شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر امنیت سایبری ژاپن: در عمرم از کامپیوتر استفاده نکردم

 

یوشیتاکا ساکورادا (Yoshitaka Sakurada) که در ۶۸ سالگی وزیر امنیت سایبری ژاپن و مدیر برگزاری المپیک ۲۰۲۰ میلادی در شهر توکیو شده است، به پارلمان این کشور گفت که «در عمرم از کامپیوتر استفاده نکردم».

ساکورادا گفت از ۲۵ سالگی، کسب‌وکار خودش را مدیریت کرده ولی «تا حالا بر کیبورد کامپیوتر تایپ نکردم» و هر زمان لازم شده، «از کارمندها یا منشی‌هایش» خواسته تا با کامپیوتر کار کنند.

جلسه پارلمان خبرساز شد، وقتی ساکورادا از درک مباحث بدیهی مرتبط به فضای مجازی و یا استفاده از کامپیوتر باز ماند.

به‌عنوان مثال وقتی یک نماینده مجلس از او درباره استفاده از یواس‌بی در مدیریت نیروگاه‌های هسته‌ای ژاپن پرسید و ساکورادا متوجه نمی‌شد که یو‌اس‌بی چیست. ساکورادا در پاسخ به سوال در مورد یو‌اس‌بی گفت: «جزییاتش را نمی‌دانم. شاید لازم باشد از یک متخصص بخواهیم به این سوال جواب دهد».

پاسخ‌های او با انتقاد نمایندگان مجلس روبه‌رو شد و یکی از نمایندگان حزب اپوزیسیون در پارلمان ژاپن گفت: «باورم نمی‌شود یک نفر را که در کل عمرش از کامپیوتر استفاده نکرده، مسئول امنیت سایبری کشور کرده‌ باشند».

ساکورادا در پاسخ به انتقادها گفت که «سیاستگذاری‌های فضای مجازی توسط کارکنان دفتری‌ (او) و دولت» گرفته می‌شود و او اطمینان دارد که عدم استفاده از کامپیوتر «مشکلی برایش درست نمی‌کند».

پیش‌تر، ساکورادا در پاسخ به سوال‌های مرتبط به المپیک هم باز مانده بود. روزنامه آشایی شیمبون پس از گفتگویی با او نوشته بود که «پاسخ‌هایی گیج‌کننده به سوالات ما داد». به‌گفته این روزنامه، او نمی‌دانست المپیک چقدر هزینه خواهد داشت و نمی‌دانست آیا مقامات کره شمالی در آن شرکت می‌کنند یا نه. ساکورادا، برای پاسخ به سوالات مکرر از دستیارهایش کمک گرفته بود.

ساکورادا پیش‌تر در یک کمیته پارلمان ژاپن گفته بود که المپیک برای این کشور ۱۵۰۰ ین (۱۳/۲۱ دلار) هزینه دارد، در حالی که رقم واقعی ۱۵۰ میلیارد ین (۱/۳۲ میلیارد دلار) بوده است.

ساکورادا ماه گذشته پس از تغییرات در کابینه دولت شینزو آبه، مدیریت امنیت سایبری ژاپن و مدیریت المپیک ۲۰۲۰ را برعهده گرفت. او همچنین در جلسه‌های مطبوعاتی مکرر،‌ در پاسخ به سوال‌های خبرنگارهایی در موضوع المپیک گفته بود، «جوابش را نمی‌دانم».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More