شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان ملل: انقراض گونه‌ها حیات بشر را به‌ خطر انداخته است

نخستین گزارش جامع سازمان ملل از تاثیرگذاری فعالیت صنعتی و سبک زندگی انسان بر جانداران زمین، می‌گوید که دست‌کم یک میلیون گونه جانوری، گیاهی و حشره به‌خاطر ما در آستانه انقراض قرار گرفته‌اند.

تعداد دقیق گونه‌های جانداران (species) زمین مشخص نیست، ولی تخمین می‌زنند حدود ۱۴ میلیون گونه جاندار روی کره خاکی ما زندگی می‌کنند.

گزارش مجمع علم و سیاست‌گذاری برای مردم و طبیعت سازمان ملل (IPBES) گفته است دست‌کم سه‌چهارم زیست‌بوم‌های خشکی‌ها و ۶۶ درصد زیست‌بوم‌های آبی به‌خاطر فعالیت انسان تخریب شده‌اند یا آسیب جدی دیده‌اند.

همچنین، حداقل یک‌سوم کل خشکی‌ها و ۷۵ درصد منابع آب شیرین به تولید غذا برای انسان اختصاص یافته‌اند.

 

 

در کنار تخریب گسترده زیست‌بوم‌ها، صید و شکار بی‌رویه نیز گونه‌های جانداران را در معرض انقراض قرار داده است. به‌عنوان مثال در سال ۲۰۱۵، ۲۳ درصد کل ماهی‌های زمین به دست انسان صید شده‌ است و این صید و شکار گسترده به زیست‌بوم‌ها اجازه ترمیم جمعیت‌های گوناگون گیاهی و جانوری را نمی‌دهد.

نتیجه این‌که دست‌کم یک میلیون جاندار زمین در خطر انقراض قرار دارند.

علاوه بر این، ۲۰درصد از جمعیت کل جانداران خشکی‌ها، در مقایسه با آمارهای سال ۱۹۰۰ میلادی، کاسته شده است و درعین‌حال، ۴۰ درصد از جمعیت خزندگان، ۳۳ درصد از جمعیت مرجان‌های دریایی و یک‌سوم از جمعیت پستانداران آبزی کاسته شده است.

تمامی این‌ها بدین معناست که از یک سو، تنوع زیستی زمین در خطر است و از سوی دیگر، آینده تولید غذا و ادامه حیات بشر در زمین به‌ خطر افتاده است.

 

 

همان‌طور که فقط انقراض گونه‌های زنبور عسل کافی است تا ۸۰ درصد از تولیدات غذایی گیاهی کاسته شود.

در گزارش سازمان ملل مشخصا گفته شده است کاهش جمعیت جانداران و انقراض آن‌ها به‌خاطر فعالیت بشر و دخالت‌هایش در محیط‌زیست است.

پنج عامل تغییر زیست‌بوم‌های زمین و آب عبارت‌اند از دست‌اندازی مستقیم به زیست‌بوم‌ها از جمله شکار و صید بی‌رویه؛‌ گرمایش زمین و تغییر اقلیم به‌خاطر مصرف سوخت‌های فسیلی؛ انواع آلودگی‌های آب، خاک و هوا؛ و گونه‌های جاندار غیر‌بومی مهاجم که به‌دست انسان به زیست‌بوم‌ها وارد شده‌اند. این موارد از عوامل اصلی دخیل در انقراض جانداران زمین‌اند، انقراض گسترده‌ای که در ۱۰میلیون سال اخیر بدترین بوده و به ششمین عصر انقراض بزرگ زمین منجر شده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More