شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ورود بسیج و سپاه به حوزه «آسیب های اجتماعی»

 

فرمانده سپاه« محمد رسول الله» از ورود سپاه و بسیج به موضوع «آسیب‌های اجتماعی» شهر تهران خبر داده گفت: «در حال حاضر گشت‌هایی در تهران به منظور جلوگیری از «سرقت» و  مقابله با « اراذل و اوباش» راه اندازی شده است.»

سرتیپ محمدرضا یزدی روز یکشنبه ۱۹ آذر در جلسه علنی شورای شهر تهران به« شناسایی ۲۳ آسیب اجتماعی در پایتخت توسط سپاه و بسیج» اشاره کرده و گفت: «کوچکترین اتفاقی که در تهران می‌افتد کمتر از چند دقیقه اطلاعاتش به ما می‌رسد».

وی از اعتیاد به عنوان «زلرله» یاد کرده و تاکید کرد: «در تهران شاید زلزله به معنای نامش به وقوع نپیوندد اما روزانه زلزله‌های دیگری درتهران اتفاق می افتد که باعث خرابی خانه‌ها می شود. او تاکید کرد که «زلزله اعتیاد»در تهران بیداد می کند.»

سخنان فرمانده سپاه و ورود نیروهای بسیج و سپاه به حوزه آسیب‌های اجتماعی، واکنش و نگرانی بسیاری از شهروندان تهرانی و کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخته است.

بسیاری از کاربران بر این باورند که از یک سو سپاه، سیستم‌های موازی با برخی دستگا‌ه‌ها و نهادهای رسمی کشور همچون نیروی انتظامی راه‌اندازی خواهد کرد،

به طوری که سرتیپ یزدی در این مورد معتقد است که «چرا باید جمع‌آوری اراذل و اوباش فقط به عهده نیروی انتظامی باشد؟ باید نیروی انتظامی را در مواردی همچون جمع‌آوری اراذل و اوباش، سرقت و امثال آن کمک کنیم. ما در سپاه و بسیج این امر را کلید زده‌ایم.»

از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که « گشت‌های سپاه در تهران که قرار است به زودی به طور رسمی راه‌اندازی شود، علاوه بر ورود به حوزه آسیب‌های اجتماعی، احتمال می‌رود که  در عمل وارد حوزه برخورد با حجاب، لباس، رفتار شهروندان و مقابله با اجتماعات اعتراض‌آمیز در خیابان‌ها شود.»

فرمانده سپاه استان تهران در سخنرانی جلسه شورای شهر، همچنین  از اعضای این شورا خواست تا به صورت «علنی» از سپاه انتقاد نکنند.

به گزارش ایسنا، در پایان سخنان یزدی، محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران اجازه نداد اعضای شورا نسبت به ارایه نقطه نظراتشان پس از استماع سخنان فرمانده سپاه تهران بپردازند.

سپاه محمد رسول الله زیرمجموعه فرماندهی کل سپاه است و مسوولیت هماهنگی و فرماندهی عملیات نیروهای بسیجی، پاسدار، از قبیل نیروهای بسیجی و نیروی زمینی در تهران را برعهده دارد.

پس از انتخابات ریاست جمهوری در ۲۲ خرداد ۱۳۸۸، به دستور شورای عالی امنیت ملی وظیفه کنترل پایتخت تا دو ماه بر عهده قرارگاه ثارالله و زیرمجموعه‌اش سپاه محمد رسول‌الله در تعامل با نیروی مقاومت بسیج گذاشته شد. در جریان اعتراض‌ها، شبه‌نظامیان بسیجی که در کنار ماموران نیروی انتظامی در مقابله با معترضان در تظاهرات تهران حضور داشتند، تحت فرماندهی سپاه محمد رسول الله بودند.

هشتم آذر ماه نیز حسین آزادی نژاد، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج خاتم  از  آغاز طرح «گشت‌های محله محور» خبر داده و گفته بود: «هدف از اجرای طرح گشت محله با ‌محور نیروهای بسیجی برای ارتقای امنیت، خدمات ‌رسانی بهتر و اثر ‌بخشی بیشتر است و امنیت محله ها را تضمین خواهد کرد.»

به گزارش ایرنا، وی در این زمینه توضیح داده بود:« این طرح به صورت منسجم و متناسب با نیاز هر محله، هر شب با حضور متمرکز بسیجیان پایگاه‌های مقاومت بسیج مساجد و محلات در سراسر شهرستان اجرا می شود.»

همچنین پیشتر القاصی مهر، رئیس کل دادگستری استان فارس نیز در جمع مسوولان سپاه فجر  اعلام کرده بود که« در قانون جدید آیین دادرسی کیفری، بسیج هم ضابط قضایی به شمار می‌رود.»

وی این قانون را از یکم تیر ماه سال گذشته  لازم الاجرا دانسته و  افزوده بود: «در این قانون نیروی مقاومت بسیج هم ضابط قضایی است.»

القاصی مهر در این زمینه خاطر نشان کرده بود: «در جرائم مشهود، نیروی مقاومت بسیج تمام اختیارات و وظایفی را که ضابطان عام دارند را داراست؛ قانون این اختیار و تکلیف را برای ضابطین خاص مشخص کرده است، بر اساس قانون تمام ضابطان باید آموزش لازم را دیده باشند در این زمینه هم آماده همکاری با مجموعه سپاه و بسیج هستیم.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More