شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۱ بهمن

هشدار وضعیت قرمز در اقتصاد ایران

در آستانه سالروز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، روزنامه‌های نزدیک به حکومت تصویری تبلیغاتی را برای دعوت مردم به راهپیمایی منتشر کردند که سرفصل مشترک آن‌ها تصویر سلیمانی بود. پیش از این، علی خامنه‌ای هم‌زمانی ۲۲ بهمن امسال با چهلمین روز مرگ سلیمانی را معنادار خوانده بود. روزنامه‌های جوان و کیهان با تیتر «اقتدار سلیمانی‌ها» امیدوارند به بهانه سلیمانی هم شده راهپیمایی حکومتی ۲۲ بهمن پرشور باشد و آن‌طور که جام جم تیتر زده است، «رفراندوم وفاداری به نظام» را رقم بزند.

در سال‌های اخیر، هم‌زمان با نزدیک شدن به سالروز انقلاب، این پرسش در مطبوعات و در گفت‌وگو با انقلابیون سابق و تحلیلگران سیاسی مطرح می‌شود که «دستاوردهای انقلاب چه بود». روزنامه اعتماد وضعیت تحقق شعارهای انقلاب را بررسی کرده و «میزان جمهوریت» را در چهل‌و‌یکمین سالگرد انقلاب اسلامی سنجیده است. آنچه اغلب نویسندگان اعتماد بر آن اتفاق نظر دارند تحقق شعار استقلال و امنیت ملی است که برخلاف شعارهای آزادی و حقوق اساسی، نمره قابل‌فبول‌تری دارد.

آخرین روزهای ضرب‌الاجل اف.ای.تی.اف رسید و وضعیت بازار ارز دچار تلاطم شد. اجلاس گروه ویژه اقدام مالی از ۲۷ بهمن تا ۲ اسفند برگزار می‌شود. روزنامه‌ها به تناسب این‌که با پیوستن ایران به اف.ای.تی.اف موافق یا مخالف‌اند موضوع را تحلیل و بررسی کرده‌اند. «التهاب ارزی هم‌زمان با شمارش معکوس ورود به فهرست سیاه اف.ای.تی.اف» تیتر صفحه نخست روزنامه مردم‌سالاری است. اما روزنامه جوان، از مخالفان سرسخت اف.ای.تی.اف، التهاب در بازار ارز را «تله دلالان» نامیده است که به واقعیت بازار ارز ربطی ندارد. روزنامه جهان صنعت پیامد افزایش نرخ ارز را با تیتر «گسست اجتماعی» پوشش داده است.

حرف‌های تازه شهاب حسینی در جشنواره فیلم فجر دوباره این بازیگر سینما را روی جلد روزنامه‌های سیاسی آورد. روزنامه‌های جوان، فرهیختگان، جام جم با تقدیر از شهاب حسینی، او را نماینده حقیقی جشنواره فجر معرفی کردند.

از خبرهای ورزشی، حواشی انتخاب سرمربی جدید تیم ملی فوتبال موضوع تحلیل و تفسیر نه تنها روزنامه‌های ورزشی بلکه مورد توجه روزنامه‌های سیاسی هم قرار گرفته است. روزنامه شرق در گزارشی، به کُدخوانی حرف‌های جنجالی علی دایی پرداخته است تا به این سوال پاسخ دهد که «چه کسی اسکوچیچ را سرمربی تیم ملی کرد؟»

دایی گفته است صلاحیت او را برای حضور در تیم ملی رد کردند که به باور دایی، این اتفاق به‌دلیل دخالت و لابی‌گری مصطفی مدبر، مدیر‌عامل باشگاه سایپا، بوده است. مصطفی مدبر همان کسی است که علی دایی را از سایپا اخراج کرده بود و قبلا با نام سردار غفور، سمت ریاست حراست صدا‌و‌سیما را داشته است.

به گزارش شرق، دلیل انتخاب اسکوچیچ را باید در معادلات فرا‌فوتبالی جست‌و‌جو کرد که اگر چنین باشد، از فاجعه‌ای دیگر در فوتبال ملی خبر می‌دهد که دوباره افرادی بیرون از فدراسیون فوتبال برای تیم ملی تصمیم می‌گیرند.

هشدار درباره اتفاقی نادر در اقتصاد ایران

روزنامه شرق با تیتر «یک اتفاق نادر در اقتصاد ایران»، از هشدار معاون سازمان بهره‌وری درباره وضعیت قرمز تشکیل سرمایه در اقتصاد ایران گزارش داده است.

شرق با انتشار نموداری از ارقام بانک مرکزی، روند تشکیل سرمایه و استهلاک را مقایسه کرده است. به گزارش شرق، برای نخستین بار در تاریخ ایران، در سال ۱۳۹۸، تشکیل سرمایه از مصرف سرمایه عقب افتاد؛ یعنی بیشتر از آنچه سرمایه‌گذاری کنیم از سرمایه‌های قبلی مصرف کنیم.

گرچه بانک مرکزی اطلاعات آماری رسمی رشد اقتصادی را مانند دیگر آمارها منتشر نکرده، سازمان بهره‌وری با اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی، محاسباتی انجام داده است که نشان می‌دهد نرخ رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۷ برابر با منفی ۵/۴ درصد بوده و در شش ماه ابتدایی امسال، ۹/۴ درصد کاهش داشته است.

عرفان مردانی، معاون سازمان بهره‌وری در گفت‌و‌گو با شرق گفته است با شرایط فعلی، جذب سرمایه و رشد اقتصادی دیگر به آرزوی دست‌نیافتنی تبدیل خواهد شد. 

رویارویی که رویارویی نبود

ستاره صبح هم با این‌که تیتر زده «رویارویی موافقان و مخالفان جشنواره فجر»، اما فقط تصویر خشمگین و عصبی شهاب حسینی را تکرار کرده و نگاه موافقان تحریم جشنواره فجر هیچ انعکاسی نیافته است. حسینی گفته بود صدایی که شنیده نشود بلندتر می‌شود. صدای شهاب حسینی در تمام روزنامه‌های امروز کشور شنیده شد و همچنان هیچ روزنامه‌ای با تحریم‌کنندگان فجر گفت‌و‌گو نکرده است و صدایشان شنیده نمی‌شود؛ ضمن این‌که نشست مطبوعاتی مسعود کیمیایی هم کنسل شد.

التهاب ارزی هم‌زمان با شمارش معکوس ورود به فهرست سیاه

قیمت سکه بار دیگر از ۵ میلیون تومان گذشت و نرخ دلار در بازار آزاد به ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است. مهم‌ترین عامل التهاب فعلی در بازار ارز و سکه تصمیم‌گیری قریب‌الوقوع گروه ویژه اقدام مالی درباره ایران است. آخرین مهلت اف.ای.تی.اف به ایران به‌سرعت رو به خاتمه است و آن‌طور که وزیر اقتصاد گفته است ایران به‌صورت خودکار وارد فهرست سیاه می‌شود.

هفته پیش، رییس بانک مرکزی در پیامی اینستاگرامی، خواستار تصویب دو لایحه سی.اف.تی و پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت شده و گفته بود یقین دارم اعضای مجمع حساسیت موضوع و ضرورت تداوم مناسبات بانکی و پولی در شرایط تحریم را درک می‌کنند. اکنون که بازار ملتهب شده، او در اظهارنظری جدید گفته است تصمیم آتی تاثیر قابل‌توجهی بر بازار ارز ندارد.

گروه ویژه اقدام مالی چند بار به ایران مهلت داده اما این بار فرق دارد و اگر تا جلسه آخر بهمن، ایران لوایح را تصویب نکند، به‌صورت خودکار در فهرست سیاه قرار می‌گیرد.

رویای آشفته اردوغان

روزنامه فرهیختگان، به مدیر‌مسئولی علی‌اکبر ولایتی، که سمت مشاور سیاست خارجی علی خامنه‌ای را نیز بر عهده دارد، در تحلیل اهداف ترکیه از اعزام تعدادی زیادی نیرو و ادوات نظامی به ادلب، معتقد است ترکیه قصد دارد برای توقف عملیات ارتش سوریه، پایگاه‌های دیده‌بانی خود را گسترش دهد و با استقرار نیروها و ادوات سنگین، عملا آن را به خط دیده‌بانی یا خط دفاعی تبدیل کند که قابل محاصره و عبور نباشد.

بدین ترتیب، سوریه بین دوراهی عدم عبور یا ورود به جنگ مستقیم با ترکیه قرار خواهد گرفت و احتمالا گزینه اول را انتخاب می‌کند.

فرهیختگان هدف دیگر ترکیه را روحیه‌بخشی به گروه‌های مخالف بشار اسد می‌داند تا به جنگ ادامه دهند. از نگاه این روزنامه، ترکیه می‌خواهد با ایجاد شهرک‌هایی در منطقه شمال سوریه و اسکان آوارگان سوری، ضمن دریافت کمک‌های مالی بیشتر از اروپا، یک اهرم فشار بلندمدت برای دخالت در سوریه نیز در اختیار بگیرد.

این روزنامه سیاست خارجی اردوغان را تلاشی برای احیای عثمانی‌گری در خاورمیانه معرفی می‌کند که در عمل، در خدمت منافع واشینگتن است.

فرهیختگان سیاست اردوغان را با ژاندارمی محمدرضا شاه پهلوی در دهه ۱۹۷۰ مقایسه کرده و افزوده است اردوغان باید از سرنوشت شاه عبرت بگیرد و سیاست‌هایش را بر اساس منافع ملی ترکیه و نه راهبردهای امنیتی غرب دنبال کند.

خرید‌و‌فروش زیرزمینی قبرهای مرغوب

گرانی مسکن را شاید بتوان امری عادی در ایران به حساب آورد، اما گرانی قبر را نه! خبرنگار آفتاب یزد با یک فروشنده قبر گفت‌و‌گو کرده و درباره جزییات قیمت قبر پرسیده و از او شنیده که نرخ از ۴۰ میلیون تا ۱/۵ میلیارد در نقاط مطلوب بهشت زهرا متغیر است.

به نوشته آفتاب یزد، قیمت خانه آخرت برای تهرانی‌ها، متناسب با نرخ تورم و افزایش قیمت زمین و مسکن، رشد کرده است. قیمت‌های نجومی برخی قبرها در بهشت زهرا حتی از خانه در زعفرانیه تهران گران‌تر است.

دلال‌ها مشتری و فروشنده قبر را پیدا می‌کنند، ولی دفتری برای فروش نیست چون خرید‌و‌فروش قبر در بهشت زهرا ممنوع است. اما یک صاحب قبر به آفتاب یزد گفته است با خریدار قرار دفترخانه می‌گذاریم و توافق‌های اولیه را انجام می‌دهیم و وقتی توافق انجام شد، فروشنده قبر فروخته‌شده را به مشتری هبه یا وقف می‌کند تا مشکل شرعی نداشته باشد.

تورم قیمت باعث شده است به‌عنوان مثال یک قبر در قطعه ۱۰ بهشت زهرا، آن هم در طبقه سوم، که زمانی ۱۳ میلیون تومان بود، الان به حدود ۲۵۰ میلیون تومان برسد.

این در حالی است که به گفته مدیرعامل سازمان بهشت زهرا، این قبرستان فقط تا ۴ سال آینده ظرفیت تدفین متوفیان را دارد و به‌زودی باید در تدارک گورستان جدید باشند. 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More