شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وجود ۲۵هزار واحد ناایمن در بازار تهران

 

براساس آمارهای اعلام‌شده ازسوی اداره برق، در محدوده ۸ کیلومترمربعی بازار تهران، ۱۵۰هزار واحد مشترک، از برق در بازار استفاده می کنند که حدود ۷۵مگاوات مصرف برق دارند و درحدود ۲۵هزار واحد تجاری در این  بازار، ناایمن هستند.

بررسی‌های مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، نشان می‌دهد که در حال حاضر، از مجموع ۶۰ نوع فعالیت مختلف تجاری، تولیدی و کارگاهی در بازار تهران، ۲۰ نوع فعالیت تهدیدآمیز و بحران‌ساز، به‌لحاظ استعداد بروز آتش‌سوزی وجود دارد.
بیشترین احتمال آتش‌سوزی در بازار تهران، مربوط‌به «خطای کسبه»، ناشی‌از بی‌توجهی، عدم آموزش کافی و نبود ایمنی اولیه است که در این حالت، احتمال بروز آتش‌سوزی، ۴۲درصد تخمین زده شده است.

به گفته کارشناسان، بعد از این عامل، برق بیشترین احتمال را به خود اختصاص داده است که می‌تواند تا ۲۲درصد، منجربه بروز آتش‌سوزی در محدوده بازار تهران شود.
افشین حبیب‌زاده، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش، معتقد است که علت ۸۰درصد حریق‌های این منطقه، مشکلات موجود در تأسیسات برق است.

او به خبرگزاری ایسنا گفته است که درحال حاضر، در حدود ۲۵هزار واحد تجاری در این  بازار ناایمن هستند و اگر این مشکل مهم مرتفع شود، از خطرپذیری بازار کاسته می‌شود.

به گفته حبیب‌زاده، با توجه به گزارش‌هایی که در ارتباط با تأسیسات برق بازار دریافت شده، کمیته عمران طی جلسه‌ای با مسؤولان شهرداری منطقه ۱۲ و اداره برق، تصمیم گرفته است که نسبت‌به بررسی ابعاد مختلف این مشکل در بازار تهران اقدام کنند.
او در ادامه اعلام کرد که با برگزاری جلسات با اداره برق، قرار شد که این ایمن‌سازی در سه‌فاز انجام شود: ۵هزار واحد تجاری در فاز اول، ۷هزار واحد تجاری در فاز دوم و مابقی واحدهای تجاری نیز در فاز سوم ایمن‌سازی شود.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش، با بیان این‌که مسـؤولان حاضر در جلسه، به فراخور موقعیت خود، گزارش‌های مختلفی را ارائه کرده‌اند، گفت: «مسأله اصلی این است که مسؤولان اداره برق، عنوان کردند که عمده مشکلات تأسیسات برقی بازار، مربوط‌به بعد از نصب کنتور است؛ یعنی مشکل اصلی پس‌از نصب و از محل کنتور، تا واحد مصرف‌کننده است؛ چراکه در بازار تهران، به‌دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد، کنتور برق، با فاصله از مصرف‌کننده و واحد تجاری نصب می‌شود و ممکن است در این مسیر، واحدهای دیگر نسبت‌به بهره‌برداری‌های غیر به‌وسیله سیم‌کشی‌های دیگر اقدام کنند، که این برق‌کشی از مسیرهای مختلف، بدون رعایت نظم و ایمنی است».
براساس گفته‌های حبیب‌زاده، مقرر شد سازمان نظام مهندسی، واحدبه‌واحد، نسبت‌به بررسی اقدام کند و هرکدام از واحدهای تجاری که مشکلی داشتند، سازوکار ایمن‌سازی آنها مشخص شود، تا نسبت‌به ایمن‌سازی واحدشان اقدام کنند.
بازار تهران، یکی‌از بازارهای قدیمی واقع‌در منطقه ۱۲ شهری تهران است. این بازار درمیان خیابان‌های مولوی در جنوب، مصطفی خمینی (سیروس سابق) در شرق، پانزده خرداد (بوذرجمهری سابق) در شمال و خیام در غرب قرار گرفته‌ است. در تقاطع این خیابان‌ها، میدان محمدیه، چهارراه مولوی و چهارراه سیروس قرار گرفته‌اند.

عبدالله اسفندیاری، مسؤول هیأت‌امنای مرکزی بازار تهران، تیرماه سال جاری، در گفت‌وگویی با ایسنا، به ارائه توضیحاتی درباره ایمن نبودن این منطقه پرداخته و گفته بود که با توجه به قدمت ۲۰۰ساله بازار، اکنون بخش قابل‌توجهی از سیم‌کشی‌های موجود، مستهلک شده و در حوزه لوله‌کشی آب نیز بخش زیادی از ظرفیت، به‌مرور زمان، حالت پوسیده پیدا کرده است.

او همچنین بافت فرسوده معابر این منطقه را یکی دیگر از مشکلات بازار تهران عنوان و خاطرنشان کرد:  با توجه به ساختار بازار و معابر باریکی که در آن قرار دارد، مشکلات چندبرابر شده است.

به گفته اسفندیاری، به‌دلیل قدمت بافت بازار تهران، ازسوی سازمان میراث فرهنگی، اجازه ساخت‌وساز جدید در آن صادر نشده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More