار، اسیدی‌تر شدن آب اقیانوس‌ها به‌واسطه افزایش جذب دی‌اکسید کربن از جو زمین، موج‌های گرما در اقیانوس‌ها، آلودگی‌های پلاستیکی از جمله تورهای رها‌شده در آب‌های زمین، بانی مرگ‌و‌میر گسترده این گونه از نهنگ است.

A post shared by Iran International (@iranintltv‏) on

 

شکار نهنگ در ژاپن همواره با اعتراض‌های جهانی روبه‌رو بوده است.کمیسیون بین‌المللی شکار نهنگ از سال ۱۹۴۵ میلادی، برای ممنوعیت شکار نهنگ تلاش کرده است و بیشتر کشورهای جهان صید نهنگ را ممنوع کرده‌اند. 

البته به‌جز شکار، اسیدی‌تر شدن آب اقیانوس‌ها به‌واسطه افزایش جذب دی‌اکسید کربن از جو زمین، موج‌های گرما در اقیانوس‌ها، آلودگی‌های پلاستیکی از جمله تورهای رها‌شده در آب‌های زمین، بانی مرگ‌و‌میر گسترده این گونه از نهنگ است.

این نهنگ در خط قرمز انقراض قرار نگرفته است، اما وضعیت کلی نهنگ‌ها خوب نیست.

در آن سوی اقیانوس آرام و در سواحل آمریکا و کانادا، امسال دست‌کم یکصد نهنگ مرده به ساحل افتادند و دولت فدرال آمریکا تحقیق رسمی در این زمینه را شروع کرده است.

ساعاتی پیش از آن‌که این کشتی ژاپنی به ساحل برسد و نهنگ شکار‌شده را به سلاخ‌خانه بفرستد، یکی دیگر از ۱۲ نهنگ رایت (Right whale) باقی‌مانده در جهان مرد.

نهنگ‌ها در صدر هرم غذایی آب‌های زمین قرار دارند. انقراض آن‌ها نشانه‌ای از نابودی زیست‌بوم‌های دریایی است. 

موسسه نشنال جئوگرافیک پیش‌بینی کرده است که با تغییرات اقلیمی، صید بی‌رویه و گسترش منطقه‌های مرده اقیانوس‌ها و دریاها، تا ۲۰۴۵ میلادی‌ــ یعنی ۲۶ سال دیگر‌ــ بیشتر گونه‌های آبزی مصرفی انسان منقرض می‌شوند. 

با انقراض گونه‌های آبزی، علاوه بر این‌که مرکز اصلی تولید اکسیژن زمین نابود می‌شود، آب‌های زمین تبدیل می‌شود به منطقه‌های مرده‌ای که از آن‌ها انواع گازهای مهلک به جو زمین متصاعد می‌شود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More